0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Båda slingorna betedde sig nästan likadant, antar att det är inom felmarginalen?
Med 7-8 graders skillnad känner man av skillnaden markant vilket enbart är kul första gången man går på golvet. Sedan blir det ett irritationsmoment att "bränna" sig i ena hörnan av rummet och behöva tofflor i andra för att inte få frostbrytningar.
Citat från: Fixaren skrivet 27 november 2007, 13:32:04Med 7-8 graders skillnad känner man av skillnaden markant vilket enbart är kul första gången man går på golvet. Sedan blir det ett irritationsmoment att "bränna" sig i ena hörnan av rummet och behöva tofflor i andra för att inte få frostbrytningar.Objection!Om det är 7-8 graders tempskillnad på vattnet i ett rum, så är det c. 2 graders skillnad på golvytan (om du har parkett), dvs i praktiken märker du inte skillnaden. På ett stengolv märker du tydligare om golvet är varmt (dvs golvet känns varmare vid kallare yttemperatur, pga bättre värmeledningsförmåga), men jag har inte lagt märke till skillnader mellan ytterväggar och inne i rummet. Sen är det en annan sak att du kanske vill ha varmare längs ytterväggarna för att förhindra kallras, men därför drar man ju i allmänhet varma ändan av slingan längs ytterväggarna.
Med golvvärme i betongplatta får man en tröghet som innebär att diffen kan behövas minskas om man överhuvudtaget skall få värme på golvet framförallt om man lyckas värma huset med en låg kurva.
Bertil menar att du ska strypa radiatorn. Vilket fabrikat står det på radiatortermostaten?Är det Danfoss så har du slipper du verktyg, då dessa har ett metallring du snurrar på för att bestämma flödet. Den blottas när du skruvar bort termostaten. TA och MMA-ventiler behöver en specialnyckel för att justera flödet.Med rätt instrypta radiatorer, ger högre flöde till golvvärmen....om dessa matas med samma cirkulationspump.
Ursäkta dröjsmålet men jag har desperat letat efter en fungerade XP-skiva halva dagen.....Temperaturen har gått ner till 20.5 och 21 i sovrum 2 respekive 1, så det är nästan nere på önskad nivå, låter det vara tillsvidare, dessvärre har det inte hänt något i badrummet eller övriga rum för den delen.....Jag tänkte lite frammåt med värmekurvan, om man höjer den och VP redan går 100%... då antar jag att den kommer koppla på ts?HAr fått loggern, ska hitta en bra borr så jag får kabeln igenom väggen .... Sen ska man få in den i VP utan att borra om det går?, utan att behöva skarva kabeln helst..... Aja återkommer under kvällenMen menar Bertil att jag ska sänka cirkulationspumpen på RAD? från 3 till 2?..