0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I Sverige avslöjades att man stängt av block i kärnkraftverk för att RIGGA priset!Fick dom nåt straff för det tror ni?Det vore lika bra med ett statligt monopol på elsidan, staten skulle köpt upp när SCA skänkte bort Båkab till Finnarna.Lika med Sydkraft när det skänktes bort.Dom affärerna skedde när elpriset var i botten och räntan skyhög, därav konstaterandet att det skänktes bort.Notera vad SCA tycker om elpriset nu, klantskallar säger jag Ett privat oligopol är en av få saker som helt säkert är sämre än ett statligt monopol. Nu tycker ni väl att jag är en tomte:: Lita hårddraget kanske
Citat från: Bertil skrivet 22 oktober 2007, 14:24:14I Sverige avslöjades att man stängt av block i kärnkraftverk för att RIGGA priset!Fick dom nåt straff för det tror ni?Det vore lika bra med ett statligt monopol på elsidan, staten skulle köpt upp när SCA skänkte bort Båkab till Finnarna.Lika med Sydkraft när det skänktes bort.Dom affärerna skedde när elpriset var i botten och räntan skyhög, därav konstaterandet att det skänktes bort.Notera vad SCA tycker om elpriset nu, klantskallar säger jag Ett privat oligopol är en av få saker som helt säkert är sämre än ett statligt monopol. Nu tycker ni väl att jag är en tomte:: Lita hårddraget kanske Nä jag tycker det stämmer bra, å håller med dig helt. Å SCA har erkänt att försäljningen av BÅKAB är en av de sämsta affärer dom nånsin gjort...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 22 oktober 2007, 16:42:25Citat från: Bertil skrivet 22 oktober 2007, 14:24:14I Sverige avslöjades att man stängt av block i kärnkraftverk för att RIGGA priset!Fick dom nåt straff för det tror ni?Det vore lika bra med ett statligt monopol på elsidan, staten skulle köpt upp när SCA skänkte bort Båkab till Finnarna.Lika med Sydkraft när det skänktes bort.Dom affärerna skedde när elpriset var i botten och räntan skyhög, därav konstaterandet att det skänktes bort.Notera vad SCA tycker om elpriset nu, klantskallar säger jag Ett privat oligopol är en av få saker som helt säkert är sämre än ett statligt monopol. Nu tycker ni väl att jag är en tomte:: Lita hårddraget kanske Nä jag tycker det stämmer bra, å håller med dig helt. Å SCA har erkänt att försäljningen av BÅKAB är en av de sämsta affärer dom nånsin gjort...mvh humlan.Är inte Båkab och Sydkraft samma som E.on idag ? (Eller rättare sagt en delmängd av eon)
Norge köper sig fri med pengar, för att själva slippa göra nåt åt sina inhemska utsläpp..., tala om taskig moral. Dom om några skulle kunna vara helt självförsörjande på ren å miljövänlig energi.... Money rules...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 23 oktober 2007, 21:53:35Norge köper sig fri med pengar, för att själva slippa göra nåt åt sina inhemska utsläpp..., tala om taskig moral. Dom om några skulle kunna vara helt självförsörjande på ren å miljövänlig energi.... Money rules...mvh humlan.Vilka utsläpp menar du? Norge producerar all sin el-energi miljövänligt - och är självförsörjande. I 2006 producerades 121663 GWh. Import 9802 GWh. Export 8947 GWh.Norge förbrukar givetvis också massor av olja, gas, bensin, kol, ved med mera, men inte till att producera el.http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/tema/Fornybar-energi/Produksjon-av-elektrisitet.html?id=440487
Hej.Surfade in och kollade mina räkningar.Jag kommer att betala ca 5300 kr till nätägaren Fortum (fast+rörlig nätavgift) och ca 6400 kr till elbolaget detta år. Nästan hälften av kostnaden är nätavgifter. Jag betalar ca 1,40 kr per kWh inkl allt.I grunden ligger 3740 kr/år inkl moms i fast avgift. Och då är det 16 A vi pratar om. Hade jag legat kvar på 20A hade summan varit 4925 kr/år inkl moms. Och jag hade betalat 1,54 kr/kWh......Suck.MVH/Gano
Ja, vi har kommit fram till samma sak. 50% till nätägare och 50% till elleverantör brukar fördelningen vara på elräkningen... Surt men sant.Vi har 25A abonnemang, men vi funderar på att säkra ned till 20A. Det skulle vi spara ungefär 1000 kr/år på att göra.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 24 oktober 2007, 12:59:14Ja, vi har kommit fram till samma sak. 50% till nätägare och 50% till elleverantör brukar fördelningen vara på elräkningen... Surt men sant.Vi har 25A abonnemang, men vi funderar på att säkra ned till 20A. Det skulle vi spara ungefär 1000 kr/år på att göra.25 A Vad har man för jätte maskiner då?Själv kör jag på 16A
Citat från: Gano skrivet 24 oktober 2007, 12:41:16Hej.Surfade in och kollade mina räkningar.Jag kommer att betala ca 5300 kr till nätägaren Fortum (fast+rörlig nätavgift) och ca 6400 kr till elbolaget detta år. Nästan hälften av kostnaden är nätavgifter. Jag betalar ca 1,40 kr per kWh inkl allt.I grunden ligger 3740 kr/år inkl moms i fast avgift. Och då är det 16 A vi pratar om. Hade jag legat kvar på 20A hade summan varit 4925 kr/år inkl moms. Och jag hade betalat 1,54 kr/kWh......Suck.MVH/GanoJa, vi har kommit fram till samma sak. 50% till nätägare och 50% till elleverantör brukar fördelningen vara på elräkningen... Surt men sant.Vi har 25A abonnemang, men vi funderar på att säkra ned till 20A. Det skulle vi spara ungefär 1000 kr/år på att göra.
Stereon...mvh humlan.