0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: StefanP skrivet 24 november 2007, 15:15:57Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 21:42:40Jag vidhåller att du behöver en loggerHehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.Det är nog bara VD Rickard som inte har fått någon månadsrapport från försäljningschef Rickard än....
Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 21:42:40Jag vidhåller att du behöver en loggerHehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.
Jag vidhåller att du behöver en logger
Citat från: Ridax skrivet 24 november 2007, 15:35:54Citat från: StefanP skrivet 24 november 2007, 15:15:57Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 21:42:40Jag vidhåller att du behöver en loggerHehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.Det är nog bara VD Rickard som inte har fått någon månadsrapport från försäljningschef Rickard än.... Det finns ju fler som säljer loggrar... Ingen order hos mig, i alla fall inte från nån Stefan.
Citat från: Rickard skrivet 24 november 2007, 16:45:23Citat från: Ridax skrivet 24 november 2007, 15:35:54Citat från: StefanP skrivet 24 november 2007, 15:15:57Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 21:42:40Jag vidhåller att du behöver en loggerHehe jag vidhåller vid att jag har beställt logger.Det är nog bara VD Rickard som inte har fått någon månadsrapport från försäljningschef Rickard än.... Det finns ju fler som säljer loggrar... Ingen order hos mig, i alla fall inte från nån Stefan.Du menar väl inte att han har beställt en konkurrerande lösning från h-a? Det var det värsta... hoppas han förfryser fötterna, trots golvvärme...
Avläsning071124 - 15:50 (23 timmar sen sist)värmedriftGT1 31,5 - 28,5GT2 -2,5GT3 48,5 - 46,3GT6 61,5GT8 37,4GT9 29,6GT10 1,3GT11 -0,5VK: 2,5Drifttid: 11946 + 23 timmar på 23 timmars driftTillskott: 2852 + 10 timmar på 23 timmars driftIngen som tycker att jag bör flytta GT1 från bypass till mer lämpligt ställe?Dessutom har ju tillskottet gått flitigt nu, å andra sidan så har utetemperaturen gått ner med 4,3 grader till - 2.5.... fast biltermometern visade -5... fast temperaturskillnaden bör ju vara densamma.Problemet är att ha golvslingorna öppna hela tiden är ju att jag kan inte ha olika rumstemperaturer, vill ha 22-23 grader i badrum, 21 grader i övriga huset, samt 17 grader i sovrummen, Sen så är det ju så här att vi besöker vardagsrummet (46.7 kvm) 1-2 ggr per månad, plus några extra gånger vid jul / nyår.... vilket innebär kanske totalt 2 veckor över de 16 kallaste veckorna per år.... då räcker det med 15 grader 14 veckor av 16....det måsta väl löna sig med denna temperatursänkning?Men att kunna ha högre temp i badrummet så måste ju värmekurvan vara inställd för detta.... jag förstår ju att det blir lite tokigt men hur löser man det smidigast? skruvar dit termostaterna igen eller kör med fasta flöden?
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28&osCsid=e11bdfab52d189f7930e29c857a4108cHar du inte beställt där så är du en svartfot Dessutom kan du ju inte logga nåt utanför pumpen, och måste förlita dig på IVT:s "usla" tempgivare.Hur har du tänkt logga golvvärmeslingorna, bypassen mm mm
Med dina önskemål och eftersom du har rumstermostaterna tycker jag du skall satsa på att få till utegivarstyrningen. Vad har du för temperaturer i rummen numera. Såg att tempen hade stigit i en del av rummen sist du skrev in dem och sjunkit i något av dem.
Eftersom du har golvvärmesystem är jag lite nyfiken på vad du ställt dina cirkpumpar på. Med golvärme fungerar det inte med lika stor temperaturskillnad mellan tillopp och retur som med radiatorerna.
Tillskottstiden kan du öka men har inte så stor betydelse att öka den mer eftersom värmepumpen går nästan 100% och den ändå varit inne 50% av tiden under sista mätningen du lagt upp.Med för många ändringar på en gång kan det vara svårt att se vad som händer. Men här kommer två varianter du kan testa.Med golvvärme så har du ett "trögt" system, med diffen på värmen 1.?(minns inte var den ligger) så kan original 5 vara i mesta laget prova att sänka den till 4.Varmvattentempen 2.3 kan du sänka ett par grader om du inte har problem med att det räcker till.
Höj fördröjningen av tillsats, det är endast första tillslaget som fördröjs om det är så kallt att tillskott behövs ganska regelbundet! (visst är det så även med den inbyggda elpatronen Roland!?).................. Roland Visst är det minst lika viktigt att MINSKA tiden som styren tar på sig för att stänga av elpatronen!Så öka på tiden för start och minska tiden för stopp av elpatronen.
IVT:s givare är billiga NTC-motstånd som inte kan visa rätt, det är i alla fall min uppfattning, de visar naturligtvis skapligt rätt, men inte i närheten av de som jag levererar, de har normalt en nogrannhet på +- 0.2 °CVet inte vad NTC-motstånden har för nogrannhet, men felvisning är extremt vanligt fel på just IVT:s givare - den som inte tror mig kan göra en sökning i forumet.
Citat från: Bertil skrivet 24 november 2007, 15:18:34Höj fördröjningen av tillsats, det är endast första tillslaget som fördröjs om det är så kallt att tillskott behövs ganska regelbundet! (visst är det så även med den inbyggda elpatronen Roland!?).................. Roland Visst är det minst lika viktigt att MINSKA tiden som styren tar på sig för att stänga av elpatronen!Så öka på tiden för start och minska tiden för stopp av elpatronen.Det bör vara så som du skriver, det var länge sedan jag läste beskrivningen. Tror inte heller den förklarade alla detaljer. Det är riktigt, avstängningstiden skall också ökas, tänkte inte på den.
Med utegivarstyrning menar jag sättet du styr maskinen på nu. En givare på utsidan av huset och en givare GT1 kör ut den temp som du valt med kurvlutningen. De inviduella rumsgivarna som styr golvslingorna i varje rum kan sedan strypa i bl.a vardagsrummet (15-17 grader) efter behov. Och i rummen som värms när du eldar (mysved). Men först skall du försöka få till fördelningen av flödet genom dina slingor så att du kan få varmt om behovet finns att värma upp hela huset. Om jag fattat dig rätt så är största problemet just nu lite dålig temp i badrummet.Öppna upp den slingan om du har strypventiler, skriv bara upp hur mycket du öppnat den, börja med ett 1/2 varv i taget.Det luriga med IVT är att man måste ge maskinen en chans att komma upp i temp för att få den att gå ur med eltillskottet om det gått in. Men det finns lösningar så ta det lungt.Den konkurrerande loggarfirmans utrustning använder sig av maskinens egna givare så felvisande givare ser man ganska enkelt. Kör själv med den lösningen och gillar den. Ligger online under namnet Nisse om du vill kolla .