Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 95162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #30 skrivet: 22 november 2007, 23:47:00 »
Ny avläsning 22:40 - endast VP-drift (!)

drift: värme
GT1 28,1 - 25,0
GT2 5,9
GT3 48,5 - 56,6 (nytt börvärde för minuten)
GT6 61,9
GT8 35
GT9 26,7
GT10 1,7
GT11 -0,3


drifttid vp: 11905
          ts : 2841

23 timmar och 20 minuter innan stod de på 11885 samt 2836 vilket innebär 6 timmar TS och 20 timmar VP (+/- 59 minuter) av totalt 23 timmar och 20 min..

Det som förvånar mig är att tillskottet har slagit av fastän den inte har uppnått börvärde, normalt sett är det väl inte omöjligt att den har gjort det och sedan slagit av för att sedan slå på igen men huset är knappast varmt så den borde inte har varit uppe och dippat på bv, det är såklart en fördröjning i markplattan också.

Tempraturförändringar i huset

Vardagsrummet har gått upp från 14 grader till 17, badrummet har gått ner från 22 till 19,
Kök och TV-rum ligger på 21, stora hallen ligger på 23 grader men här har vi eldat lite pga huttringar, MEN för en gångs skull så är inte golvet iskallt i stora hallen.
I sovrum 1 så är det 20,5 (närmast badrummet), sovrum 2 har 21 grader, önskad temperatur är dock 17 grader men det är smällar man få ta. i sovrum 3 är det 21,5 grader, där påverkas tempraturen såklart av att den ligger närmast stora hallen som har eldats i...
I fastighetsförrådet brukar vi ha 15 grader och det kanske är 17 grader nu (finns ingen temp)... men golvet är åtminstonde inte iskallt längre.

Så det känns som att tempraturen håller på att stabilisera sig även fast det går sakta, men det är väl normalt när det är golvvärme?

Det jag undrar är varför tillskottet är avstängt fastän den inte har nått börvärde?

Jag har ändrat 2.3 och 2.4 till 48,5 respektive 10 enligt request.

Jag borde nog göra en service ja, hur ofta skall dessa göras? Ska ta in priser på detta imorgon.

Läge för en logger...

Den är beställd  tomte::

Testa att ändra varmvatteninställningen.
2.3 från 51 till 48,5
2.4 från 5 till 10
Båda inställningarna ger samma stopptemp, nämligen halva diffen (2.4) + börvärdet 2.3 mätt på returen GT9. Fördelen kan bli att den inte går över och gör varmvatten så ofta. Alltså tempen i beredaren sjunker längre ned innan den startar igen. Nackdelen kan bli att varmvattnet inte räcker till så bra.

Det är åtgärdat, just nu känns det som att jag kan stänga av VV för VVB klarar ändå behovet förutom vid bad eller många duschande samtidigt vilket är otroligt sällan. Men vi börjar med det, syftet är att få en fungerade värmeanläggning, om det innebär att man inte kan ha varmvatten eller väldigt lite så får det bli så tills vidare.

Låg temperatur på köldbäraren, 1,8 grader in, om man jämför med vad andra rapporterar just nu. Tom i Norrbotten är det högre värden för någorlunda jämförbar anläggning. Undrar om det är cirkulation i bägge slingorna.

Det är en tanke, vad är det för kopplingar tro? går det att mäta på inkommande rör, paralellkopplingen sitter på andra sidan väggen och kan man mäta där på något sätt utan att lednings samt strålningskyla inte påverkar? eller stryper man en i taget?

Eftersom VP har stått på oavbrutet hela dagen så kanske det börjar bli kallt i jorden och leran hinner inte leda fram värme?

Och igen, är det idé att förlänga kollektorn? och hur mkt klarar kb-pumpen?


Det går ju dagliga larm om hög retur på VP. men har ju legat på värmekurva 6. Och det har inte löst ut idag.


När pumpen stannar dröjer det 20 minuter (har jag för mig) innan den kan starta igen. Stannar den hela tiden blir det inte mycket till värmeproduktion.

Nej det kan ju förklara en hel del och det var så många larm av denna typ så jag orkade bara gå till febuari i år.. Detta bör ju inte hända igen nu när VK ligger på 2,5? Vet ni hur man rensar larmloggen förresten?

25 000 kWh el per år var det. 3000 timmar pump à 2,5 kW blir 7500 kWh. Till det kommer 4200 kWh tillsatsel, tillsammans 12 000 kWh. Det blir 13 000 kWh till hushållsel och golvvärmen i badrummet. Om förbrukningen av hushållsel är normal blir det en massa el till badrumsgolvet. Skulle undersöka förbrukningen där lite närmare.

Antar att maskinhall och kontor går på separat mätare.

Ja det är separat mätare

Ja det är helt klart inte så farligt... 12 mwh, alltså det skulle ju vara okej om man inte eldade 20 kubikmeter.

Hur som helst... 13 mwh... jag kollade upp med elektrikern om vad han hade lagt i för slinga i badkaaret och det var 10 watt per meter, 20 meter, så 200 watt, vilket blir ca 1850 kwh om jag minns rätt. Denna behövs egentligen bara när det är kallt, dvs max 6 månader per år och när man badar av komfortabel anledning så inte vattnet blir kallt så himla fort, dock så tar det väldigt lång tid innan den kommer upp i temp så man måste ha en himla framförhållning för att ha någon nytta om man ska styra den manuellt de varma 6 månader om året.... Den hade någon form av termotat / reglering i början men den togs bort för det var för trögt att slå på den innan badet... den skulle ju inte "dra" så mycket ändå.

Sen har vi ju fristående två-stegs VVB på 1 eller 2 kw som står på högsta temp och den lyser faktiskt rätt ofta men jag har ingen som helst aning hur mkt den drar totalt sett... men den borde ju dra en del, någon som har erfarenhet kring detta?

Alltså i nästa hus vill man ju ha elmätare på varje automatsäkring, det vore väl något att koppla in mot en dator :)....

gashäll som sagt.... kyl, frys, frysbox, diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin, tv/steroset drar ca 350 watt vid användning, köksdator på dygnet runt,

Men det är sånt man inte kan göra så mkt åt, utan kolla på reglermöjligheter till badkaret, har också funderat på solfångare till varmvatten.....

Det vore dock intressant att byta ut alla spotar... själva lamporna från halegon till LED typ, fast det är inga lika "snyggt" ljus, men utvecklingen är ju konstant, nu ligger ju den sammanlagda förbrukningen på 2,9 kw när alla 70 spots är tända.... men alla är sällan tända samtidigt och det är dimmer på alla så de går oftast på halv styrka eller lägre.... men det vore ju intressant i framtiden om det kom något alternativ till halogen, tycker alla sätter halogenspottar överallt..... t o m utomhus runt hus och tomt så sätter ju folk spottar överallt, det är väl ganska ineffektiv ljusstyrka?!... (Sidospår igen)

Jag tror det får räcka för den här gången....

Det är lite jobbigt när man får massa svar samtidigt, än så länge så säger ni åtminstonde inte olika börvärden jag skall ha, tack  studs


Och tack för all hjälp öht....

på återseende
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #31 skrivet: 22 november 2007, 23:52:48 »
Välkommen till htc7 klubben, med en sån pjäs behöver man ingen kyla på sommaren man blir tillräckligt avkyld på vintern, vilket kanske är bra då jag läst att det är dyrare att kyla än värma, iallafall min är installerad samtidigt som din men har snart 17000 drifttimmar och ca 2000 tillskotts timmar, jag bor långt söderut ungefär 10 mil från helsingborg. Jag kommer följa tråden med stort intresse. Om din är som min så spelar kurvan ingen roll då den ändå aldrig når stoptemperatur så den hade jag sänkt och precis som nämnts innan så är ett större vv intervall bra. Personligen har jag nu tagit i med hårdhandskarna och helt enkelt blockerat tillskottet, det är kanske värt att pröva för dig och kolla vad temperaturen inne blir då du hade mycket tillskott på relativt lite drifttid, kanske fördelningen blir bättre.

Tack så mycket, jag har faktiskt följt din tråd också men jag tyckte mitt problem förtjänade ett eget, inte sant :) ?

Men blockerat låter jäkligt kallt då den knappt klara att höja tempen med 9 kw tillskott... kanske längre fram när det har stabiliserats sig....

Jag är glad att jag kan elda annars hade det ju verkligen varit iskallt, det har ju eldats här VARJE dag det har varit kallt sedan inflytt.... första veckan i huset var fruktansvärd skall du vet :)

Alltså kortsiktigt får den gärna dra tillskott om den behöver det, bara det blir varmt i huset, sen kan jag spara ström genom att elda, vilket jag gör redan, men jag tycker att jag skall kunna sluta elda utan att det blir iskallt i huset....

just nu fattar jag inte varför tillskottet har gått av även fast börvärde ej är uppnått, hur har din fungerat i den situationen?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #32 skrivet: 23 november 2007, 00:58:39 »
En annan grej jag märkte är att GT1 sitter några centimeter från bypass,

gt1 visar 25,5 tempraturmätaren och den som är analog och sitter på retur fast längre ner visar 22 grader.....

Ska nog kolla alla givare så de stämmer, kan man ställa in dem någonstans?....kalibrera alltså...

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #33 skrivet: 23 november 2007, 01:31:04 »
Självklart ska du skapa en egen tråd, jag önskar fler trådar på forumet inte minst om htc7 anläggningar, sedan verkar inte vi ha riktigt samma problem heller. Jag har inga problem att få varmt i mitt hus, jag behöver inte ens speciellt hög framledningstemperatur, min bergvärme arbetar kontinuerligt och tar egentligen bara tillskott när den behöver det, problemet är att den behöver tillskott när folk fortfarande går med t shirt ute typ.

Angående din fråga om tillskott så kan jag säga att när jag körde på 300 minuters fördröjning så när väl tillskottet gick in så drog den upp den till stoptemperatur, tror dock inte den gjorde så förra vintern för jag brukade ha 23-24 timmars drifttid på bergvärmen + x antal timmar tillskott per dygn och då kan den i princip aldrig ha stått stilla om jag fattat rätt och därmed inte använt tillskottet till stop temperatur, vilket jag antar är vad du menar med bör temperatur?

Kanske det var en slump att den körde till stoptemperatur med tillskottet den gången jag observerade den nu i höstas eller kanske det var som så att innan då jag hade så litet vv intervall så drog tillskottet kanske temperaturen upp till stoptemperatur men då kanske vv temperaturen hade gått under vv bör och den gick direkt över till att värma vv och sen samma visa fast tillbaka till att värma huset. Hoppas du blev något klokare av nyss nämnda, egentligen borde det vara bättre om den inte riktigt går hela vägen till stop temperatur med tillskott för då blir det onödig tid då bergvärmen står helt stilla vilket man i slutändan får betala med mer tillskott.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad köldmedie

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #34 skrivet: 23 november 2007, 07:59:26 »
Skriv upp exakt vad du gör Stefan så du vet vad du gjort och bör göra.

Försök att hålla nere dina inlägg, det blir så mycket att hålla reda på ;)

Skulle du kunna låta bli att elda ett par dygn så vi får reda på hur innetempen är utan ved?

Det där med att tillskottet slår av utan uppnåt börvärde, så skall det vara, elpatron skall under inga omständigheter jobba så pumpen slår av, bara hjälpa till att få upp värdet så du kommer närmare din kurva. Thumbsup

Nu vet jag inte om du har skrivit det tidigare men, fick du med offerten en spec på hur mycket huset skulle dra med pumpen och vid vilken utetemp som gällde för elpatron att gå in.
IVT Greenline HT+C9
Utfall År 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall År 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #35 skrivet: 23 november 2007, 08:51:52 »

just nu fattar jag inte varför tillskottet har gått av även fast börvärde ej är uppnått, hur har din fungerat i den situationen?

Det du kallar börvärde är inte börvärdet utan stopptemperaturen, den temperatur där pumpen stannar. IVT:s system är programmerat så att när returtemperaturen når stopptemperaturen minus halva kopplingsdifferensen (dvs det som närmast motsvarar ett börvärde för den utomhustemperatur som gäller) slår tillsatsen från. Kopplingsdifferensen är i standardinställningen 5 grader så tillsatsen skall slå från 2,5 grader under stopptemperaturen.


Det går inte att kalibrera givarna.

Tillägg: Är värmepumpen så klent dimensionerad att tillsatsvärme eller eldning behövs när det är +5 grader ute (verkar i och för sig osannolikt) då skall pumpen gå runt 5000 timmar/år. Nu har den gått i snitt 3000. Det finns i vilket fall som helst en massa värmeproduktionspotential som inte har kunnat utnyttjats pga dåliga inställningar. Kurva 6.0 tillsammans med golvvärme borde kunna rubriceras som grov misshandel av värmepump.

« Senast ändrad: 23 november 2007, 09:03:38 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #36 skrivet: 23 november 2007, 08:58:23 »
Ok. Nu börjar det se lite vettigare ut. ;)

Ser att tempen i VVB:n GT3 är ganska hög (har med flödet att göra) så du kan nog sänka 2.3 från 48,5 till 47,5 för att maskinen inte skall stå och nöta så mycket på höga temperaturer.
Försök läs av temeraturerna och skriv upp dem när maskinen jobbar mot beredaren.

Tillskottstiden 8.1 vet inte vad den står på men 90-120 min kan vara något att börja med.

Eltillskottet slår i från när du närmar dig börvärdet på GT1 för att värmepumpen skall gå i första hand och när den inte räcker till skall eltillskottet hjälpa till.

Dina temperaturer inne i huset tyder på att flödena i golvslingorna inte verkar vara bra justerade eller rumsgivare som inte fungerar som de skall. Men kör vidare med inställningarna.

Låt den gå ett par dar med de nuvarande inställningarna så ser vi vad som händer.
Finns lite frågetecken runt brineslingan, lite låga temperaturer kan tyda på luft vilket kanske gör att det bara cirkulerar i ena slingan?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #37 skrivet: 23 november 2007, 13:33:55 »
Orkar inte läsa allt nu  :-[

En sak bara... man ska alltid kräva 24t/dygn av värmepumpen vid sån kyla att tillskott behövs!!

Ett problem för din styr är att om vattenvolymen är stor (stort hus) så måste man kolla noga så det funkar ok. Det beror på att din syrdator styr på returtempen, det kan ge "överpendling" med stor vattenvolym.
Stå gärna vid pumpen lääänge, kolla när kompressorn går, vad som händer när elpatronen går in, den ska slå av i tid.
Går patronen "för" länge kan den släcka även kompressorn. Detta trots att det är behov av kompressor kontinuerligt.

Läs av timmarna varje dag på kompressor och tillskott, ända tills du får stil på pumpen!

Skippa även vedeldningen under testperioden!


Med reservation för att jag inte läst allt  :-[







Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #38 skrivet: 23 november 2007, 17:07:45 »
Tack för alla svar

Logger är beställd och borde komma snart då blir det andra bullar.
Det som är positivt är att det är varmt i huset nu.

Ny avläsning

23/11 16:45

m. tillskott
värmedrift
29,7 - 26,5
1,8
48,5 - 45,6
59,1
37,9
27,5
1,3
-0,5


11923 timmar vp
2842 timmar ts

dvs 18 timmar sen senaste avläsningen och tillskott har gått 1 timma och vp 18....

Så det här börjar kännas otroligt mycket bättre, undrar vilken idiot som vred upp värmekurvan så mycket  knUp

Dessutom är det ju varmt i huset.... fast vardagsrummet är knappt 18 grader.

Någon eldning har dock skett men nu råder det eldingsförbud tillsvidare.

Nu tänkte jag låta det stabilisera sig några dagar till, kontrollera givare. GT1 sitter vid bypass för den verkar visa för mycket om man jämför med den där enkla som sitter på rören längre ner. Men jag håller på och kontrollerar nu med externa tempmätare.

Vattenvolymen i alla slingor är 208 liter, har skruvat av alla termostater så allt ska stå på max, dock är ju vissa slingor justerade enligt uponors beräkningar.

Vi bör diskutera brine om ett par dagar, hittade i manualen att den klarar 1600 meter slinga så utgrävning är möjligt om det visar sig vara vettigt att göra.

På återseende




flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #39 skrivet: 23 november 2007, 17:14:43 »
Kollade precis när den körde upp varmvattnet....  den startade vid 44-55 grader uppskattningsvis och körde upp till 58,4 fast börvärde är 48,5...... fast börvärde och stoppvärde är ju inte samma sak har jag lärt mig idag  :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #40 skrivet: 23 november 2007, 18:26:22 »

Nu tänkte jag låta det stabilisera sig några dagar till, kontrollera givare. GT1 sitter vid bypass för den verkar visa för mycket om man jämför med den där enkla som sitter på rören längre ner. Men jag håller på och kontrollerar nu med externa tempmätare.

Vattenvolymen i alla slingor är 208 liter, har skruvat av alla termostater så allt ska stå på max, dock är ju vissa slingor justerade enligt uponors beräkningar.


Klart vettigt att låta det gå ett antal dagar, det tar tid för ett värmesystem att nå jämvikt, i synnerhet golvvärme.

Anläggningsgivare är svåra att få att visa rätt, det måste till kontaktpasta och isolering runt om.

Har man ett radiatorsystem så bestäms trögheten av vattenvolymen. Har man ett golvvärmesystem där slingorna ligger i betong eller i nära kontakt med en massa betong bidrar betongen till systemets tröghet. 200 L vatten till 7 kW pump är i sig inte ett högt värde. Det är totala värmekapaciteten för systemet som bestämmer systemets tröghet.

Ett trögt system betyder att en värmepuls från pumpen tar väldigt lång tid att arbeta sig igenom det värmeavgivande systemet. Har man ett trögt system i förhållande till den tid som är inställd på tillsatstimern, meny 8.1, blir det så att tillsatstimern hinner räkna ner till noll innan returtemperaturen har stigit tillräckligt mycket. Tillskottet går då in. När returtemperaturen sedan stiger stängs tillskottet av. Vill det sig illa, och det har säkert hänt här, fortsätter returtemperaturen att stiga pga systemts tröghet tills pumpens stopptemperatur nås. Man har då situationen att pumpen inte utnyttjas fullt ut men att reglersystemet ändå kallar på tillsatsel. Pumpen skall, som Bertil skriver, gå 24 timmar per dygn innan tillsatsen går in (kanske inte möjligt vid varierande utetemperatur men i princip skall det vara så).

Det är av den här anledningen flera av oss tjatar om att öka 8.1 till ett par timmar. 1 timme tillsats och 18 timmar drifttid känns fortfarande fel, det borde ha varit 0 timmar tillsats (om det inte var så att stort varmvattenbehov ordnade till tillsatstimmen). Under de 18 timmarna drog pumpen ca 45 kWh och tillsatsen 9 kW (det är väl fortfarande den inställningen?). Nästan 20 % av elen för uppvärmning kom alltså från tillsatsen. Det kommer troligtvis inte att vara möjligt att få stil på systemet utan att öka 8.1. 

Förgreningen till de två brineslingorna, sitter den inomhus eller är den nedgrävd? Har för mig att jag såg något om det men hittar det inte bland alla orden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #41 skrivet: 23 november 2007, 21:01:47 »
GT1 har jag isolerat med eltejp men det kanske inte var bra nog.... sen testade jag med en annan och tejpade fast och den visade 1,5 grader under..... Är det någon mening att köra kontaktpasta (antar att det är samma som som kylpasta till datorn :) ) och isolering eller ska jag köpa ny givare? Jag tycker den borde sitta på ett annat ställe dessutom och inte vid bypass.... vad tycker ni om det? Även om inte det är något flöde så är det ju koppar som leder värme bra iaf..

ska jag ställa upp tillskottstimer på MAX? (300 min) Den står ju på 120 min nu.  Eller ska jag blockera tillskott? (tillfälligt åtminstone) Om den inte orkar producera varmvatten så spelar det ingenroll då det sitter en vvb efter.... sen får man kika lite senare hur man skall lösa det på bästa sätt...

Mycket ord blir det men förgreningen sitter inomhus.... tips på procedur för att testa slingor, kolla luft och dylikt?

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #42 skrivet: 23 november 2007, 21:42:40 »
Jag vidhåller att du behöver en logger, men om du inte vill satsa de pengarna så skall du i alla fall öka tillskottstimern till max och sedan se till att värmepumpen går hela dygnet innan eltillskottet går in.

Kontaktpasta är aldrig fel, men om jag vore i dina kläder skulle jag först, på något sätt, försöka lista ut om någon eller några givare visar fel, ett inte ovanligt problem på IVT:s maskiner.
En felvisande givare kan ställa till med rätt mycket problem.

Din värmepump borde klara att värma huset i alla fall ned till -5 grader.

Att kolla upp så att du har bra flöde i båda KB-slingorna har också hög prio, du skall ha samma temp ut och in på båda slingorna, har du det så vet du att du har bra flöde i båda två.
Om ej får du antingen avlufta eller strypa in slingorna så att du får rätt värden på båda slingorna, även detta görs bäst med en logger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #43 skrivet: 23 november 2007, 22:09:41 »
även detta görs bäst med en logger.

När du nämner logger richard, tycker du skall se till att uppdateringen funkar till din sida, börjar vara sugen att kolla din kb-temp och jämföra

 ???
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35833
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #44 skrivet: 23 november 2007, 22:15:00 »
Mmm, dags att starta om datorn, den har larmat i flera dar att den inte fungerar som den borde...

Gör det nu.

Kolla igen om några minuter.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!