0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur blir det med radiatorvattnet, räcker det med att det cirkulerar även om pannan är kall?Mvh Daniel
Jag tror inte att man kan förvänta sig så mycket under -20 grader trots installation av en 3:e pump, däremot bör jag kunna sänka börtempen på mina 2 övriga pumpar och ha samma temp i hela huset.
Citat från: Gonzo skrivet 13 december 2007, 18:07:11Jag tror inte att man kan förvänta sig så mycket under -20 grader trots installation av en 3:e pump, däremot bör jag kunna sänka börtempen på mina 2 övriga pumpar och ha samma temp i hela huset.Håller med. Börtempen kan man sänka rejält när man får lite överkapacitet, det märkte jag när pump nr 2 kom in i huset. Inställning på 25-30 grader (som jag körde ibland då jag hade 1 värmepump) är ett avslutat kapitel. Nu kör jag typiskt 19-22 grader som styrvärde.Jag kollade in temperatur.nu för att ta reda på lägsta temp under vintern och det visade sig att inte varit -20 på väldigt länge där jag bor. Några enstaka dagar på -15 och kallare. Hittills har jag inte stödvärmt en enda kWh, och jag börjar tro att jag klarar hela vintern utan stödvärme.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 14 december 2007, 11:43:22Citat från: Gonzo skrivet 13 december 2007, 18:07:11Jag tror inte att man kan förvänta sig så mycket under -20 grader trots installation av en 3:e pump, däremot bör jag kunna sänka börtempen på mina 2 övriga pumpar och ha samma temp i hela huset.Håller med. Börtempen kan man sänka rejält när man får lite överkapacitet, det märkte jag när pump nr 2 kom in i huset. Inställning på 25-30 grader (som jag körde ibland då jag hade 1 värmepump) är ett avslutat kapitel. Nu kör jag typiskt 19-22 grader som styrvärde.Jag kollade in temperatur.nu för att ta reda på lägsta temp under vintern och det visade sig att inte varit -20 på väldigt länge där jag bor. Några enstaka dagar på -15 och kallare. Hittills har jag inte stödvärmt en enda kWh, och jag börjar tro att jag klarar hela vintern utan stödvärme.MVH/GanoHej, såg att du har bara förbrukar ca: 9000 kW allt som allt, det låter ju helt underbart. Själv gör jag av med ca: 11000 kW plus pellets för ca: 6000 kr. Då har jag ett enplanshus från - 72 på 130 kvm plus biyta på 30 kvm som en gammal 407 pump värmer till 17 grader.Jag använder alltså två luftvärmepumpar som huvudsaklig värme till bostadsytan, en 5kW Inverter och en 3,2 kW on/off, varmvattnet görs i en gammal CTC från - 72 med pellets. Biytan värms av den tredje pumpen, en 4 kW on/off Mitsu som är 9 år gammal.Har inte behövt stödvärma ännu i vinter, kommer väl dock någon köldknäpp i januari eller februari, jag hade ner mot - 20 grader ett par gånger i februari.Frågan är då om jag kan spara pengar på att värma mitt vatten på något annat sätt, jag blir lite vilsen?? Sedan slipper man väl gärna pelletsarbetet.Mvh Daniel
Citat från: DF skrivet 14 december 2007, 12:54:43Citat från: Gano skrivet 14 december 2007, 11:43:22Citat från: Gonzo skrivet 13 december 2007, 18:07:11Jag tror inte att man kan förvänta sig så mycket under -20 grader trots installation av en 3:e pump, däremot bör jag kunna sänka börtempen på mina 2 övriga pumpar och ha samma temp i hela huset.Håller med. Börtempen kan man sänka rejält när man får lite överkapacitet, det märkte jag när pump nr 2 kom in i huset. Inställning på 25-30 grader (som jag körde ibland då jag hade 1 värmepump) är ett avslutat kapitel. Nu kör jag typiskt 19-22 grader som styrvärde.Jag kollade in temperatur.nu för att ta reda på lägsta temp under vintern och det visade sig att inte varit -20 på väldigt länge där jag bor. Några enstaka dagar på -15 och kallare. Hittills har jag inte stödvärmt en enda kWh, och jag börjar tro att jag klarar hela vintern utan stödvärme.MVH/GanoHej, såg att du har bara förbrukar ca: 9000 kW allt som allt, det låter ju helt underbart. Själv gör jag av med ca: 11000 kW plus pellets för ca: 6000 kr. Då har jag ett enplanshus från - 72 på 130 kvm plus biyta på 30 kvm som en gammal 407 pump värmer till 17 grader.Jag använder alltså två luftvärmepumpar som huvudsaklig värme till bostadsytan, en 5kW Inverter och en 3,2 kW on/off, varmvattnet görs i en gammal CTC från - 72 med pellets. Biytan värms av den tredje pumpen, en 4 kW on/off Mitsu som är 9 år gammal.Har inte behövt stödvärma ännu i vinter, kommer väl dock någon köldknäpp i januari eller februari, jag hade ner mot - 20 grader ett par gånger i februari.Frågan är då om jag kan spara pengar på att värma mitt vatten på något annat sätt, jag blir lite vilsen?? Sedan slipper man väl gärna pelletsarbetet.Mvh DanielLättaste fixen är en fet genomflödesvärmare som förenklar (läs pellets jobbet) och sparar iallafall lite då den inte läcker energi som en beredare...mer komplex lösning blir solfångare plus en genomflödes som stöd när fångarens vattenbank inte fixar detta..Då styr du MAIN-POWER-på av genomflödesvärmaren med en extern termostat, som slår till när solfångarbanken inte har tillräcklig temp. Flödesprylen startar sen i vanlig ording via Vatten FLÖDES start..Varu med?Sparar då alltså min gamla panna med slinga för att stöda lite värme till radiatorer när det blir svinkallt eller? Men kör bara pannan vid extrem kyla eller? Överlever skorstenen då?Vad är det genomflödesvärmare du menar?Denna genomflödesvärmare värmer då allt varmvatten eller? Klarar den ett badkar?Mvh DanielMvh DanielHare gott!
Citat från: Doctor Liquidz skrivet 14 december 2007, 20:08:34Citat från: DF skrivet 14 december 2007, 12:54:43Citat från: Gano skrivet 14 december 2007, 11:43:22Citat från: Gonzo skrivet 13 december 2007, 18:07:11Jag tror inte att man kan förvänta sig så mycket under -20 grader trots installation av en 3:e pump, däremot bör jag kunna sänka börtempen på mina 2 övriga pumpar och ha samma temp i hela huset.Håller med. Börtempen kan man sänka rejält när man får lite överkapacitet, det märkte jag när pump nr 2 kom in i huset. Inställning på 25-30 grader (som jag körde ibland då jag hade 1 värmepump) är ett avslutat kapitel. Nu kör jag typiskt 19-22 grader som styrvärde.Jag kollade in temperatur.nu för att ta reda på lägsta temp under vintern och det visade sig att inte varit -20 på väldigt länge där jag bor. Några enstaka dagar på -15 och kallare. Hittills har jag inte stödvärmt en enda kWh, och jag börjar tro att jag klarar hela vintern utan stödvärme.MVH/GanoHej, såg att du har bara förbrukar ca: 9000 kW allt som allt, det låter ju helt underbart. Själv gör jag av med ca: 11000 kW plus pellets för ca: 6000 kr. Då har jag ett enplanshus från - 72 på 130 kvm plus biyta på 30 kvm som en gammal 407 pump värmer till 17 grader.Jag använder alltså två luftvärmepumpar som huvudsaklig värme till bostadsytan, en 5kW Inverter och en 3,2 kW on/off, varmvattnet görs i en gammal CTC från - 72 med pellets. Biytan värms av den tredje pumpen, en 4 kW on/off Mitsu som är 9 år gammal.Har inte behövt stödvärma ännu i vinter, kommer väl dock någon köldknäpp i januari eller februari, jag hade ner mot - 20 grader ett par gånger i februari.Frågan är då om jag kan spara pengar på att värma mitt vatten på något annat sätt, jag blir lite vilsen?? Sedan slipper man väl gärna pelletsarbetet.Mvh DanielLättaste fixen är en fet genomflödesvärmare som förenklar (läs pellets jobbet) och sparar iallafall lite då den inte läcker energi som en beredare...mer komplex lösning blir solfångare plus en genomflödes som stöd när fångarens vattenbank inte fixar detta..Då styr du MAIN-POWER-på av genomflödesvärmaren med en extern termostat, som slår till när solfångarbanken inte har tillräcklig temp. Flödesprylen startar sen i vanlig ording via Vatten FLÖDES start..Varu med?Sparar då alltså min gamla panna med slinga för att stöda lite värme till radiatorer när det blir svinkallt eller? Men kör bara pannan vid extrem kyla eller? Överlever skorstenen då?Vad är det genomflödesvärmare du menar?Denna genomflödesvärmare värmer då allt varmvatten eller? Klarar den ett badkar?Mvh DanielMvh DanielHare gott!
HejDen drar alltså bara el när man tar vatten eller? Man behöver då heller inte hålla så hög temp som när man har en beredare eller? Kunde man läsa ut hur mycket varmvatten man får ut, eller är det hur mycket som helst då den värmer efterhand?Mvh Daniel
HejHar du själv en sådan eller?Mvh Daniel