0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: nic2 skrivet 07 november 2008, 20:07:16Min Nibe 1230-6 har förbrukat 9,5kWh/dygn under oktober.21,5 ºC i hela huset. Är det inklusive brinepumpar, cirkulationspumpar och styrdator?
Min Nibe 1230-6 har förbrukat 9,5kWh/dygn under oktober.21,5 ºC i hela huset.
Har hittils under dessa första 10 dygn under november månad gjort av med totalt 282 kwh enligt huvudmätaren = 28,2 kwh/dygn, varav luftvärmepumparna då har förbrukat 134 kwh, dvs 13,4 kwh/dygn.
Citat från: Raffen skrivet 11 november 2008, 00:16:51Har hittils under dessa första 10 dygn under november månad gjort av med totalt 282 kwh enligt huvudmätaren = 28,2 kwh/dygn, varav luftvärmepumparna då har förbrukat 134 kwh, dvs 13,4 kwh/dygn. Känns som om man bor i en lada med öppna dörrar jämfört med Raffen. Under de sista 10 dagarna har mina pumpar har gjort av med 32kWh/dag plus att jag gör av med 53kWh/dag till övrig el. D.v.s. totalt 84kWh/dag. Kanske önödigt att köra pumpen på övervåningen nu, men den drar ca 8kWh/dag och det kan jag leva med.
Hej Pade! Oj du, 84 kwh/dygn låter ju riktigt häftigt alltså. 41 kwh/dygn i total elförbrukning är det högsta jag har varit uppe i under senare år, eller rättare sagt sedan jag satte in luftvärmepump i sep 2005, och detta var under februari månad 2007.Det låter ju nästan som att jag skulle behöva hälsa på hemma hos dig en stund och konsulta dig lite i besparingstips, för det finns nog en hel del att hämta där hemma hos dig tror jag när det gäller den biten. Jag var faktiskt inne hos grannen i början av september månad och gick runt ett varv i kåken och tipsade och justerade lite här och där. De hade en årlig beräknad elförbrukning från elbolaget på 18550 kwh, och när de fick senaste räkningen med deras beräknade mätarställning per den sista oktober så hade de debiterat ca 1800 kwh mer än vad de hade förbrukat i verkligheten, så fortsätter det i den takten så lär de väl hamna på iaf mellan ca 10-11000 kwh/år. När det gäller dina luftvärmepumpar Panasonic E9HKE så är de väl ganska likartade med min E9DKE-pump (för den har också numera keramiska lager i innerdelsfläkten), för dessa pumpar är ju nämligen inte spec ekonomiska i drift vid snällare väderlek och därmed ett ytterst begränsat värmebehov alltså. Har du kollat hur långt ned i elförbrukning dessa pumpar går innan de går i off-läge eller?? För min E9DKE-pump går bara ned till ca 380-400 watt, sen går den i off-läge. http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=138Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 november 2008, 20:32:07. Jag har möjlighet att ved-elda, men tänkte vänta ett tag med det tills det blir kallare.
Hej igen RaffenKan du lägga ut en checklista med tips på åtgärder?mvh kjulakalle
Förbrukat 48kwh per dygn senaste 30 dagarnaFunderar om man ska låsa elen eller hur man ska göra. ¨Just nu har jag tillsvidare pris på elen, har skekraft . Nått tips ska jag låsa den på nått år eller äre bäst att ha tillsvidare pris?/ Daniel