0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man sparar/tjänar ännu mer på att skaffa värmepump om man inte redan har en.Men visst, sen kan man skaffa även solfångare om man vill bli "mer" oberoende av elbolagen, helt oberoende blir det nog svårt att bli de närmaste tio åren, men sen...Jag tror det kommer att gå med elbolagen som med telias kopparnät, det kommer att försvinna när vi hittar andra lösningar för för att tillgodose vårt energibehov.
Citat från: Rickard skrivet 06 juli 2007, 19:56:55Man sparar/tjänar ännu mer på att skaffa värmepump om man inte redan har en.Men visst, sen kan man skaffa även solfångare om man vill bli "mer" oberoende av elbolagen, helt oberoende blir det nog svårt att bli de närmaste tio åren, men sen...Jag tror det kommer att gå med elbolagen som med telias kopparnät, det kommer att försvinna när vi hittar andra lösningar för för att tillgodose vårt energibehov.Visst, värmepump är bra, men solfångare är idag en så pass liten kostnad, att man gott kan invst i det samtidigt med pumpen. 15-20000 sek är inte mycket, om elpriset går upp med det dubbla. Å att Vi kommar att "tillverka" vår egen el, det är 100% säkert, men dit är det några år ännu...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 06 juli 2007, 20:05:00Citat från: Rickard skrivet 06 juli 2007, 19:56:55Man sparar/tjänar ännu mer på att skaffa värmepump om man inte redan har en.Men visst, sen kan man skaffa även solfångare om man vill bli "mer" oberoende av elbolagen, helt oberoende blir det nog svårt att bli de närmaste tio åren, men sen...Jag tror det kommer att gå med elbolagen som med telias kopparnät, det kommer att försvinna när vi hittar andra lösningar för för att tillgodose vårt energibehov.Visst, värmepump är bra, men solfångare är idag en så pass liten kostnad, att man gott kan invst i det samtidigt med pumpen. 15-20000 sek är inte mycket, om elpriset går upp med det dubbla. Å att Vi kommar att "tillverka" vår egen el, det är 100% säkert, men dit är det några år ännu...mvh humlan.Visst kan man "slänga in en solfångare" när man ändå håller på, jag vill bara bemöta dina inlägg med lite ekonomiskt sakliga argement så att ingen förleds att tro att solfångare sparar mer per satsad krona en än värmepump - för så är inte fallet.
Nu är ju inte dessa "chocknivåer" så mycket att höja på ögonbrynen åt, det kostade mer än så för bara ett år sedan.Tyvärr är vattenkraften i vårt land ganska hårt reglerad av olika vattendomar. Det gör att kraftbolagen måste hålla ett flöde i älven och måste tappa ur så att det ryms nederbörd från stora lågtryck i vattenmagasinen. Det finns inte så stort utrymme att stänga igen dammluckorna och vänta på högre priser.
Tyvärr är vattenkraften i vårt land ganska hårt reglerad av olika vattendomar. Det gör att kraftbolagen måste hålla ett flöde i älven och måste tappa ur så att det ryms nederbörd från stora lågtryck i vattenmagasinen. Det finns inte så stort utrymme att stänga igen dammluckorna och vänta på högre priser.
Ska jag tyda detta som att det vore värt risken att stänga dammluckorna och hoppas att vallarna pallar trycket ?.
Ska jag tyda detta som att det vore värt risken att stänga dammluckorna och hoppas att vallarna pallar trycket ?. Har för mig att det var stort rabalder förra våren när en massa hus flöt iväg som låg invid några älvar, och i år är gummibåt högsta mode i södra Sverige...