0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ha haLugna ner er, Var i stan och köpte IR-termometer, när jag kommer tillbaka så har Bertil löpt amok i tråden
Citat från: StefanP skrivet 30 november 2007, 20:02:33Ha haLugna ner er, Var i stan och köpte IR-termometer, när jag kommer tillbaka så har Bertil löpt amok i tråden Exempel:50w/m² ger 1,5 kW till ett rum på 30 m².-20°C ute+20°C inne22 meter fönster u-värde 1,1 släpper igenom 2,3 kW.30 m² golv/tak samt väggar d.v.s. totalt ca: 3 kW.Då värmebehovet i det rummet inte är linjärt med övriga rum, så kan du inte med inställningar i värmepumpen eller justeringar med flöde tillgodose värmebehovet.
Det du räknat på i ditt exempel är inget rum utan på sin höjd en smal korridor, eller möjligtvis ett tornrum utan väggar med bara fönster.
CiteraDet du räknat på i ditt exempel är inget rum utan på sin höjd en smal korridor, eller möjligtvis ett tornrum utan väggar med bara fönster. Ovsett antal meter fönster i rummet med slinga 1-1, så behöver det rummet betydligt mer energi än övriga rum.http://someday.se/files/Bild1.jpgOch därför är det mest meter golvslinga.Av vilken anledning ska inte GT1 flyttas, då den triggar elpatron?Det var ett himla tjat om triggning, tycker du verkligen elpatron går så himla mycket nu.Hur vet du att växlingsventilen fungerar?Jag vet inte om den fungerar, men av det jag sett finns det inget som talar för att det skulle vara fel på den.
Och därför är det mest meter golvslinga.
Det var ett himla tjat om triggning, tycker du verkligen elpatron går så himla mycket nu.
Jag vet inte om den fungerar, men av det jag sett finns det inget som talar för att det skulle vara fel på den.
Är det förnster från golv till tak där jag markerat med rött?
Ok, då har det gått ett tag sedan sist.Har följt din maskin "online". Vet inte vad du gjort, föreslog lite ändringar för ett tag sedan, ströp du som jag tyckte?Kurvor, finjustering etc. vad står det på nu?Såg bilderna på ditt vardagsrum, "trägolv" leder inte värme lika bra om sten. Såg en annan detalj på bilden över vardagsrummet som kan spöka lite. Om du lyfter mattorna du har är golvet märkbart varmare under dem? Kul test att utföra för dig, rulla ihop så många mattor du kan i rummet och se om tempen inte stiger i rummet. Mattorna fungerar som isolering, har varit med om fall där det inte blivit varmt i rummet hur mycket man än höjt tempen. Äkta mattor issolerar bra.
Citat från: Fixaren skrivet 02 december 2007, 17:36:26Ok, då har det gått ett tag sedan sist.Har följt din maskin "online". Vet inte vad du gjort, föreslog lite ändringar för ett tag sedan, ströp du som jag tyckte?Kurvor, finjustering etc. vad står det på nu?Såg bilderna på ditt vardagsrum, "trägolv" leder inte värme lika bra om sten. Såg en annan detalj på bilden över vardagsrummet som kan spöka lite. Om du lyfter mattorna du har är golvet märkbart varmare under dem? Kul test att utföra för dig, rulla ihop så många mattor du kan i rummet och se om tempen inte stiger i rummet. Mattorna fungerar som isolering, har varit med om fall där det inte blivit varmt i rummet hur mycket man än höjt tempen. Äkta mattor issolerar bra. Hej igenNej jag har faktsikt inte gjort några ändringar alls för jag ville avvakta tills jag hade införskaffat ir-termometer så man kan mäta golvtempar och sånt.... nej men så man vet alla värden så man inte frågar sig sen hur det egentlign var med inställningen innan...Ska kolla under mattorna när jag kommer hem..Vad tyckte du att jag skylle strypa?Det jag inte förstår att returen på 1-1 och 1-2 är 28 grader? borde inte deltaT vara högre (stigaren var 30,6 grader då) i ett kallare rum? även fast det är högt flöde?Förresten, när blir en matta oäkta?