Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 95167 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #45 skrivet: 23 november 2007, 22:17:58 »
спасибо (tack på ryska)   ;)
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #46 skrivet: 23 november 2007, 23:34:01 »
Nu funkar det, glömde ändra lösenordet till nya servern...

Tack för att du påpekade det hela för mig!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #47 skrivet: 23 november 2007, 23:49:02 »
Jädrans, du har ju blida.... ;)


Nyfiket frågat, hur varmt har du inne eg?

Är det rött eller orange som gäller i bostadsdelen?
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #48 skrivet: 24 november 2007, 07:28:39 »
Rumstemp och Temp PC utblås är omkastade, skall se om jag kan namnändra dem utan att sabba historiken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #49 skrivet: 24 november 2007, 07:32:56 »
Det funkade.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #50 skrivet: 24 november 2007, 09:31:54 »
Anade att det var ngt som inte stämde med temparna.. Thumbsup
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #51 skrivet: 24 november 2007, 10:07:18 »

ska jag ställa upp tillskottstimer på MAX? (300 min) Den står ju på 120 min nu.  Eller ska jag blockera tillskott? (tillfälligt åtminstone) Om den inte orkar producera varmvatten så spelar det ingenroll då det sitter en vvb efter.... sen får man kika lite senare hur man skall lösa det på bästa sätt...


Det är vettigt att blockera tillskottet tillfälligt. Det kommer att visa vid vilken utetemperatur pumpen klarar av att hålla huset varmt.

Vill förtydliga lite hur IVT:s system fungerar. Det finns två stopptemperaturer. En för kompressorn, det är den man ser på displayen. Sen en för tillskottstimern som är kompressorns stopptemperatur minus halva kopplingsdifferensen. Tanken är att om kompressorn kan dra upp temperaturen dit så behövs ingen tillsats då den temperaturen är vad som behövs för att hålla innetemperaturen vid rätt nivå. Timern kan då sluta räkna.

Varje gång pumpen startar efter ett stopp börjar tillskottstimern räkna på nytt.

Det som händer när det blir för kallt ute och tillskottstimern hinner räknar till inställd tid utan att dess stopptemperatur nås är att en ny timer börjar räkna. Den man ställer in med 8.3.4. och kallas kryptiskt något i stil med shunt tillskott, kommer inte ihåg.

Resultatet av dess nedräkning visas som % i meny 8.5. Har man 9 kw tillskott inställt går 3 kW in när den har nått 33 %, 6 kw vid 67 % och 9 kW vid 100 %. Standardinställningen är på rätt kort tid och med ett trögt system är det inte så lyckat att kasta in 9 kW på kort tid. Skulle  vilja rekommendera att 6 kW används och att tiden ökas, tror det är 20 minuter som fabriksinställning. Jag tror inte att det någonsin kommer att behövas mer än 6 kW tillsats.

IVT:s bruksanvisning är bedrövligt dålig vad gäller förklaringar om hur reglersystemet fungerar. Det var någon som hade fått utbildning på systemet som beskrev här för något år sedan hur det fungerade.   

Det finns en egenhet med IVT:s system att reglera och det är att tar man ut väldigt stora mängder varmvatten kan det bli tillfälligt svalare inomhus. Nibes och Thermias reglersystem räknar gradminuter och så att säga kör ifatt sådana underskott men det gör inte IVT:s system. Det systemet vet inte att det har varit ett underskott.

Bra att förgreningen sitter inomhus. Då är det bara att mäta temperaturen på de bägge ingående slangarna. Det skall var samma temperatur på bägge slangarna, då är flödet genom dem ungefär detsamma. Problemet är få en temperaturavläsning som motsvarar slangens verkliga temperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #52 skrivet: 24 november 2007, 15:15:57 »
Jag vidhåller att du behöver en logger, men om du inte vill satsa de pengarna så skall du i alla fall öka tillskottstimern till max och sedan se till att värmepumpen går hela dygnet innan eltillskottet går in.

Kontaktpasta är aldrig fel, men om jag vore i dina kläder skulle jag först, på något sätt, försöka lista ut om någon eller några givare visar fel, ett inte ovanligt problem på IVT:s maskiner.
En felvisande givare kan ställa till med rätt mycket problem.

Din värmepump borde klara att värma huset i alla fall ned till -5 grader.

Att kolla upp så att du har bra flöde i båda KB-slingorna har också hög prio, du skall ha samma temp ut och in på båda slingorna, har du det så vet du att du har bra flöde i båda två.
Om ej får du antingen avlufta eller strypa in slingorna så att du får rätt värden på båda slingorna, även detta görs bäst med en logger.

Hehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger. Men måste kontrollera givarna också så det inte blir fel iaf.

Okej då börjar jag med att blockera tillskottstimer tillsvidare? Samt att mäta kontrollera slingorna, inkommande är det där strypventilen sitter eller där kulventilen sitter? Ska nog ta fram en bild, helt omöjligt att mäta utan att förstöra isoleringen tror jag?

Återkommer asap
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #53 skrivet: 24 november 2007, 15:18:34 »
Höj fördröjningen av tillsats, det är endast första tillslaget som fördröjs om det är så kallt att tillskott behövs ganska regelbundet!  (visst är det så även med den inbyggda elpatronen Roland!?)
Så tex 2 timmar är inte alls lång fördröjning! Ett hus är väldigt värmetrögt, det skulle knappt märkas ens om du stängde av värmen i 2 timmar!

Du nämnde 16 timmar tidigare, visst hade kompressorn gått kontinuerligt då? Då var det riktigt bra, kontinuerlig drift på kompressorn!
Om det var ett helt dygn är det inte alls bra, snarare helt åt skogen!
Vi tjatar men du ska ha 24t på kompressorn när det är kallt... Det kan iofs bli tex 23 på den och 1-2 timmar tillskott nån gång om tempen växlat kraftigt och du kanske använt mycket varmvatten.

Försök nu framåt skriva av timmar för kompressor och tillskott VARJE dag! Då ser du ju om kompressorn alltid gör sitt jobb!

Det Roland nämner om är klurigt... hur IVT styr. Jag försöker med lite siffror...


Börvärdet räknar styren fram utifrån ditt val av värmekurva och aktuell utetemp
 Ex: Börvärdet 37,5 ger stopp vid 40 (på returen) och start vid 35 av kompressorn. (om 5 grader är valt för kopplingsdiff)
När kompressorn startar vid 35 kan framledningen fortsätta sjunka om systemet är värmetrögt, detta kan pågå ett tag innan varmare vatten når returen. Timern börjar dock räkna ned direkt, den räknar som R säger ända tills kompressorn når upp till börvärdet 837,5).
Hinner inte det nås innan timern räknat ut, börjar elstegen vandra in (med viss ytterligare fördröjning), när börvärdet nås börjar dom stega ur.

DET VIKTIGA är att dom hinner stega ur i god tid innan stopptempen nås. För att när elpatronen helt stängs av har den gått på ett bra tag. Detta resulterar i att returtempen FORTSÄTTER att stiga. Den får absolut inte nå stopptempen för kompressorn! Den ska ju gå oavbrutet vid kyla så elpatron behövs.

Klipp från manualen:

Meny 8.3.4 Ramptid öppna är den tid man vill shunten ska ta på sig att gå från
helt stängd till helt öppen eller elkassetten ska ta på sig för att gå
från 0 till 100%. I en del fall kan ramptid öppna behöva justeras upp
för att eliminera att den överstyr värmesystemet.



Meny 8.3.5 Ramptid stänga är den tid man vill shunten ska ta på sig att gå från
helt öppen till helt stängd eller elkassetten ska ta på sig för att gå
från 100 till 0%.

Roland Visst är det minst lika viktigt att MINSKA tiden som styren tar på sig för att stänga av elpatronen!
Så öka på tiden för start och minska tiden för stopp av elpatronen.


Men om kompressorn redan går lugnt och fint 24timmar/dygn vid kyla där elpatronen behövs då behöver du inte justera detta!
« Senast ändrad: 24 november 2007, 15:23:52 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #54 skrivet: 24 november 2007, 15:21:20 »
Ang kalla sidan... det kan räcka om du ser att ev påfrysning ser lika kraftig ut, som en grovkoll!

Jag har 4 borror och i början frös det på enormt på en av borrornas returslang!

Om slingorna inte räcker kan du utan problem för pumpen ordna en eller flera lika långa slangar.

Det blir bara lättare för pumpen om man ordnar flera parallella slingor!

Roland nämnde om att det kan bli konstigt /undertemp) om kompressorn går länge för varmvatten.

Vet inte om nån sagt det, men du ska köpa dig en rumsgivare, det är enormt bra!!!
Den tjänar man även igen på sikt, när vårsolen kommer så känner ju den av övertemp inne. Vilket inte en utegivare har koll på.
Men du kanske har rumsgivare!?
« Senast ändrad: 24 november 2007, 15:23:28 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #55 skrivet: 24 november 2007, 15:34:43 »
Ang kalla sidan... det kan räcka om du ser att ev påfrysning ser lika kraftig ut, som en grovkoll!

Jag har 4 borror och i början frös det på enormt på en av borrornas returslang!

Om slingorna inte räcker kan du utan problem för pumpen ordna en eller flera lika långa slangar.

Det blir bara lättare för pumpen om man ordnar flera parallella slingor!

Roland nämnde om att det kan bli konstigt /undertemp) om kompressorn går länge för varmvatten.

Vet inte om nån sagt det, men du ska köpa dig en rumsgivare, det är enormt bra!!!
Den tjänar man även igen på sikt, när vårsolen kommer så känner ju den av övertemp inne. Vilket inte en utegivare har koll på.
Men du kanske har rumsgivare!?

Åh herregud vad mycket att hålla koll på :)

Så..... rent konkret, vad ska jag sätta tillskottstimern på? den står på 120 nu.
Jag vill inte ändra för mycket förens jag får loggern installerad och givare kontrollerade.
Nej ingen rumsgivare, däremot har ju golvvärmesystemet rumsgivare i varje rum och blir det tillräckligt varmt så stryper den ju varje rum vartefter önskad temperatur uppnås, fast dessa gröna små motorerna är ju bortkopplade från plintarna.

Men normalt sett så blockerar de väl varje rum och sen borde väl returen uppnås snabbae än normalt men helt klart verkade det som att om man har en rumsgivare kopplad till VP så kan man uppnå bättre ekonomi?

Men det jag tänkte göra nu är att kolla brine och givare tills logg har kommit sen får man kolla shunttider, timers, olika värden.
Skall även läsa av driftstider och sånt.

återkommer snart med avläsning och rapport
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3588
  • Karma +4/-8
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #56 skrivet: 24 november 2007, 15:35:54 »
Jag vidhåller att du behöver en logger
Hehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.
Det är nog bara VD Rickard som inte har fått någon månadsrapport från försäljningschef Rickard än....  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #57 skrivet: 24 november 2007, 15:41:03 »
Var lugn det ordnar sig, du får proffshjälp här  Thumbsup

Det är inte så farligt som det låter!

Bättre med en rumsgivare kopplad till pumpen och rumsgivarna till golvvärmen bör man inte använda!

En bild på påfrysning kanske.... se 19 jan

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1125.0

Om du vill mäta med IR termometer på kalla sidan och på koppar måste du använda tape på rören tex maskeringstape!
« Senast ändrad: 24 november 2007, 15:49:17 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #58 skrivet: 24 november 2007, 15:47:03 »
Summering... om kompressorn går kontinuerligt vid sån kyla så att elpatronen behövs, då är allt frid och fröjd. Ja om din rumstemp är lagom och jämn.

Även om nån givare visar lite fel, så är det sannolikt helt ok ändå!

Men att vi (jag) tjatar beror på att alltför många värmepumpar inte går optimalt.

Det beror på att man inte injusterat i början! Ett jobb som oftast inta tar lång tid, det bör helst göras av ägaren.
För det krävs att ändringarna hinner "sätta" sig. Det tar ju tid innan man når värmebalans om man ändrar tex värmekurvan!


Du är snart i hamn ska du se  Thumbsup Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #59 skrivet: 24 november 2007, 16:39:14 »
Avläsning

071124 - 15:50 (23 timmar sen sist)

värmedrift
GT1 31,5 - 28,5
GT2 -2,5
GT3 48,5 - 46,3
GT6 61,5
GT8 37,4
GT9 29,6
GT10 1,3
GT11 -0,5

VK: 2,5
Drifttid: 11946 + 23 timmar på 23 timmars drift
Tillskott: 2852 + 10 timmar på 23 timmars drift

Ingen som tycker att jag bör flytta GT1 från bypass till mer lämpligt ställe?

Dessutom har ju tillskottet gått flitigt nu, å andra sidan så har utetemperaturen gått ner med 4,3 grader till - 2.5.... fast biltermometern visade -5... fast temperaturskillnaden bör ju vara densamma.


Problemet är att ha golvslingorna öppna hela tiden är ju att jag kan inte ha olika rumstemperaturer, vill ha 22-23 grader i badrum, 21  grader i övriga huset, samt 17 grader i sovrummen, Sen så är det ju så här att vi besöker vardagsrummet (46.7 kvm)  1-2 ggr per månad, plus några extra gånger vid jul / nyår.... vilket innebär kanske totalt 2 veckor över de 16 kallaste veckorna per år.... då räcker det med 15 grader 14 veckor av 16....det måsta väl löna sig med denna temperatursänkning?

Men att kunna ha högre temp i badrummet så måste ju värmekurvan vara inställd för detta.... jag förstår ju att det blir lite tokigt men hur löser man det smidigast? skruvar dit termostaterna igen eller kör med fasta flöden?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!