0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Läge för en logger...
Testa att ändra varmvatteninställningen.2.3 från 51 till 48,5 2.4 från 5 till 10Båda inställningarna ger samma stopptemp, nämligen halva diffen (2.4) + börvärdet 2.3 mätt på returen GT9. Fördelen kan bli att den inte går över och gör varmvatten så ofta. Alltså tempen i beredaren sjunker längre ned innan den startar igen. Nackdelen kan bli att varmvattnet inte räcker till så bra.
Låg temperatur på köldbäraren, 1,8 grader in, om man jämför med vad andra rapporterar just nu. Tom i Norrbotten är det högre värden för någorlunda jämförbar anläggning. Undrar om det är cirkulation i bägge slingorna.
Citat från: StefanP skrivet 22 november 2007, 15:26:45Det går ju dagliga larm om hög retur på VP. men har ju legat på värmekurva 6. Och det har inte löst ut idag.När pumpen stannar dröjer det 20 minuter (har jag för mig) innan den kan starta igen. Stannar den hela tiden blir det inte mycket till värmeproduktion.
Det går ju dagliga larm om hög retur på VP. men har ju legat på värmekurva 6. Och det har inte löst ut idag.
25 000 kWh el per år var det. 3000 timmar pump à 2,5 kW blir 7500 kWh. Till det kommer 4200 kWh tillsatsel, tillsammans 12 000 kWh. Det blir 13 000 kWh till hushållsel och golvvärmen i badrummet. Om förbrukningen av hushållsel är normal blir det en massa el till badrumsgolvet. Skulle undersöka förbrukningen där lite närmare. Antar att maskinhall och kontor går på separat mätare.
Välkommen till htc7 klubben, med en sån pjäs behöver man ingen kyla på sommaren man blir tillräckligt avkyld på vintern, vilket kanske är bra då jag läst att det är dyrare att kyla än värma, iallafall min är installerad samtidigt som din men har snart 17000 drifttimmar och ca 2000 tillskotts timmar, jag bor långt söderut ungefär 10 mil från helsingborg. Jag kommer följa tråden med stort intresse. Om din är som min så spelar kurvan ingen roll då den ändå aldrig når stoptemperatur så den hade jag sänkt och precis som nämnts innan så är ett större vv intervall bra. Personligen har jag nu tagit i med hårdhandskarna och helt enkelt blockerat tillskottet, det är kanske värt att pröva för dig och kolla vad temperaturen inne blir då du hade mycket tillskott på relativt lite drifttid, kanske fördelningen blir bättre.
just nu fattar jag inte varför tillskottet har gått av även fast börvärde ej är uppnått, hur har din fungerat i den situationen?
Nu tänkte jag låta det stabilisera sig några dagar till, kontrollera givare. GT1 sitter vid bypass för den verkar visa för mycket om man jämför med den där enkla som sitter på rören längre ner. Men jag håller på och kontrollerar nu med externa tempmätare.Vattenvolymen i alla slingor är 208 liter, har skruvat av alla termostater så allt ska stå på max, dock är ju vissa slingor justerade enligt uponors beräkningar.
även detta görs bäst med en logger.