0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är kw du vill spara så säger jag HE12LKEFrån finska testetLite cop värden jämfört med ME FD25ME FD25 COP2,8 vid -7 ºC COP 2,0 vid -20 ºC COP 1,5 vid -30 ºCNorica 14 COP2,2 vid -7 ºC COP 1,35 vid -20 ºC COP 0,9 vid -30 ºCCop 1,35 vid -20 grader, så dåligt tycker jag inte en modern pump skall ha.Nocrian ger effekt men tar effekt och då är lixom vitsen med värmepump och spara pengar borta?skall man argumentera i mot det så förstår jag inte hur?Dogge
Du jämför ju två helt olika stora värmepumpars COP.Jag är rätt säker på att en Mishu FD50 skulle ha rätt dålig COP också vid kallare väderlek.Skall du jämföra en FD25 med en Fujitsu skall du jämföra Fujitsu LEC-N 12
Javisst,om det funnits något test att tillgå.nu var inte tanken att det skulle vara ett test mellan dessa 2 pumpar, utan bara visade resultaten av dessa 2 pumpar/ men det ger en bild på att det inte är bra om man har för stor värmepump kontra hus, eftersom copen är så pass mycke sämre på en stor maskin, så det skall nog vara ett riktigt saftigt hus om det skall löna sig i kronor och ören att ha denna nocria.Dogge