0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, någon som ser någon anledning till att ha det svarta plastnätet som sitter på utedelen? Jag tycker det verkar dumt, risken är att det bildas is mellan nät och flänsar, som då påverkar prestandan, mitt åker nog bort.Vad tycker ni?Mvh Daniel
Fick just en aha upplevelse angående installationen. Har inte haft så mycket tid att kika de senaste dagarna, men har i alla fall fixat konsoller med vibrationsdämpare. Hamnade på ca 400 kr totalt.Min aha upplevelse handlade dock om elinstallationen. Rätta mig om jag har fel, men den kabeln som följer med som ansluts till den röda och svarta kabeln är till värmekabeln.Aha nr 2. Den enda kabel jag behöver är en 5 ledare 1,5 mm2.Aha nr 3. Matningen till både inne å utedelen går via stickproppen på innedelen.Om jag fattat allt ovan rätt så skulle min elektriker bli mycket glad då han endast behöver trixa lite i centralen.Ps. Diskuterade värmepump med brorsan igår. Det visade sig att han var certifierad för att fylla kylsystem genom jobbet (bilmekaniker) och han till och med erbjöd sig att hjälpa till. Alla bitar börjar falla på plats...Ds
Hej, nu är plastnätet bortplockat, har dock inte fått upp plastkanalerna ännu. Återkommer med bilder när detta är gjort, pumpen fungerar för övrigt lysande hittills.Mvh aniel
Jag köpte också en Appliance 11000A på Silvan (by night som dom kallar sitt jippo) och har med stor behållning läst era inlägg då jag inte har någon erfarenhet gällande värmepumpar. Min anläggning skall sitta på fritidshuset vilket är bommat för vintern då man behöver båt för att komma dit. Så jag har gott om tid innan installationen blir av till våren. Jag undrar hur ni har gjort med åtdragning av rören. Det finns ett rekommenderat moment som man skall dra åt med... (i min verktygsats finns bara momentnyckel med hylsa och inte u-ring som skulle behövas här....). Något smörjmedel / låsmedel på gänga ? (inte kona).Hade också en fundering över om huruvida det räcker med ett par markplattor och lecablock för att montera pumpen på som någon verkar valt. Finns det inte risk för markrörelse och skada på rör. Jag hade tänkt gräva och gjuta "en grund" i betong som jag fäster lecablock i med ameringsjärn / gängstång.MvhPelle