0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hmmm.Det finns "otaliga" vittnesmål i detta forum om luftvärmepumpar som sparat tusentals kWh:ar och bara förbrukat "typ" 1500 kWh på ett år, jag har ett bra tag reagerat på dessa siffror undermedvetet, utan att kunna sätta fingret på vad som varit problemet, men börjar nu kunna skönja en del av de misstankar jag haft.OK; jag har låtit mig övertygas om att luftvärmepumparna är bättre än jag först trodde, men SÅ bra är de nog kanske inte att de ger en årsmedel-COP på 5.0 eller högre...Det får vara hur det vill med "Clas Ohlsson-mätarna", jag vet i alla fall vad jag TROR, de visar fel, hur mycket är svårt att säga, men att de visar betydligt mindre än en vanlig hushållselmätare TROR jag är ställt utom varje rimligt tvivel.Du Raffen måste vara en av de sista som fortfarande tror på att billigast är bäst. (eller i alla fall - nästan lika bra)
Hmmm.Det finns "otaliga" vittnesmål i detta forum om luftvärmepumpar som sparat tusentals kWh:ar och bara förbrukat "typ" 1500 kWh på ett år, jag har ett bra tag reagerat på dessa siffror undermedvetet, utan att kunna sätta fingret på vad som varit problemet, men börjar nu kunna skönja en del av de misstankar jag haft.OK; jag har låtit mig övertygas om att luftvärmepumparna är bättre än jag först trodde, men SÅ bra är de nog kanske inte att de ger en årsmedel-COP på 5.0 eller högre...
men en bidragande orsak till det höga COP-värdet är nog att det helt enkelt inte blir lika varmt i alla vrån i alla rum i huset när jag värmer med värmepumpen som när jag värmer med elpannan.
Citat från: kilo skrivet 31 januari 2008, 21:22:43men en bidragande orsak till det höga COP-värdet är nog att det helt enkelt inte blir lika varmt i alla vrån i alla rum i huset när jag värmer med värmepumpen som när jag värmer med elpannan.Min åsikt också. Det blir inte riktigt lika varmt ända ut i vrårna och definitivt inte vid fönstren. Kör man element så blir det varmast vid fönstren (vilket i och för sig ökar värmeförlusterna från huset eftersom fönstren är den svaga punkten i klimatskalet). Det blir också en varm fläck bakom elementen som ökar värmeförlusterna genom väggen. MVH/Gano
Hej Rickard! Nej då, jag tror inte alltid att billigast är bäst, eller ens nästan lika bra, bara när det gäller elmätare vet du... Förresten jag såg att du i webbutiken hade begagnade Enermet 1-fas elmätare av 2 typer, är dessa avsedda för att användas i jordad stickkontakt?? och vilken av dem mäter mest rätt?? Mvh Raffen.
Jag har en mätare från Clas Ohlsson och jag märkte igår att den ger möjligen ett för högt värde, den mätte förbrukningen för en 15W glödlampa till ca 40W!
Jag väcker den här tråden igen då jag sprang på följande elmätare med stickproppsanslutning från Marelco: http://www.marelcovinga.se/home/marelco/Templates/productView.php?enummer=0981555.De skriver: "Mäter True RMS vilket ger noggranna mätningar om övertoner förekommer till följd av t.ex. olinjära laster." Det låter som att den borde vara mycket bättre än alla Kass-Ohlson och E-techmätare som verkar visa helt uppåt väggarna när det mäts på värmepumpar. Vad tror ni om denna?
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Jag väcker den här tråden igen då jag sprang på följande elmätare med stickproppsanslutning från Marelco: http://www.marelcovinga.se/home/marelco/Templates/productView.php?enummer=0981555.De skriver: "Mäter True RMS vilket ger noggranna mätningar om övertoner förekommer till följd av t.ex. olinjära laster." Det låter som att den borde vara mycket bättre än alla Kass-Ohlson och E-techmätare som verkar visa helt uppåt väggarna när det mäts på värmepumpar. Vad tror ni om denna?Hej Kilo! Och hur mkt kostar den mätaren då?? Tycker personligen inte att min Etechmätare visar alls uppåt väggarna fel, tvärtom menar jag att den mäter märkligt rätt, även om jag inte kan gå i god för mätningen på just värmepumpen i mitt fall, men några kilowattimmar hit eller dit på en månads elförbrukning, vad skulle det nu ha för betydelse?? För så mkt mer tror jag inte att det handlar om isf.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Och hur mkt kostar den mätaren då?? Tycker personligen inte att min Etechmätare visar alls uppåt väggarna fel, tvärtom menar jag att den mäter märkligt rätt, även om jag inte kan gå i god för mätningen på just värmepumpen i mitt fall, men några kilowattimmar hit eller dit på en månads elförbrukning, vad skulle det nu ha för betydelse?? För så mkt mer tror jag inte att det handlar om isf.Mvh Raffen.Jag håller med om att några kilowattimmar hit eller dit kanske inte spelar någon roll, beroende på vad man använder resultaten till. 10-15% felvisning är dock omkring 60kWh fel på en månadsförbrukning på 500kWh och det är mer än "några kilowattimmar". Men som sagt, allt beror på vad man ska ha resultaten till. Mäter de lika mycket fel åt samma håll hela tiden duger Kass-Ohlson-mätarna m.fl säkert utmärkt om man bara gör egna relativa jämförelser t.ex. mellan månder och år. Värre blir det kanske om ska jämföra med grannen som har en annan pump som fungerar lite olika och kanske ger annorlunda övertoner. Då kanske skillnaden mellan två mätare på olika pumpar blir närmare 20-25% eller mer och då kan man fundera på vad mätningarna är värda.
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Och hur mkt kostar den mätaren då?? Tycker personligen inte att min Etechmätare visar alls uppåt väggarna fel, tvärtom menar jag att den mäter märkligt rätt, även om jag inte kan gå i god för mätningen på just värmepumpen i mitt fall, men några kilowattimmar hit eller dit på en månads elförbrukning, vad skulle det nu ha för betydelse?? För så mkt mer tror jag inte att det handlar om isf.Mvh Raffen.
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Och hur mkt kostar den mätaren då?? Tycker personligen inte att min Etechmätare visar alls uppåt väggarna fel, tvärtom menar jag att den mäter märkligt rätt, även om jag inte kan gå i god för mätningen på just värmepumpen i mitt fall, men några kilowattimmar hit eller dit på en månads elförbrukning, vad skulle det nu ha för betydelse?? För så mkt mer tror jag inte att det handlar om isf.Mvh Raffen.Jag håller med om att några kilowattimmar hit eller dit kanske inte spelar någon roll, beroende på vad man använder resultaten till. 10-15% felvisning är dock omkring 60kWh fel på en månadsförbrukning på 500kWh och det är mer än "några kilowattimmar". Men som sagt, allt beror på vad man ska ha resultaten till. Mäter de lika mycket fel åt samma håll hela tiden duger Kass-Ohlson-mätarna m.fl säkert utmärkt om man bara gör egna relativa jämförelser t.ex. mellan månder och år. Värre blir det kanske om ska jämföra med grannen som har en annan pump som fungerar lite olika och kanske ger annorlunda övertoner. Då kanske skillnaden mellan två mätare på olika pumpar blir närmare 20-25% eller mer och då kan man fundera på vad mätningarna är värda.Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 20:48:45Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen. Nej, jag har ingen aning om vad mätaren kostar, de hade inga prisuppgifter på hemsidan. Jag hade hoppats på att någon annan kanske visste.Som sagt, några kWh eller Watt hit eller dit spelar kanske ingen roll, några 10-tals kWh eller Watt kanske inte heller spelar någon roll, kanske inte ens 100 kWh eller Watt, allt beroende på vad man använder resultaten till och vilka slutsatser man drar.Att billiga mätare á la Clas-Ohlson/E-tech visar fel i vissa mätsituationer, det råder det inte någon som helst tvekan om, och du måste väl ändå hålla med om att det vore intressant att veta hur stor (eller liten) felvisningen verkligen är?
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 20:28:09Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28Hej Kilo! Jo man har ju hört talas om detta med stor felvisning, men personligen har jag inte något som helst belägg för att denna stora felmätning skulle vara aktuell i mitt eget fall, men som sagt några kwh hit eller dit på 1 månads total elförbrukning, det kan det nog ev vara. Förresten vet du vad den här Marelcomätaren kostar eller??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 mars 2008, 19:35:23Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28
Citat från: kilo skrivet 05 mars 2008, 16:42:28