0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppdatering igen: Nibes servicepartner, Stockholm Pool & Värme (rekommenderas), har nu bytt ut givare till utetemp, förångare och suggas samt justerat expansionsventilen och pumpen verkar nu gå utan att stanna.Slutsatsen blir nog att problemet berodde dels på en glappkontakt till utetemp givaren (internt i 2020) samt en feljusterad expansionsventil (d v s vad ace tidigare sagt!)En för mig intressant upptäckt i samband med detta är att VVM300 vid larm sätter framledningstemp till "min framledning (dvs värde i meny 2.3, default 15 ºC) vilket får som konsekvens att antal gradminuter raskt stiger och att eldrift därför fördröjs tills framledningstemp understiger 15 ºC (vilket lär inträffa först då inomhustempen närmar sig 10ºC). Det positiva i ovanstående är att inomhustempen troligen inte kommer att gå under noll om det inte är riktigt kallt ute. Det negativa är dock att det finns en sådan risk och speciellt så om man är bortrest. Funderar därför på att installera ett larm och låta det triggas av EBV-kortet. Det finns dock möjlighet att använda vad som betecknas som "High priority alarm" resp "Low priority alarm". Någon beskrivning av vad skillnaden mellan dessa är kan jag inte hitta i manualen. Någon som vet?
Jo, att ändra minvärdet på framledning till t ex 25 kan nog vara en lösning. Man kanske rentav kan ha den inställningen hela vintern oavsett om man är hemma eller inte då en lägre framledningstemperatur än 25 väl knappast kan vara aktuell vintertid?Utöver eventullt krångel i utrustningen så finns det sen också potentiella problem med strömavbrott respektive att en fas faller bort (en huvudsäkring som går). För att hantera detta så har jag funderat på att sätta in ett enkelt larm med batteribackup som ringer upp vid larm. Det skulle då vara praktiskt att inkludera också monitorering av Nibes egna larm. T ex kan larmet då ringa upp och lämna ett beep för strömavbrott, två för fasfel, tre för Nibe low priority och fyra för Nibe high priority. Detta skulle underlätta när man sitter på den utrikes badstranden och ringer grannen, kompisen etc och ber om hjälp. Så, därför undrar jag igen om det är någon som vet vad det är för praktisk skillnad mellan hi/lo priority portarna på EVB-kortet?
Hej,startade igång min nya VVM300 + 2020 i går kväll. Allt verkade ok men idag på förmiddagen får jag larm om att fläkten stannat. Har nu upprepats tre gånger inom 4 timmar. Förklaringen enligt manualen (vars innebörd inte är helt självklar för mig) är att suggastemperaturen (T4) är lägre än förångartemperaturen (T7).Någon som har någon idé om orsak respektive åtgärd?
1) Check filter in return line, it could be clogged.2) In F2020 open pressure valve cover, turn 1/2 turn in and take 1/2 turn back.I have found that valve stucks.So just rotating could .Also you should check valve adjustment, so temp difference is ok.This could for one month, after that problem comes again.Nibe have some work to do with that f....n valve.When you get errot in F2020, does VVM put electrics on ?Mine dont, and i havent found whats wrong...Any would be nice.