0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med en inverter är det inte intressant vad effekten är vid +7 ºC ute !vill man använda värmepumpen som huvudsaklig värmekälla, vill man ha ett minimum av dyr tillskott !och då är effekten vid -15 eller kallare det intressanta. jag vill nog påstå att det inte finns många pumpar som har kapacitet att ensamma värma ett hus vid dessa temperaturer !och de som klarar detta är de största på marknaden !!sen är det troligen ännu färre hus som har planlösning för 1st värmekälla vid dessa utetemperaturer !därav det intressanta i Ganos experiment, de flesta hus kan få en acceptabel värmefördelning med två st värmekällor !samtidigt som det ger lysande COP.men överkapacitet med inverterpump/pumpar rekomenderas åtminstonde av mig !mvh.ACE
EDIT:gjorde om diagrammet till pdf för överskådlighetens skull...Hej.Har totat ihop ett diagram. Det jag hittills sett med COP är att det håller sig på samma nivå vid 0-gradigt som vid -5. Först vid ett antal plusgrader går COP upp märkbart. Kan beor på att det ofta är högre luftfuktighet runt nollan p g a nederbörd Det var -9 i morse, maskinerna gick på halvfart (ca 500+500W). MVH/Gano
Jag upplever att det kostnaden ökar om jag kör båda pumparna när det blir 5-7 plusgrader.