0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMellan två av faserna i ett tre-fas system finns det en-fas 400V.
HejDet började med en 2-fas varmvattenberedare.Kan någon nu berätta för mig om den beredaren var kopplad på två av faserna i ett trefas system och alltså går på 400V eller är den kopplad två faser och nolla och isåfall går på 230V.Om det heter 2-fas så har man väl bytt betydelsen på det med faser, alltså fasförskjutning, till att vara namn på sladdar då.
Ska man diskutera faser så tror jag att det kallas 2-fas dvs om 2-faser kopplas in (t ex vissa elelement använder 2 faser och jord). 400V1-fas om 1 fas och nolla används. 240V3-fas om alla faser används, kan användas både med och utan nolla)
kan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var element
Hej Den 3-fas 230V jag refererade till var det Norska systemet.Vi hade 3-fas 230V förr i världen också med med var av den svenska typen.Citerakan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var elementJag som trodde att man får 240V över varje element vid 400V trefas, det är väl inte halva spänningen.MVHMesser
Hej Jag är fullt införstådd i att man kan koppla in något på två faser, men det gör ju inte att det blir en 2-fas apparat.I en spis med både 230v delar och 400v delar måste man väl betrakta dom som olika delar av samma apparat.Annars har jag väl 2-fas belysning i vissa delar av huset.MVHMesser
...en patron med tre element/förbrukare kan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var element, dock utan inblandning av nolla eller jord...
Citat från: ace skrivet 30 oktober 2007, 22:56:46...en patron med tre element/förbrukare kan dock kopplas som y-koppling, detta innebär seriekoppling med gemensam mittreferens, och ger halva spänningen över var element, dock utan inblandning av nolla eller jord...Nänä.. det kan jag inte hålla med om heller. Sätter man tre lika stora element i Y-koppling(utan nolla) så bildas det en perfekt "syntetisk" nolla mitt i Y:et. Skulle du mäta med en multimeter i Y:et mot någon av faserna skulle det visa 230V. Skulle du däremot lyfta av EN faserna så skulle det bli 50/50 spänningsdelning över de kvarvarande två elementen.(jädras, jag som skulle bara titta på hade jag tänkt...)
Jag orkar inte läsa alla inlägg men om vi säger så här 1 fas 230 volt 400 trefas de vet alla.I vissa värme alstrande "apparater" tex vissa element och varmvattenberedare kör man 2 fas 400volt för att få högre effekt med mindre strömförbrukning (effekt = ström x spänning).Spishällar som är "två fasiga" är 2 x en fasiga dvs 2 x 230 volt med nolla, ( kopplas helst till två olika faser dels för jämare belastning av el nätet och mindre belastning av nolla, lednings arian kan vara klenare).Det finns även lite olika typer av omformare som kan köras på två faser 400 volt.Att använda nollpunkten vid Y koppling som nolla fungerar inte för så fort belastningen inte är likformig kommer spänningen att ändras från allt mellan 230 volt till 400 volt.Ps nya frågor och inlägg ska jag läsa