0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
ska jag ställa upp tillskottstimer på MAX? (300 min) Den står ju på 120 min nu. Eller ska jag blockera tillskott? (tillfälligt åtminstone) Om den inte orkar producera varmvatten så spelar det ingenroll då det sitter en vvb efter.... sen får man kika lite senare hur man skall lösa det på bästa sätt...
Jag vidhåller att du behöver en logger, men om du inte vill satsa de pengarna så skall du i alla fall öka tillskottstimern till max och sedan se till att värmepumpen går hela dygnet innan eltillskottet går in.Kontaktpasta är aldrig fel, men om jag vore i dina kläder skulle jag först, på något sätt, försöka lista ut om någon eller några givare visar fel, ett inte ovanligt problem på IVT:s maskiner.En felvisande givare kan ställa till med rätt mycket problem.Din värmepump borde klara att värma huset i alla fall ned till -5 grader.Att kolla upp så att du har bra flöde i båda KB-slingorna har också hög prio, du skall ha samma temp ut och in på båda slingorna, har du det så vet du att du har bra flöde i båda två.Om ej får du antingen avlufta eller strypa in slingorna så att du får rätt värden på båda slingorna, även detta görs bäst med en logger.
Ang kalla sidan... det kan räcka om du ser att ev påfrysning ser lika kraftig ut, som en grovkoll!Jag har 4 borror och i början frös det på enormt på en av borrornas returslang!Om slingorna inte räcker kan du utan problem för pumpen ordna en eller flera lika långa slangar.Det blir bara lättare för pumpen om man ordnar flera parallella slingor!Roland nämnde om att det kan bli konstigt /undertemp) om kompressorn går länge för varmvatten.Vet inte om nån sagt det, men du ska köpa dig en rumsgivare, det är enormt bra!!!Den tjänar man även igen på sikt, när vårsolen kommer så känner ju den av övertemp inne. Vilket inte en utegivare har koll på.Men du kanske har rumsgivare!?
Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 21:42:40Jag vidhåller att du behöver en loggerHehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.
Jag vidhåller att du behöver en logger