0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er!Funderar lite på hur jag bör värma vattnet här hemma. Huset värms nästan enbart av två luft/luft pumpar, vet inte om jag behöver något stöd.Idag har jag en pelletsbrännare i en kombipanna från - 72, men det känns som man mest eldar för kråkorna. Skulle helst slippa pelletsen då jag tror det finns billigare och mer lättskötta system. Brännaren sattes in mars -06 och är nog inte svår att sälja.Luft/vatten pump för 90000 är inget alternativt, alldeles för dyrt. Frågan är om man bara ska ha en varmvattenberedare, men man kan ju behöva lite spetsvärme till elementen och då blir det inte bra.Hur mycket drar en elpanna för att bara göra tappvarmvatten, den kan man ju spetsa med i nödfall? Pannförslag?Eller har ni andra idéer?Tacksam för förslag och hjälp.Mvh Daniel
Om vi nu struntar i priset kan en lösning med Elpannemodul och förådsberedare(eventuellt en med slinga för solvärme) vara en lösning.Nibes heter EV13 /200 eller 300 copact, Focus heter PV13 och VLM av någon modell.Fördelen är att elpannemodulen kan värma ditt hus vid behov och beredaren sköter enbart varmvattnet.Produkterna kan nog hittas på blocket då många kastar ut produkterna i samband med att bergvärme monteras.
Men frågan är om du inte ångrar dej om du "stänger av" ditt vattenburna system....MVH/Gano
hej skaffa en acctank på 500 liter med dubbla slingberedare sätt in den i kåken å koppla in elementen på tankenom du inte vill ha var pellets pannnan så släng ut dendå kan du köra tex 2x6kw elpatron i tanken för att bereda varmvatten å ha som reservvärme om det blir askallt så pumparna inte orkar sen har du en bra lösning om du ska koppla in tex solfångare,luft/vatten pump olje panna eller vad du vill i tanken skaffar du sen en vettig motor styrning så kan du ju ställa in den på tex 18 grader då pumpen inte orkar hålla 18 grader i kåken går ditt vatten burna in å stöder upp luftpumparna helt automatiskt Du behöver inte värma hela tanken utan bör klara dig med att värma toppen till tex 60 grader dvs du behöver bara köra en elpatron den i botten på tanken ska alldrig behöva gådu bör klara hela ditt värmebehov på en 6kw patron men en 6a kostar lika mycket som en 3a så det kvittar om du köper en 6kw patronsen tar inte en 6a mer ström än en 3a.....