0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade du inte tilläggsisolerat lite i våras?
Intressant, kan bekräfta något liknande, då jag haft två pumpar sedan 2006-04.Här en kort beskrivning från en tidigare tråd ... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16406.0angående ... H16 efter höstens kallaste natt, E9DKE, installerad 2005-05, tillverkad 2004-12!Kommentar 1:Installerade första värmepumpen (E9) 2005-05 i ett hus med två plan (120m2/plan, exkl. ihopkopplat garage för två bilar med dörringång till källaren) ... Huset har haft en nästan ouppvärmd källare vilket medfört kalla golv. Vanliga elradiatorer har sett till att källaren ej blivit för kall. Vid 0 grader ute så kunde den ensamma E9:an hålla ca 21 grader på det övre planet. (Använder flera separata avfuktare i källaren vid behov.) MEN, sedan 2006-04, så värms ca halva källaren (gillestugan i första hand) med en Toshiba B13, som sitter på innervägg i trapp ned till källaren. Den sitter på en sådan höjd att den även kan blåsa ut merparten av värmen i golvhöjd på det övre planet.NU, är det inga problem att ha 22-24 på det övre planet, "oavsett" utetemperatur. Behövde ej gå in med annat stöd förra vintern. Bara några kWh till en frostvakt i garaget. Totalförbrukning (inkluderar allt) var ca 10000 kWh både 2005 och 2006.Före 2005-05 användes 7000 kWh + 2m3 olja per år !!! (Toppnotering från 80-talet är ca 13000 kWh + ca 3m3 olja per år !!!)Alltså, ungefär samma totalförbrukning 2006, men nu också med uppvärmd källare.Kommentar 2:Verkar som om cop blir betydligt bättre med två pumpar än vad jag trodde från början.Komforten har också blivit mycket bättre då ljudnivån sjunkit avsevärt.Kommentar 3:Den pump som sitter i en trapp bör ha en "äkta" manuell funktion på fläkten. Detta möjliggör att pumpen kan blåsa varm luft nedåt i standby-läge (utan att kompressorn behöver gå på lågvarv). Detta är väldigt smidigt på sommaren när man vill ha källaren varm på ett effektivt sätt. Har ej koll på vilka andra märken som har en sådan fläktfunktion. Det hade ej gått att placera pumparna tvärsom eftersom E9:ans fläktfunktion är "halvmanuell".Kommentar 4:Antalet avfrostningar minskar. Har ingen statistik (siffror) ännu ...Kommentar 5:Snabb återhämtning efter nattsänkning av temperaturen. På natten är det oftast mer komfortabelt med en lägre temperatur.Det blir alltså praktiskt mer möjligt att sänka temperaturen på natten i utvalda rum. Antingen genom att stänga dörrar eller sänka på fjärren. Med två pumpar kan ex.v. en grads sänkning hämtas tillbaka mycket "snabbt". På hösten kan det t.ex vara mycket kalla nätter men varma morgnar, vilket gör att man kan tjäna in lite ytterligare cop. Skulle vara intressant att veta vilka scenarion som också är lönsamma.Kommentar 6:Hör ihop med kommentar 5. Efter 1,5 år med två pumpar. Panasonic E9 och Toshiba B13 med 5 resp 6,6 kW i maxeffekt och 3,6 resp. 4,2 i nominell effekt.Slutsatsen idag är att man kan nog aldrig få för mycket effekt.Även om dessa två pumpar kan värma upp övervåningen till en bastu på mycket kort tid, så räcker det inte om man också "snabbt" vill kunna värma upp hela källaren samtidigt inkl ihopkopplat garage. Ett av "problemen" som jag upptäckt är att om källaren är för kall innan en köldknäpp kommer så är det mycket tungt för dessa pumpar att både kompensera för köldknäppen samtidigt som man vill återhämta temperaturen. I praktiken innebär det att källaren måste hållas förvärmd till en viss grad för att pumparna skall orka med.Exempel: "Förvärmer" idag (vid ca 0 grader ute) gillestugan till 19 grader med värmepump 2. När man sedan skall vara i gillestugan så vill man ha ca 21. Det tar med värmepump 2 ca 1h att göra den höjningen om man vill få bra cop på värmepump 2. Om värmepump 2 gasar på för fullt så kanske höjningen går på halva tiden men till ett mycket sämre cop. (Har sett i en graf någonstans att en twin rotary (Toshiba) går som mest optimalt mellan ca 500-750W i ineffekt.)Alltså, denna förvärmning kostar. Ju mindre tid man tillbringar i källaren desto mer kostar den värme man vill ha per tidsenhet räknat.Så, fick jag göra om allt från början, så skulle jag absolut valt de två största maskinerna på marknaden. Då skulle man kunna tala om att få komfort också i källaren.Det jag känner till idag är att de största maskinernas maxeffekt kommer upp i ca 9kW (vid ca 10-15 grader ute). Vid -15 till 0 grader ute (i södra Dalarna) så skulle man med dessa maskiner kunna få mer komfort samtidigt som cop blir tillräckligt bra.Kommentar 7:Om en pump tillfälligt fallerar så har man en kvar i reserv! (Detta räddade som nämnts den tidigare situationen med H16.)
Fujitsu Nocria 18 ger 9.7kw vid +7 graders utetemp och Nocria 14 ger då 9.1kw //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 13 november 2007, 17:27:57Fujitsu Nocria 18 ger 9.7kw vid +7 graders utetemp och Nocria 14 ger då 9.1kw //KristerMed all respekt Krister, vad skall man ha så stora pumpar till, om man inte bor i en gymnastiksal eller nedlagd kyrka?I en vanlig villa måste dom ge en otroligt dålig värmefördelning (alt ökenstorm)