Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 'HE9 - Bäst i klassen'  (läst 61734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #150 skrivet: 19 november 2007, 11:44:06 »

Ja det är trots allt styrkan i SP testet. Att visa hur hur mycket besparingspotential det finns för de olika pumparna vid olika förbrukningsprofiler oavsett storlek på pumpen. Det räcker inte att ha så hög COP vid varje mätpunkt som möjligt, man måste ha hög effekt också. Eller tillräckligt låg effekt på dellast så att inte pumpen slås av och på för ofta.
Det att en luftvärmepump inte kan bli för stor är en sanning med modifikation. Man ser att de största pumparna inte sparar mer vid den lägsta förbrukningen. Då kan en mindre pump ge bättre komfort och besparing till en lägre investeringskostnad.


Jo,
så är det nog! Dom enskilda mätvärdena har egentligen bara intresse för krubb-bitare som oss. Dessutom visar nog testresultaten att Rickards' standardråd "Välj en större L/L pump" är en sanning med modifikation. Rådet är OK om man får en större pump för 1000-1500SEK extra. Annars kanske man skall fundera på två små pumpar istället. Inte bara av effektivitesskäl. Utan oxå av värmefördelningsskäl och "mer kW för pengarna".
« Senast ändrad: 19 november 2007, 13:39:08 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #151 skrivet: 19 november 2007, 12:50:06 »
Ja det är trots allt styrkan i SP testet. Att visa hur hur mycket besparingspotential det finns för de olika pumparna vid olika förbrukningsprofiler oavsett storlek på pumpen. Det räcker inte att ha så hög COP vid varje mätpunkt som möjligt, man måste ha hög effekt också. Eller tillräckligt låg effekt på dellast så att inte pumpen slås av och på för ofta.
Det att en luftvärmepump inte kan bli för stor är en sanning med modifikation. Man ser att de största pumparna inte sparar mer vid den lägsta förbrukningen. Då kan en mindre pump ge bättre komfort och besparing till en lägre investeringskostnad.
Jo,
så är det nog! Dom enskilda mätvärdena har egentligen bara intresse för krubb-bitare som oss. Dessutom visar nog testresultaten att Rickards' standardråd "Välj en större L/L pump" är en sanning med modifikation. Rådet är OK om man får en större pump för 1000-1500SEK extra. Annars kanske man skall fundera på två små pumpar istället. Inte bara av effektivitesskäl. Utan oxå av värmefördelningsskäl och "mer kw för pengarna".

Hej på Er! Ja jag är nog benägen till att helt hålla med Lelle, Larryd och Gano bl.a om att det är en klart bättre lösning med 2 mindre pumpar än 1 stor.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #152 skrivet: 19 november 2007, 16:39:29 »

Ja det är trots allt styrkan i SP testet. Att visa hur hur mycket besparingspotential det finns för de olika pumparna vid olika förbrukningsprofiler oavsett storlek på pumpen. Det räcker inte att ha så hög COP vid varje mätpunkt som möjligt, man måste ha hög effekt också. Eller tillräckligt låg effekt på dellast så att inte pumpen slås av och på för ofta.
Det att en luftvärmepump inte kan bli för stor är en sanning med modifikation. Man ser att de största pumparna inte sparar mer vid den lägsta förbrukningen. Då kan en mindre pump ge bättre komfort och besparing till en lägre investeringskostnad.

håller inte med !!
SP:s besparingspotential tar ingen hänsyn till DUT, och det kan den inte heller !!
de flesta hus kräver mer energi än vad en L/L kan leverera vid -10 ºC och kallare ute !!
varenda grad extra i sänkt ute-temperatur du kan klara med värmepump är stora besparingar!
det är en himmelsk skillnad imellan att få tillskottsvärma vid 0 ºC ute,  eller ha pumpeffekt så det räcker till -10 ºC ute !!

så enligt min uppfattning är COP små-skit jämfört med rejält med effekt, när det behövs !!
de ynka promillen du tjänar på låglast försvinner på nolltid när första radiatorn slår till ,med en liten pump !
det optimala är nog två små :rejält med effekt + jämnare värmefördelning + bra COP !

mvh.ACE

« Senast ändrad: 19 november 2007, 16:41:30 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #153 skrivet: 19 november 2007, 18:29:24 »
Håller med ACE!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #154 skrivet: 19 november 2007, 22:31:49 »

Ja det är trots allt styrkan i SP testet. Att visa hur hur mycket besparingspotential det finns för de olika pumparna vid olika förbrukningsprofiler oavsett storlek på pumpen. Det räcker inte att ha så hög COP vid varje mätpunkt som möjligt, man måste ha hög effekt också. Eller tillräckligt låg effekt på dellast så att inte pumpen slås av och på för ofta.
Det att en luftvärmepump inte kan bli för stor är en sanning med modifikation. Man ser att de största pumparna inte sparar mer vid den lägsta förbrukningen. Då kan en mindre pump ge bättre komfort och besparing till en lägre investeringskostnad.

håller inte med !!
SP:s besparingspotential tar ingen hänsyn till DUT, och det kan den inte heller !!
de flesta hus kräver mer energi än vad en L/L kan leverera vid -10 ºC och kallare ute !!
varenda grad extra i sänkt ute-temperatur du kan klara med värmepump är stora besparingar!
det är en himmelsk skillnad imellan att få tillskottsvärma vid 0 ºC ute,  eller ha pumpeffekt så det räcker till -10 ºC ute !!

så enligt min uppfattning är COP små-skit jämfört med rejält med effekt, när det behövs !!
de ynka promillen du tjänar på låglast försvinner på nolltid när första radiatorn slår till ,med en liten pump !
det optimala är nog två små :rejält med effekt + jämnare värmefördelning + bra COP !

mvh.ACE



Min vän,
tre myror är större än en elefant. Har själv tre små pluttiga E9DKE med en sammanlagd effekt på 13,5 kW.

OK,
 vet att det finns så bamsiga L/L oxå. Men dom sveder skalpen på vilken kylmontör som helst.Iallafall i villamiljö. Och när elefanten frostar av, så stannar alla kilowatten på en gång. Dessutom är dom hutlöst dyra!
« Senast ändrad: 20 november 2007, 09:46:13 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #155 skrivet: 20 november 2007, 06:58:49 »
Northkingen har rätt optimalt,två pumpar varav den lilla är en HE 12 o sedan en braskamin att stöda med >:D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #156 skrivet: 20 november 2007, 07:05:29 »
Northkingen har rätt optimalt,två pumpar varav den lilla är en HE 12 o sedan en braskamin att stöda med >:D






Northkingen bor ju där det fortfarande finns isbjörnar... ;)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #157 skrivet: 20 november 2007, 22:46:45 »

Det beror på om kompressorn är suggaskyld eller hetgaskyld.


Sorry, hängde upp mej på hetgaskylning och suggaskylning.

Är suggaskylning när intagsröret går mellan motorn och kompressorhuset och utblåsröret går rakt ut från kompressorhuset ? Då måste hetgaskylning vara när utblåsröret går en extrakringla mellan kompressorhuset och motorn innan det lämnar kompressorn ?

Suggaskylning borde ge sämre COP ? Och hur hänger det ihop med isolering av kompressorn ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #158 skrivet: 21 november 2007, 07:05:02 »
åtminstonde på de modeller jag sett , så finns det kompressorer med hetgaskyld/tempererad motorlindning !
på de modeller jag sett så är fortfarande kompressordelen suggaskyld, dvs precis som du säger Gano ! kompressor först sen hetgaser genom motorlindning på vägen ut ! är väl mycket vanligt på rotationare mm. (bl,a Panasonics numera välkända)
suggaskyld är när suggaserna går genom motor-lindningen !

men, jag har inte sett alla kompressorer invändigt !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #159 skrivet: 21 november 2007, 21:40:06 »
Northkingen har rätt optimalt,två pumpar varav den lilla är en HE 12 o sedan en braskamin att stöda med >:D

hehe nja inte riktigt optimalt....... skulle ha haft en något större "lillpump" än HE-12:an..... men men det funkar riktigt bra som det är.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #160 skrivet: 25 november 2007, 12:04:08 »

Ja det är trots allt styrkan i SP testet. Att visa hur hur mycket besparingspotential det finns för de olika pumparna vid olika förbrukningsprofiler oavsett storlek på pumpen. Det räcker inte att ha så hög COP vid varje mätpunkt som möjligt, man måste ha hög effekt också. Eller tillräckligt låg effekt på dellast så att inte pumpen slås av och på för ofta.
Det att en luftvärmepump inte kan bli för stor är en sanning med modifikation. Man ser att de största pumparna inte sparar mer vid den lägsta förbrukningen. Då kan en mindre pump ge bättre komfort och besparing till en lägre investeringskostnad.

håller inte med !!
SP:s besparingspotential tar ingen hänsyn till DUT, och det kan den inte heller !!
de flesta hus kräver mer energi än vad en L/L kan leverera vid -10 ºC och kallare ute !!
varenda grad extra i sänkt ute-temperatur du kan klara med värmepump är stora besparingar!
det är en himmelsk skillnad imellan att få tillskottsvärma vid 0 ºC ute,  eller ha pumpeffekt så det räcker till -10 ºC ute !!

så enligt min uppfattning är COP små-skit jämfört med rejält med effekt, när det behövs !!
de ynka promillen du tjänar på låglast försvinner på nolltid när första radiatorn slår till ,med en liten pump !
det optimala är nog två små :rejält med effekt + jämnare värmefördelning + bra COP !

mvh.ACE


Hej, har inte varit här och kollat på några dagar, men vill kommentera inlägget.
Det jag menade är att om man har ett hus som inte kräver mer effekt än pumpen kan ge "när det verkligen behövs" så finns det väl inte så stor anledning till att överdimensionera den. En pump som kan ge mellan 0 och 10kW steglöst skulle lösa alla problem för de flesta men så det inte ut idag.

Det minsta av de standardhus man tar fram data för förbrukar ca 9 100 kWh i Malmö, 11 000 kWh i Borås och 15 400 kWh i Luleå.
Jag utgår ifrån att man tar med DUT i beräkningarna utifrån testen, men det kanske inte stämmer?
Det är ju trots allt en större energiåtgång för husen ju längre upp i landet de finns och visar de beräknade förbrukningsvärdena för. Det kan väl knappast vara så att de jämförda typhusen blir större ju längre upp i landet de befinner sig och av den anledningen får en större förbrukning?
Med den ökade förbrukningen följer ju även en större potentiell besparing med värmepump. Hus i norr har dessutom bättre isolering än hus i söder.

Nya tider ställer nya krav på nybyggda hus. De lär inte bli lägre ställda i framtiden.
Säg att ett hus använder 6000 kWh/år för värme med elelement så klarar några av marknadens pumpar att täcka hela det behovet. I det fallet får också hushållsmaskiner mm större inverkan än i hus med stor värmeförbrukning. Då är egenskaperna i dellastområdet faktiskt av betydelse. Samma sak i ett hus med stängd planlösning. I listan från Energimyndigheten skiljer endast ca 200-300 kWh mellan de 11 allra bästa pumparna för huset i Malmö med den lägsta förbrukningen, inkl Pana HE9 och ME FD25/35. Därmed visar de att de har ett brett arbetsområde och även kan överdimensioneras då de fungerar bra vid dellast. Tar man t ex Sanyo SAP-KRV124 så visar den inte lika bra värden för huset med minst förbrukning som för det med störst förbrukning där den ger rejält med effekt även vid låga temperaturer. Samma sak med Fujitsun AOY9LFBC. Jämfört med ME FA25 sparar den 600 kWh mer i huset med största förbrukningen i Luleå, men 500 kWh mindre i det minsta huset i Malmö.
Även om skillnaderna är marginella, ca 500 kWh så finns det ändå en liten tendens som styrker mitt antagande, tycker i alla fall jag.  a:gl

Mvh Lelle

 
Håller med dig att det är viktigare att jämföra effekt än COP, men det skrev jag redan i det tidigare inlägget  ;) Man ska välja en pump/pumpar med så mycket effekt man behöver.



IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #161 skrivet: 25 november 2007, 12:51:11 »
Japp ! men vilken pump ger hela energibehovet vid -15 ºC ute !
om vi antar att behovet ligger runt 50w/m2 vid -15 ºC ute, så kräver en normalvilla på 130m2 : 130 x 50 =6500w
"monstret" NOCRIA 14 ska enl uppgift ge ca 5000 w vid -15 ºC ute !
tämligen stora panasonic He9(6,5kw) ska tydligen ge ca 3100w vid -15 ºC ute !
en 5-kw ger ännu mindre !
i detta exempel : Nocrian klarar hela behovet ner till ca -10 ºC ute, medan 5 kw-pumpen har fått stöd från elradiatorer från 0 ºC ute !

första timmen radiatorn slog till, förlorade du låg-last förtjänsten du gjorde med den "lilla" pumpen !

Jag håller fortfarande inte med det minsta !
jo föresten, det sista: Man ska välja en pump/pumpar med så mycket effekt man behöver.
ingen ensam pump har effekt ,så det räcker för normalvillan !

inget låglast-COP i världen kan motivera elradiatordrift !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #162 skrivet: 25 november 2007, 13:42:23 »

HE9GKE/DKE ska kunna ge ut 0,6 kW - 6,5 kW.

Alltså ska maskinen kunna ge 6,5 kW vid 100% kompressoreffekt, men under vilka förhållanden ?

I senaste SP testet ger inte maskinen 6,5 kW någon gång vid någon temperatur. Vad är det för mening att då ange de 6,5 kW.

 Sc:,h

"Falsk marknadsföring, eller ?"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #163 skrivet: 25 november 2007, 13:48:13 »
Den ger säkert 6.5 kW vid +10 grader, och kanske vid +5, men inte vid den temp som COP mäts vid...
En programmering gjord för att maximera COP-värdet vid EN-standardens mätpunkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Panasonic E9

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: 'HE9 - Bäst i klassen'
« Svar #164 skrivet: 25 november 2007, 19:42:10 »
Fast om den ger 6,5kW vid 7 ºC eller inte är ju ganska oväsentligt, för vem fanken behöver 6,5kW värme då?

Fast en liten pump slutar inte tvärt ge värme vid 0 ºC, den ger ger fortfarande stöd åt elementen som bara blir lite pissljumna istället för kokheta.

Kommer både Nocria och Panasonics -15 ºC uppgifter från tillverkaren?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!