0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejUrsäkta men vilka delar av det inlägget anser du vara skitsnack och på vilket sätt är dom skitsnack ?MVHMesser
Att branschen på något sätt styr upp det hela är ju skitsnack. Jag tror nog dom flesta kylföretag tyckerackrediteringen och certifieringen är en lekstuga för vuxna. Men vafan skiljer det något från elektrikerna -har dom också pinkat in sitt revir och tagit död på sig själva???!! Dom har nog en krånglig lekstuga dom med.
Och vad gör så det med priserna? För 15 år sedan betalade folk 40 lax för en vp-inst nu är maskinerna10 gånger bättre och priset halverat. Fortfarande finns det ju dom som vill ha en vp ännu billigare - ja det har jag full förståelse för, men det kostar å ha ett företag med anställda idag och en vp-instblir man inte rik på när kostnaderna är bortdragna - tro mig. Ska man då ha den billigare kan man hängaupp den själv och anlita en kunnig till ingreppet i köldmediekretsen. Då är man säker på att allt fungerar.
En grej som ingen nämt än är eventuella skador vid fel hantering av köldmedie. En som inte är kunnig bordealdrig få peta i en köldmediekrets - det finns risk för allvarliga köldskador vid felhantering.
CitatUrsäkta språket, men vilket avancerat skitsnack.Att montera en luftvärmepump kan inte vara svårare än att byta olja på en bil,knappast skadligare för miljön heller om man skall jämföra riskerna med de två ingreppen.CiteraVilken tur då att det inte är du som bestämmer vart ribban ska ligga
Vilken tur då att det inte är du som bestämmer vart ribban ska ligga
Enligt samtal med Naturvårdsverket idag, gäller följande just nu i svensk lagstiftning:Installationer hos privatpersoner ÄR UNDANTAGNA denna förordning. !En revidering är pågående, och maskiner under 2 kg kylmedel är föreslaget att helt tas bort.Det är först över 10 kg som diverse förordningar kommer att träda i kraft.Därför kan inte Köldmediekungörelsens 14 § mot privatpersoner/privathushåll anföras.
Menar du på fullt allvar att det är svårare att montera en luftvärmepump(med avseende på kölmediedelen som är den enkla delen av montaget) än att bytaolja på en bil för den som aldrig gjort det?
Man har ju sett en del hemmapulare både skada sig & maskiner, och köldmedia kan vara DJÄVLIGT farligt att hantera. såg en kille släppa ut lite R410, bredvid honom stog en trädgårdsgrill som var tänd, vi vet ju alla att ( ex. 410+hetta=stridsgas ) då blir man skraj och inser att det kanske inte är helt galet.
... Hur många okunniga tror du ger sig på ett oljebyte i bilen för sen att begära hjälp frånverkstan när motorn skurit???!!!...BjörnK
Jag kan bara svara för mig själv, och jag ser vartåt det lutar... även om regleverket inte finns där ännu så kommer det med största sannorlikhet att komma när regeringen sagt sitt.Reinfelt och grabbarna har säkert nån kompis eller släkting som har en kylfirma...
Jag är rätt säker att det är fler antällda (av ackrediterad firma) som är klåpare och har sönder anläggningar, medvetet släpper ut gasen vid byta av maskiner, och struntar i täthetskontroll inför drifttagning - många fler.Har själv sett en bilmotor renoveras på verkstan efter att kunden själv bytt olja, tror nog att det är rätt vanligt att hempulare antingen glömmer sätta dit oljefiltret, sätter dit fel oljefilter (vilket orsakar att oljan läcker ut) eller helt enkelt glömmer att fylla oljan innan de börjar köra igen...Vet t.o.m en kille som en gång i tiden lät oljan rinna ut i marken när oljan byttes, förhoppningsvis inte längre, men det finns.Nä, att det skulle vara miljöhänsynen i första rummet när det gäller installation/dritsättning av förfyllda splitaggregat tror jag inte för en sekund på. Det är pengarna som styr, SVEP, KYS och andra intresseorganisationer jobbar häcken av sig för att skydda sina medlemmars intressen i denna fråga.Det är väl inget att sticka under stol med, vore jag ackrediterad skulle jag själv säkert vilja att mina intressen skyddades, men nu föreligger det faktiskt så att jag i denna fråga kan se med oberoende ögon på detta och min uppfattning är klar, jag kanske inte tycker att vem som helst skall få montera ett förfyllt splitaggregat, men det borde sannerligen räcka med en 2-dagars certifiering för att få utföra denna typ av jobb.Det skulle öppna för många fler lagliga installationer, fler anläggningar - och säkert inte mindre jobb ens för den ackrediterade delen av branschen då den större mängden aggregat skulle betyda fler reparationer och utbyten vilka skulle kräva en högre grad av certifiering eller ackreditering.
Citat från: Rickard skrivet 02 november 2007, 07:52:27Jag kan bara svara för mig själv, och jag ser vartåt det lutar... även om regleverket inte finns där ännu så kommer det med största sannorlikhet att komma när regeringen sagt sitt.Reinfelt och grabbarna har säkert nån kompis eller släkting som har en kylfirma... Med tanke på hans regering, så är det ytterst tveksamt om dom skulle bry sig i nån lagstiftning Karln verkar ju ha en hopplös uppgift, att hitta ansvarsfullt å ärligt folk till sin regering...mvh humlan.