Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Liten eller stor?  (läst 27905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #45 skrivet: 08 juni 2007, 08:10:43 »
Ni får ursäkta mig de kommande 4 månaderna... jag har fått medicinska bekymmer så om jag upprepar det självklara som alla förstått så får ni skrika till.

Ang. E9 VS. E12 så måse man ju förstå hur hela kedjan hänger ihop, hoppas jag kommer att uttrycka mig förståeligt (stavning?).

För att tillgodose ett hus med värme så krävs det att flera faktorer uppfylls.
Dels krävs det ett specifik mängd kylmedia för att flytta tillräcklig mängd värme, sen krävs det en fläkt som avhyser värmen från innerdelen till huset och det krävs en dito utomhus som "värmer" utomhus-slingorna.

En annat behov som det verkar att många förbiser är att man måste ha tillräcklig tryckskillnad mellan förångare och kondensor annars blir inte innerdelen tillräckligt varm för att fläkten skall kunna avge den specifika mängd värme som stunden kräver. Innerdelen måste vara ett 20-tal grader varmare än inomhusluften. Vartefter det blir kallare ute så måste tryckskillnaden ökas i motsvarande takt. Tryckskillnaden uppstår vid "flödes-bromsen" -kappilär-röret melan inne/ute-del, som och är den vitala delen som ger upphov till tryckskillnaden.

Med en snabbare roterande kompressor så flyttas med kylmedia = kan flytta mer värme utifrån och in: fördel för E12 men det drar mer ström.
Med snabbare roterande fläkt så kan E12 jobba med mindre tempskillnader: Fördel E12 men priset är extra buller (och kravet är att programmeringen tillåter den arbetsmetoden vid samma förutsättningar som E9)
Med kortare kappilär-rör så krävs det högre varv för att bygga upp specifik tryckskillnad. Nackdel E12.

Har man en E12 men sällan eller aldrig utnyttjar 100% drift så kommer man att gå back eftersom E12 generellt behöver högre kompressorvarvtal för att bygga upp den nödvändiga tryckskillnaden.
Och personligen så tror jag att de extra 100-tal högre varvtal på innerfläkten inte gör någon större skillnad i sammanhanget.
Dessutom så dras E12:an dessutom med en kraftigare ute-fläkt, den går på fullt spett oavsett värmebehovet. Det innebär att hela höst-vår tiden när värmebehovet inte är så stort så drar den mer än E9:an trots att inget behov finns.

Hade E9/E12 haft expansionsventil istf. kappilär-rör så borde det inte funnits en E9 OCH en E12 då borde dom gå å slå ihop. Då hade exp-ventilen kunnat agera både som kort kappilär-rör och som motsvarande långt kappilär-rör vid behov.

Några invändningar? :) Har alla förstååååt? *med Baloos röst*

Hej Paxmax (och Raffen)

Paxmax du bygger ditt resonemang på 2 grundpelare:

1. Jämförelse mellan E9 och E12DKE med kapillärrör

2. Man använder aldrig E12:ans extra effekt (och det är ju det jag menar att man behöver).

För det första så börjar kapillärrör bli kuriosa, de flesta moderna maskiner har elektrisk/elektronisk expansionsventil idag.

För det andra är det mycket ovanligt att man aldrig behöver den extra effekten som en E12:a ger på vintern i ett normalstort hus.

För det tredje brukar faktiskt lite extra effekt i fläktmotorerna resultera i högre verkningsgrad. Fläktarna drar försumliga mängder energi i sammanhanget. Det är kompressorn som är den stora förbrukaren.

Man kommer tillbaka till kondensorns och förångarens storlek och deras förmåga att ta ut mesta möjliga energi.

Sedan läste jag Raffens slutsats om 400-450 kvm kapacitet och höll på att ramla baklänges. Herregud, Raffen, har du köpt allt som Panasonic m fl skriver i sin reklam ? T o m försäljarna på denna sida tycker det är orealistiskt med sådana siffror, de vill inte ha missnöjda kunder. Du verkar inte kunna bemöta mina argument med annat än att "jag håller med Paxmax". Jag har inte hört ett enda tekniskt argument för varför du tycker som du gör, sedan tackar du Paxmax för att han har förklarat saken för dej.

-Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?

Om nu Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.

Ett vanligt hus från mitten av 70-talet på 150 kvm behöver lågt räknat ca 150 W per grads skillnad ute/inne. Det betyder att vid -10 behöver detta hus i runda slängar 4,2 kW. Det finns inte en 9:a som klarar det, och var ska du ta resten av värmen ifrån ? Man får faktiskt vara lite realistisk i detta med luft/luftvärme, där håller nog merparten av medlemmarna på detta forum med mej.

Det finns massor av exempel på extremt låga förbrukningar, men de kommer sällan från människor som är representativa för genomsnittsbefolkningen. Jag erkänner själv att jag inte är representativ för befolkningen, men jag håller å andra sidan inte på och rekommenderar märken och modeller till människor utan att ge en motivering till varför jag gör det.

MVH/Gano
 




2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Liten eller stor?
« Svar #46 skrivet: 08 juni 2007, 10:35:35 »
Ni får ursäkta mig de kommande 4 månaderna... jag har fått medicinska bekymmer så om jag upprepar det självklara som alla förstått så får ni skrika till.

Ang. E9 VS. E12 så måse man ju förstå hur hela kedjan hänger ihop, hoppas jag kommer att uttrycka mig förståeligt (stavning?).

För att tillgodose ett hus med värme så krävs det att flera faktorer uppfylls.
Dels krävs det ett specifik mängd kylmedia för att flytta tillräcklig mängd värme, sen krävs det en fläkt som avhyser värmen från innerdelen till huset och det krävs en dito utomhus som "värmer" utomhus-slingorna.

En annat behov som det verkar att många förbiser är att man måste ha tillräcklig tryckskillnad mellan förångare och kondensor annars blir inte innerdelen tillräckligt varm för att fläkten skall kunna avge den specifika mängd värme som stunden kräver. Innerdelen måste vara ett 20-tal grader varmare än inomhusluften. Vartefter det blir kallare ute så måste tryckskillnaden ökas i motsvarande takt. Tryckskillnaden uppstår vid "flödes-bromsen" -kappilär-röret melan inne/ute-del, som och är den vitala delen som ger upphov till tryckskillnaden.

Med en snabbare roterande kompressor så flyttas med kylmedia = kan flytta mer värme utifrån och in: fördel för E12 men det drar mer ström.
Med snabbare roterande fläkt så kan E12 jobba med mindre tempskillnader: Fördel E12 men priset är extra buller (och kravet är att programmeringen tillåter den arbetsmetoden vid samma förutsättningar som E9)
Med kortare kappilär-rör så krävs det högre varv för att bygga upp specifik tryckskillnad. Nackdel E12.

Har man en E12 men sällan eller aldrig utnyttjar 100% drift så kommer man att gå back eftersom E12 generellt behöver högre kompressorvarvtal för att bygga upp den nödvändiga tryckskillnaden.
Och personligen så tror jag att de extra 100-tal högre varvtal på innerfläkten inte gör någon större skillnad i sammanhanget.
Dessutom så dras E12:an dessutom med en kraftigare ute-fläkt, den går på fullt spett oavsett värmebehovet. Det innebär att hela höst-vår tiden när värmebehovet inte är så stort så drar den mer än E9:an trots att inget behov finns.

Hade E9/E12 haft expansionsventil istf. kappilär-rör så borde det inte funnits en E9 OCH en E12 då borde dom gå å slå ihop. Då hade exp-ventilen kunnat agera både som kort kappilär-rör och som motsvarande långt kappilär-rör vid behov.

Några invändningar? :) Har alla förstååååt? *med Baloos röst*

Hej Paxmax (och Raffen)

Paxmax du bygger ditt resonemang på 2 grundpelare:

1. Jämförelse mellan E9 och E12DKE med kapillärrör

2. Man använder aldrig E12:ans extra effekt (och det är ju det jag menar att man behöver).

För det första så börjar kapillärrör bli kuriosa, de flesta moderna maskiner har elektrisk/elektronisk expansionsventil idag.

För det andra är det mycket ovanligt att man aldrig behöver den extra effekten som en E12:a ger på vintern i ett normalstort hus.

För det tredje brukar faktiskt lite extra effekt i fläktmotorerna resultera i högre verkningsgrad. Fläktarna drar försumliga mängder energi i sammanhanget. Det är kompressorn som är den stora förbrukaren.

Man kommer tillbaka till kondensorns och förångarens storlek och deras förmåga att ta ut mesta möjliga energi.

Sedan läste jag Raffens slutsats om 400-450 kvm kapacitet och höll på att ramla baklänges. Herregud, Raffen, har du köpt allt som Panasonic m fl skriver i sin reklam ? T o m försäljarna på denna sida tycker det är orealistiskt med sådana siffror, de vill inte ha missnöjda kunder. Du verkar inte kunna bemöta mina argument med annat än att "jag håller med Paxmax". Jag har inte hört ett enda tekniskt argument för varför du tycker som du gör, sedan tackar du Paxmax för att han har förklarat saken för dej.

-Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?

Om nu Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.

Ett vanligt hus från mitten av 70-talet på 150 kvm behöver lågt räknat ca 150 W per grads skillnad ute/inne. Det betyder att vid -10 behöver detta hus i runda slängar 4,2 kW. Det finns inte en 9:a som klarar det, och var ska du ta resten av värmen ifrån ? Man får faktiskt vara lite realistisk i detta med luft/luftvärme, där håller nog merparten av medlemmarna på detta forum med mej.

Det finns massor av exempel på extremt låga förbrukningar, men de kommer sällan från människor som är representativa för genomsnittsbefolkningen. Jag erkänner själv att jag inte är representativ för befolkningen, men jag håller å andra sidan inte på och rekommenderar märken och modeller till människor utan att ge en motivering till varför jag gör det.

MVH/Gano
 










KLOCKRENT Gano...... ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #47 skrivet: 08 juni 2007, 11:42:01 »

Några invändningar? :) Har alla förstååååt? *med Baloos röst*

Hej Paxmax (och Raffen)

Sedan läste jag Raffens slutsats om 400-450 kvm kapacitet och höll på att ramla baklänges. Herregud, Raffen, har du köpt allt som Panasonic m fl skriver i sin reklam ? T o m försäljarna på denna sida tycker det är orealistiskt med sådana siffror, de vill inte ha missnöjda kunder. Du verkar inte kunna bemöta mina argument med annat än att "jag håller med Paxmax". Jag har inte hört ett enda tekniskt argument för varför du tycker som du gör, sedan tackar du Paxmax för att han har förklarat saken för dej.

-Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?

Om nu Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.

Ett vanligt hus från mitten av 70-talet på 150 kvm behöver lågt räknat ca 150 W per grads skillnad ute/inne. Det betyder att vid -10 behöver detta hus i runda slängar 4,2 kW. Det finns inte en 9:a som klarar det, och var ska du ta resten av värmen ifrån ? Man får faktiskt vara lite realistisk i detta med luft/luftvärme, där håller nog merparten av medlemmarna på detta forum med mej.

Det finns massor av exempel på extremt låga förbrukningar, men de kommer sällan från människor som är representativa för genomsnittsbefolkningen. Jag erkänner själv att jag inte är representativ för befolkningen, men jag håller å andra sidan inte på och rekommenderar märken och modeller till människor utan att ge en motivering till varför jag gör det.

MVH/Gano


Hej Gano!
Det var väl en evinnerlig tur att du verkligen inte ramlade baklänges Gano för det hade ju kunnat sluta riktigt illa, och hade jag varit orsaken så hade det ju inte känts särskilt  bra för min del.
F.ö tycker jag att det är trevligt att du är tillbaka igen Gano i gammal god anda och mästrar oss andra vanliga deltagare med dina djupa tekniska kunskaper och sofistikerade inlägg, och jag är väl medveten om att det inte är många som kan mäta sig med dig ifråga om detta Gano. Sen kan man ju fråga sig med vilken rätt du mer eller mindre kräver att en del av oss andra, bl.a jag själv, skall kunna bemöta dig med invecklade tekniska formaliteter, det tycker jag är något magstarkt, så vänligen tona gärna ned den biten lite i fortsättningen Gano. Men nu är det ju som tur är så att det finns några till på forumet med hög teknisk kompetens bl.a Paxmax, och som också har kurage att gå in när han ser behov av det och ställa skåpet till rätta så att säga, vilket han skall ha all heder av tycker jag och dessutom framhäver han sig inte i onödan med sina kunskaper.
När det gäller uppgiften som jag nämnde 400-450 m2 uppvärmningsyta så kommer den ifrån vpgr:s hemsida: http://www.vpgr.se/panasonic_HE9.htm   och där nämns att HE9 värmer upp till 216 m2, det framgår också att E9 värmer upp till 166 m2, Sedan är det ju så att jag köper inte allt som Panasonic skriver naturligtvis, utan är medveten om att det ligger en hel del reklam i detta, och var faktiskt lite tveksam till min E9 kontra min yta, för faktum är att jag värmer själv ca 155-160 m2 i mitt hus och det har hittils gått klart bättre än förväntat och jag klarar mig ivf ned till 12-15 minusgrader om det inte är allt för stark vind ute, så därför kan man säga att siffran för E9 inte är alltför felaktig.
Sedan vill jag kommentera din fråga  -Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?
Jo du förstår Gano att jag uttalar mig efter mina egna erfarenheter och premisser utefter min egen situation, det är ju den som jag lever i och känner till och tycker att jag kan uttala mig om.
Enligt dig så skall man ju aldrig uttala sig om sin egen situation eller pump, utan bara kommentera andra sorters pumpar mm, och det förstår jag inte alls hur man kan prata om pumpar mm som man inte känner till överhuvudtaget eller har någon erfarenhet av, utan då får det ju bli i form av vad man kan läsa sig till om dem isf.
Sen undrar jag hur du kan säga att om Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.
Det måste vara ett rätt underligt hus han har isf, visserligen är det något större än mitt men ligger å andra sidan mera söderut så jag vidhåller att han skulle kunna spara på nuvarande energiförbrukning på båda pumparna genom att dra på lite ordenligt med 1 pump istället för att ligga och fisköra på 2 pumpar, så där har du naturligtvis fel Gano. 
 
Avslutningsvis så är det väl kanske så som du säger Gano att vare sig du eller jag är särskilt representativa för genomsnittsbefolkningen, men det gör ju det inte mindre intressant att för den skull debattera detta på forumet för att få fart på dialogen, och när det gäller rekommendationer så vill jag nog påstå att jag tycker mig ha märkt mellan dina inlägg att du rätt ofta gärna rekommenderar Mitsubishi, faktiskt oftare än vad jag ev rekommenderar E9:an för det tycker jag inte behövs nämligen, eftersom den pumpen rekommenderar ju sig själv på ett bra sätt annars hade den väl inte blivit Sveriges mest sålda pump alla kategorier, och det kan ju inte vara av en ren tillfällighet.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 juni 2007, 12:53:33 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #48 skrivet: 08 juni 2007, 11:59:36 »
Men snälla Raffen nu surrar du väl ändå i nattmössan igen....... 400-450kvm.....? Det är ju räknat vid en utetemp på +7 grader..... Genki har enligt mig absolut INTE överdimensionerat med 2st HE 9:or Jag tycker han har gjort ett mkt bra storleksval på sina pumpar.
//Krister

hehe nej ingen kan reta upp mig..... förutom Raffen....   Men det vore väl bra om du var vaken hela helgen..... med detta fina väder....

//Krister


Hej Krister!
Nej här finns ingen nattmössa hos mig, den måste väl finnas hos dig och Gano.
Jag vill passa på att önska dig en riktigt bra helg!  ;)  *vinkar*

Mvh Raffen.


 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Liten eller stor?
« Svar #49 skrivet: 08 juni 2007, 12:41:36 »
hej ..
puss Gano du tänker helt rätt...

felet e att den stoora e12 pumpen knappt ger 4kw värme då det är kallt,finns väldigt få pumpar som helt på egenhand ficxar att värma ett helt hus speciellt om du har en e9a ...5kw e ju specat vd +7 grader
kolla i stället vad den ger vid minus 7 ....det e då du behöver värmen

en liten pump går billigare några få dagar per år då det är varmt ute ..sen får den lilla gå för fullt med dålig cop
medans en lite stärre maskin fixar att gå på halvfart med bra cop...

en luft luft ska baske mig fixa att värma kåken till -15 utan stöd annars e den för liten


enda gången det e vettigt med 5 kw e om man beställer 2 st ... fast i panasonics fall e det dumt e12 e billigare å går bättre

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #50 skrivet: 08 juni 2007, 13:18:52 »
hej ..
puss Gano du tänker helt rätt...

en luft luft ska baske mig fixa att värma kåken till -15 utan stöd annars e den för liten

enda gången det e vettigt med 5 kw e om man beställer 2 st ... fast i panasonics fall e det dumt e12 e billigare å går bättre

Hej Dr Chun-Lan! 
Självklart kan man göra på det viset, det är bara att för säkerhets skull laxa på med en värstingmaskin, alt flera st små maskiner under förutsättning att man inte vill ha ut bästa möjliga ekonomiska utbyte av en luftvärmepump. F.ö så håller jag med dig om att en bra luftpump skall fixa att värma kåken ned till ca -15 ºC utan stöd.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 juni 2007, 13:22:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Liten eller stor?
« Svar #51 skrivet: 08 juni 2007, 14:28:23 »

En liten kommentar bara: Duo-maskinen installerades för 34 500 SEK och byttes ut mot två He9-spk ett år senare utan någon extra kostnad. Funktionsgaranti åberopades och ett mycket seriöst bemötande från generalagent och återförsäljare. Utifrån detta tycker jag att jag i slutänden fått "mycket för pengarna" och är nöjd.

Jag har ingen öppen planlösning mellan de två planen så endast en pump i källaren skulle inte fungera. Huset har original isolering i väggarna och välskötta två-glas fönster samt tilläggsisolering på vind. Jag betraktar inte huset som något "energihus" precis.

Under vinter säsong med kallgrader ute drar maskinerna ungefär 600-800 w vardera och när det blir runt 10 minus och däröver så kan de gå upp på en 1000-1200 W.

Slutligen kan jag förstå lite av Raffens resonemang att en "effektmässigt anpassad pump" för ett visst hus ger bättre verkningsgrad än en stor pump som går på halvfart. Problemet jag ser är dock är för vilken typ av klimat/temp ska pumpen vara mest optimal ?, man kommer ju ändå inte ifrån att man med den mindre pumpen måste gå in och stötta när det blir kallare och det är ju då jag vill kunna göra störst besparing genom att inte behöva använda 1:1 el.

Trevlig helg

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #52 skrivet: 08 juni 2007, 15:04:23 »
Hej Genki!
Du har säkert fått till en bra lösning med de båda HE-maskinerna i förhållande till Duon det är helt klart, och vad som är allra viktigast är ju att man är nöjd och belåten själv, sen är det inte alls så noga vad andra tycker, men det är bara det förstår du att ibland tycker jag att det är skoj att väcka lite debatt eftersom jag tycker att det är riktigt trögt på forumet, mest solfångare, luft-vattenpumpar mm.
Jag är också medveten om att jag är lite streber som testar lite udda metoder och ifrågasätter det mesta, och faktum är att det går över förväntan med mina små projekt, och jag tycker väl inte att det är fel att delge en del på forumet, inte minst för att få lite debatt, men vissa saker är ju känsliga det har jag märkt.
Jag har också full förståelse för att du vill slippa att gå in och stödvärma vid tillfälliga köldknäppar Genki, men faktum är att rådande rekommendationer (och jag tror inte att dessa har ändrats nyligen) är att man skall dimensionera pumpen så att man klarar ca 80-90% av värmebehovet, och gå in och stödvärma resten för att få bästa ekonomiska utbyte. Om man alltså överdimensionerar pumpen så att man slipper stödvärma överhuvudtaget, så blir det med all sannolikhet dyrare i energikostnad sett på helåret än om man stödvärmer lite vid köldknäppar, men det kan man ju mkt väl tycka att det är värt ev.


Jag får önska Er alla en riktigt trevlig helg.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 08 juni 2007, 15:31:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Onag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #53 skrivet: 08 juni 2007, 15:16:16 »
Hej Raffen.

Du har missförstått allting. Du påstår i ena meningen att det är bättre att dra på för fullt med 1 maskin snarare än att "fisköra" med 2 pumpar när du har tidigare medgett att COP blir bättre med 2 pumpar. Vad gäller Genkis hus (ursäkta att jag drar in dej, Genki) så var det en överslagsberäkning.

Sedan tycker jag gott att man kan uttala sig om sitt eget märke, men då tycker jag att man ska läsa på det rent tekniska så att man kan orientera sig i problematiken även hos andra så att man kan uträtta något av positiv art för en annan människa. Många av de som söker råd på Värmepumpsforum vill ha objektiva svar. Om man bara kan uttala sig om sitt eget märke och sitt eget hus, då blir utbytet något torftigt.

Du påstår att du värmer 155-160 kvm med en E9DKE. Jag påstår att det är tekniskt omöjligt utan att stödelda och att tidvis acceptera kalla hörn och lägre temperatur inomhus. Att påstå något annat är att överdriva besparingspotentialen hos en luftluftvärmepump, och det gynnar inte någon.

Att säga att jag bara rekommenderar Mitsubishi är en överdrift. Jag har rekommenderat Toshiba, Sanyo, Sharp-kloner och Mitsubishi. Jag fick min svärfar att sätta in en Toshiba eftersom jag bedömde att han behövde en kombination av bra luftflöde och hög uteffekt vid stark kyla för att värma sitt hus. Jag fick en kollega att sätta in en HE12DKE. Jag m fl har däremot avrått från köp av Panasonic E9DKE när problemen med H16 var aktuella. Om jag minns rätt så stod din rekommendation att köpa E9DKE fast då också, något som jag tyckte var väl magstarkt när t o m återförsäljarna rekommenderade andra maskiner för att slippa få missnöjda kunder.

Anledningen till att Panasonic fått den spridningen den har i Sverige är att den har parallellimporterats i många år. P g a problemen med H16 tar andra märken marknadsandelar vilket jag tycker är positivt eftersom det ökar konkurrensen och urvalet. Chansen att hitta en maskin som passar bra ökar, vilket kommer kunden tillgodo. Det är inte bra att marknaden domineras av en stor aktör.

På ditt påstående att jag har fel så vill jag gärna ha andras åsikter om så är fallet. Tills dess förbehåller jag mej rätten att ha en egen åsikt om den frågan (lägg märke till att jag inte skrev att du har fel, det skulle ju vara direkt oartigt).

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar och solfångare. 4 i familjen, 125 kvm villa.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Liten eller stor?
« Svar #54 skrivet: 08 juni 2007, 17:34:30 »
hej
hmm det låter som raffen tror att hanns e9a levererar 5kw vid -15 grader Sc:,h

felet e att det som står på specen å det du får inte riktigt stämmer ...har man ut ca 2000w ur pumpen då det är 20 minus ska du va glad
2000w är lika mycke som en cupevärmare fixar du att värma ett normalt hus på det så e det rekord ..
har du 2 st dvs  4000w är risken större men ändå inte helt rimmlig att det ska funka

kör du däremot 2x e12 maskiner dvs ca 13 kw i max effekt så kommer dom att gå billigare
hålla bättre å va billigare i inköp...+ att du lätt värmer hela kåken till 25 minus

den lilla pumpen kommer att få gå på max läge i princip jämt å har då taskigt cop värde
bättre att ha en större maskin som pruttar på i halvfart då det är 10 minus

den stora går biligare håller förmodligen bättre mm mm + att man har lite kraft i reserv om det blir kallt

när ni pratar låter det som en stor pump inte är inverter ?  Sc:,h
min e12 klarar av att gå lika lågt ner i effekt som en e9a  princip..det skiljer inte många vatt

om jag får gissa så där jag bor så kan det va ca en vecka per år som pumpen jiddrar på å går onoff
resterande tid så funkar den som vanligt




Utloggad danne406

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten eller stor?
« Svar #55 skrivet: 08 juni 2007, 19:32:26 »
Hoppsan... vilken fart det blev här då!

jag har blivigt mycket klokare nu. Inte....

Roligt att det blev en het potatis men kan nån sammanställa så man fattar?

Verkar inte gå få tag på nån HE här i trakten ändå.. får väl bli en XE.
skiljer bara 1500:- mellan en 9 och 12 så det blir nog en 12:a
och får hoppas att det blir bra.





Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Liten eller stor?
« Svar #56 skrivet: 08 juni 2007, 22:09:57 »
Hoppsan... vilken fart det blev här då!

jag har blivigt mycket klokare nu. Inte....

Roligt att det blev en het potatis men kan nån sammanställa så man fattar?

Verkar inte gå få tag på nån HE här i trakten ändå.. får väl bli en XE.
skiljer bara 1500:- mellan en 9 och 12 så det blir nog en 12:a
och får hoppas att det blir bra.






Finns det verkligen ingen återförsäljare som jobbar med Kinnan eller Luftmiljögruppen i din närhet, är du säker på detta ?

Utloggad Panasonic E9

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Liten eller stor?
« Svar #57 skrivet: 09 juni 2007, 00:05:10 »
Fast alla har inte 220kvm bostad och minusgrader året om.

De som bor i Malmö te.x. Sveriges tredje största stad. Enligt en sajt som man inte får nämna vid namn här så har de haft som kallast -7,4 ºC, det senaste året. Medeltemperaturen samma tid anges till 10,6 ºC. En E9:a hade gått på dellast rätt mycket där om huset vore litet. Eller är rådet fortfarande 2x E12?

Nu är min pump underdimensionerad för huset men halva huset värmer jag utan tillsats, och då bor jag ändå i 180kvm i Norrland.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Liten eller stor?
« Svar #58 skrivet: 09 juni 2007, 12:50:40 »
Hej ..
Jooo visst fixar en E9a att värma hyfsat men en E12a gör det bättre....å billigare

Jag synar vilken dag som hällst att en E9a värmer tex 120m2  billigare än tex en E12
skulle göra om du ser det över ett år...
ta tex ett hus i sundsvall eller gävle  det bör va ett "normalt" snitt över landet ungefär

min e12 fixar nästan att gå lika långt ner i effekt som en e9a gör det skiljer inte många watt som lägsta effekt
då drar den häller inte just nått mer i drift häller + att då det e minus 10 går den billigare +
att den fixar att värma helt på egenhand.... pga att den går på dellast och att man inte behöver elstöd...

vilket jag tvivlar e9an skulle göra utan el tillskott


Kommer inte att Skriva mer i tråden.mest pga att vi ältat detta 400x ungefär

har än inte mött nån som ångrar att dom köpt ett nr större pump,däremot så har jag träffat flera som vill ha större pump i kåken pga att dom inte riktigt orkar då det blir lite kallt

skulle jag köpa pump i dag va det lätt det blev en 9.1 kw pump  >:D

« Senast ändrad: 09 juni 2007, 12:56:16 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Liten eller stor?
« Svar #59 skrivet: 09 juni 2007, 13:34:16 »
Hej Gano! Trevligt att du är tillbaka
Får väl börja med att berömma dig för din riktigt låga energiförbrukning, det tycker jag att du skall ha all heder av, faktum är ju att du ligger nere på ungefär samma nivå som vad jag själv har i förbrukning, och det är det inte många som klarar av.
Mvh Raffen.

Vilket rövslickeri!

Så därför bestämde jag mig för att lösa detta med en intern ventilationsanläggning mellan bostadsvåning och källaren via takvinden för att få till en bra luftväxling mellan våningsplanen, och detta lilla projekt har jag nu färdigställt och vet att det kommer att fungera alldeles ypperligt till kommande vinter. Mvh Raffen.

ventilationsanläggningar (luftförflyttare) är dyra, störande och ineffektiva.
Du börjar bli expert på hur man inte ska göra.

 ;)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!