0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det innebär en förväntad årsförbrukning på 26,9 MWh för ditt hus.Vid olika temperaturskillnader kan du förvänta dig olika effektbehov för att behålla värmen: 5 grader ute 22 grader inne = 3,605 W (3,60kW) 0 grader ute 22 grader inne = 4666 W (4,67kW) -5 grader ute 22 grader inne = 5726 W (5,73kW)-10 grader ute 22 grader inne = 6787 W (6,79kW)-15 grader ute 22 grader inne = 7847 W (7,85kW)-20 grader ute 22 grader inne = 8908 W (8,91kW)-25 grader ute 22 grader inne = 9968 W (9,97kW)Förbrukar du mindre än ovan vid respektive temperatur kommer du känna att det är kallt i något rum om de flesta rum har 22 grader C. Omvänt kommer något rum bli för varmt om effekten är högre än ovan med 22 grader C i de andra rummen. Det gäller allstå att temperaturregleringen är rätt för att nå önskad förbrukning och rätt temperatur.Mvh Dr J.
I min föregående beräkning, med hjälp av relativt knapphändiga uppgifter om ditt hus, kan konstateras att de stämmer ganska bra med uppgiven årsförbrukning. Se ditt första inlägg Stefan P.Men detta var av ditt hus kräver förutom uppvärmning av varmvatten. Förbrukningen bör även ta hänsyn till luftomsättning (-) och tillskottsvärme (+) och kyla (-) mm men det verkar som att du fått detta grattis i och med detta.Mvh Jerry :,v(
Håller på och testar KB-slingorna nu, slinga A -> ... Efter 10 minuter sjunk temperaturen med 0.1 grad, 11 = 0,212 = 0,313 = 0,414 = 0,516 = 0,617 = test slutantal minuter)utgångstempen (vid start av test) var 1,3 grader (som de senaste 72 timmarna) och landade alltså på 0,7... KB ut låg då på -1,9 grader.
Ang vedeldning.. har jag tjatat på dig om att INTE elda om pumpen klarar uppvärmningen utan tillskott, olönsamt!! jo jag anade det :-[Men att stödelda när elpatronen behövs ÄR lönsamt, tricket är dock att sprida värmen.
Så länge du har "för kallt" i bad och vrum, ska du inte sänka värmekurvan. Minska strypningen där så blir det automatiskt lite kallare på dom andra ställena.
Radiatorer som är kortslutna (liten skillnad mellan stig och retur) ska du strypa!!! Viktigt att du har en tempskillnad på dom på ca 6-7 grader. Visst nämnde du 2 grader nånstans!?
Ang vedeldning.. har jag tjatat på dig om att INTE elda om pumpen klarar uppvärmningen utan tillskott, olönsamt!! jo jag anade det :-[Men att stödelda när elpatronen behövs ÄR lönsamt, tricket är dock att sprida värmen. Men man får acceptera att det blir lite svalare i en del rum...
Jag tycker fortfarande INTE att du ska minska på kopplingsdifferansen, det ökar starterna.När du startar elpatronen kan du lika gärna öka fördröjning till maxvärdet, jag tror INTE det blir problem. Det som kan hända är att tempen sjunker pyttelite innan elpatronen startar. Men behövs den lite då och då, så blir det ingen ytterligare fördröjning!Kul med respons, korsdrag i den här tråden Som sagt var notera ändringar och ta det i lugn takt! Thumbsup
Och om du sänker tempen på varmvattenberedaren hela tiden får du inte samma problem om du styr på framledningen?Har man något som inte fungerar som det skall brukar det vara enklast och bäst att lösa problemt i stället för att bygga runt problemet.
Citat från: Fixaren skrivet 26 november 2007, 22:51:51Och om du sänker tempen på varmvattenberedaren hela tiden får du inte samma problem om du styr på framledningen?Har man något som inte fungerar som det skall brukar det vara enklast och bäst att lösa problemt i stället för att bygga runt problemet.Vad menar du?