Enligt samtal med Naturvårdsverket idag, gäller följande just nu i svensk lagstiftning:
Installationer hos privatpersoner ÄR UNDANTAGNA denna förordning. !
En revidering är pågående, och maskiner under 2 kg kylmedel är föreslaget att helt tas bort.
Det är först över 10 kg som diverse förordningar kommer att träda i kraft.
Därför kan inte Köldmediekungörelsens 14 § mot privatpersoner/privathushåll anföras.
Lite länkar och texter nedan:
Länk-1:
http://www.kys.se/andr_konsek_060629.pdfLänk-2:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Ozonnedbrytande-amnen/Nya-koldmediebestammelser/Information-om-den-nya-svenska-forordningen/TEXT från Naturvårdsverket som går under Miljödepartementet:
Information om den nya svenska förordningenRegeringen har ännu inte fattat beslut om den nya svenska förordningen om fluorerade växthusgaser och ämnen som bryter ned ozonskiktet. Informationen nedan bygger därför på vad som troligen kommer att beslutas.
Miljödepartementet arbetar just nu med en svensk förordning om fluorerade växthusgaser och ämnen som bryter ned ozonskiktet. Förordningen kommer att ersätta den nuvarande förordningen (1995:555) om HFC, förordningen (2002:187) om ämnen som bryter ned ozonskiktet och köldmediekungörelsen. Den ska vara ett komplement till F-gasförordningen i de delar som den inte anses tillräcklig ur ett svenskt perspektiv samt göra att samma kravnivå gäller för HCFC som för fluorerade växthusgaser (HFC).
Arbetet bygger på att bestämmelserna i dagens köldmediekungörelse lyfts upp till förordningen men med följande undantag:
Istället för krav på återkommande kontroll och registerföring (journalföring) anges att F-gasförordningens bestämmelser om detta även ska gälla HCFC och CFC.
Bestämmelserna om omhändertagande/återvinning lyfts inte upp eftersom de finns i F-gasförordningen i fråga om F-gaser (HFC). Liksom tidigare finns motsvarande bestämmelser för CFC och HCFC i artikel 16 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2037/2000 om ämnen som bryter ned ozonskiktet
Bestämmelser som även finns i annan lagstiftning tas bort. Det gäller exempelvis bestämmelserna om val av köldmedium som motsvaras av 2 kap. miljöbalken.
Bestämmelser som är inaktuella på grund av användningsförbud tas bort. Det gäller exempelvis bestämmelser kring installation och leverans av CFC.
Vissa av begreppen som används i köldmediekungörelsen byts ut mot de begrepp som används i F-gasförordningen. Det innebär exempelvis att vedertagna begrepp som ”aggregat” och ”journalföring” försvinner. Syftet är att göra regelverket enhetligt.
Begreppet ”enhetsaggregat” används dock även fortsättningsvis för att definiera vilken utrustning som omfattas av ett antal undantag, bland annat från krav på skötselinstruktioner och läckagekontroll vid installation. Begreppet ”enhetsaggregat” är idag känt och inarbetat och att ersätta ”enhetsaggregat” med ”hermetiskt slutet system” skulle skapa problem eftersom de inte har identisk betydelse. Bland annat skulle det innebära att dagens undantag för enhetsaggregaten skulle upphöra om inte läckaget är fastställt i enlighet med definitionen av ”hermetiskt slutet system” i F-gasförordningen.
Den hänvisning till Svensk Kylnorm som idag görs i 3 § köldmediekungörelsen tas bort. Ändringen har gjorts för att förtydliga vad som är lagkrav. Naturvårdsverket bedömer att det även fortsättningsvis är lämpligt att tillämpa Svensk Kylnorm under förutsättning att de ändrade kraven i fråga om exempelvis läckagekontrollernas innehåll och intervall följs.
Innehållet i den nya förordningen
Nedan görs en genomgång av de bestämmelser som troligen kommer att finnas i den nya förordningen.
Skötselinstruktioner
Kravet på drift- och skötselinstruktioner behålls men omformuleras i jämförelse med dagens bestämmelser i köldmediekungörelsen. Undantag görs dock för små enhetsaggregat. Kravet på skyltning tas bort eftersom F-gasförordningen innehåller krav på märkning. Observera att krav på samlingsbehållare, avstängningsventiler och dubbla säkerhetsventiler sedan tidigare är borttagna.
Läckagekontroll vid installation och ingrepp
Läckagekontroll ska även utföras i samband med installation och ingrepp. Undantag kommer, liksom idag, att gälla för installation av och ingrepp i små stationära enhetsaggregat.
Leverans och återtagande av köldmedium
Bestämmelser om leverans och återtagande kommer att skrivas om något i jämförelse med dagens köldmediekungörelse. Anledningen är bland annat att användningsförbudet för CFC gör att det inte är aktuellt med leverans till vissa kategorier av mottagare.
Information till tillsynsmyndigheten innan installation
Operatören ska underrätta tillsynsmyndigheten innan installation av en utrustning (aggregat) som innehåller 10 kg F-gaser eller mer. Syftet är att tillsynsmyndigheten ska få möjlighet att ha synpunkter på val av köldmedium och begära information om valet utifrån 2 kap miljöbalken.
Ändringen innebär alltså att anläggningens totala köldmediemängd inte längre kommer att ha någon betydelse för huruvida tillsynsmyndigheten ska informeras. Avgörande blir istället den enskilda utrustningens (aggregatets) köldmediemängd.
Rapportering
Operatören ska rapportera resultatet av den återkommande läckagekontrollen till tillsynsmyndigheten senast den 31 mars om den totala köldmediemängden vid anläggningen överstiger 10 kg.
Liksom idag ska enbart utrustning/aggregat som omfattas av kravet på återkommande kontroll räknas in i den totala köldmediemängden. I och med att inga utrustningar/aggregat med mindre än 3 kg köldmedium längre omfattas av kontrollkrav kommer antalet rapporteringspliktiga anläggningar att minska. Följande exempel illustrerar detta:
En anläggning innehåller följande utrustningar (aggregat):
A = platsbyggd utrustning (5 kg köldmedium),
B = platsbyggd utrustning (4 kg köldmedium),
C = platsbyggd utrustning (2 kg köldmedium).
Alla tre utrustningarna omfattas av kontrollkrav enligt dagens bestämmelser i köldmediekungörelsen. Totalt överstiger mängden köldmedier 10 kg och anläggningen omfattas därmed även av rapporteringskrav. Med de nya bestämmelserna omfattas inte C av kontrollkrav och totala mängden ”kontrollpliktigt” köldmedium understiger därmed 10 kg i anläggningen. Rapporteringskrav gäller därmed inte längre. Samma scenario kan inträffa för anläggningar med betydligt större köldmediemängder om de innehåller ett stort antal platsbyggda utrustningar med mindre än 3 kg köldmedium.
Vilka uppgifter som ska ingå i den årliga rapporteringen till tillsyndmyndigheten kommer att anges i förordningen.
På grund av F-gasförordningens nya begrepp har definitionen av ”anläggning” omformulerats något jämfört med den enligt köldmediekungörelsen idag. Dessutom har ett tillägg gjorts om att det ska vara samma operatör för de utrustningar (aggregat) som ingår i anläggningen. I Naturvårdsverkets allmänna råd anges idag att det bör vara samma ägare. Utöver ändringen från ”samma ägare” till ”samma operatör” innebär den nya definitionen endast ett förtydligande och ingen ändring jämfört med vad som gäller idag.
Information vid skrotning
Operatören ska informera tillsynsmyndigheten om en utrustning (aggregat) skrotas. Det ska ske senast den 31 mars efterföljande år.
Särbestämmelser för fartyg
En viktig ändring i jämförelse med dagens köldmediekungörelse kommer att göras när det gäller vilken personal och utrustning som ska finnas ombord på fartyg. Bestämmelsen om att certifierad personal och nödvändig utrustning ska finnas ombord kommer i framtiden inte att gälla fartyg som går i hamn för att göra ingrepp i köldmediesystemet.
Kompetenskrav
Enligt F-gasförordningen ska kommissionen senast den 4 juli besluta om minimikrav för certifiering av personal och företag som installerar, kontrollerar och utför service på utrustning (aggregat) som innehåller fluorerade växthusgaser. Medlemsstaterna har därefter ett år på sig att anpassa sig till minimikraven. De svenska certifierings- och ackrediteringskraven fortsätter därför att gälla oförändrade åtminstone till och med den 4 juli 2008. Det gäller även de utrustningskrav som är kopplade till ackrediteringen. I förordningen görs en del omformuleringar av kompetenskraven men det är alltså inte tänkt att kraven i sig ändras.
Eventuellt kommer förordningen att innebära att de svenska certifierings- och ackrediteringskraven omfattar alla, d.v.s. även privatpersoner, redan fr.o.m. den dag den börjar gälla (troligen i oktober 2007).