0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni får ursäkta mig de kommande 4 månaderna... jag har fått medicinska bekymmer så om jag upprepar det självklara som alla förstått så får ni skrika till.Ang. E9 VS. E12 så måse man ju förstå hur hela kedjan hänger ihop, hoppas jag kommer att uttrycka mig förståeligt (stavning?).För att tillgodose ett hus med värme så krävs det att flera faktorer uppfylls.Dels krävs det ett specifik mängd kylmedia för att flytta tillräcklig mängd värme, sen krävs det en fläkt som avhyser värmen från innerdelen till huset och det krävs en dito utomhus som "värmer" utomhus-slingorna.En annat behov som det verkar att många förbiser är att man måste ha tillräcklig tryckskillnad mellan förångare och kondensor annars blir inte innerdelen tillräckligt varm för att fläkten skall kunna avge den specifika mängd värme som stunden kräver. Innerdelen måste vara ett 20-tal grader varmare än inomhusluften. Vartefter det blir kallare ute så måste tryckskillnaden ökas i motsvarande takt. Tryckskillnaden uppstår vid "flödes-bromsen" -kappilär-röret melan inne/ute-del, som och är den vitala delen som ger upphov till tryckskillnaden.Med en snabbare roterande kompressor så flyttas med kylmedia = kan flytta mer värme utifrån och in: fördel för E12 men det drar mer ström.Med snabbare roterande fläkt så kan E12 jobba med mindre tempskillnader: Fördel E12 men priset är extra buller (och kravet är att programmeringen tillåter den arbetsmetoden vid samma förutsättningar som E9)Med kortare kappilär-rör så krävs det högre varv för att bygga upp specifik tryckskillnad. Nackdel E12.Har man en E12 men sällan eller aldrig utnyttjar 100% drift så kommer man att gå back eftersom E12 generellt behöver högre kompressorvarvtal för att bygga upp den nödvändiga tryckskillnaden.Och personligen så tror jag att de extra 100-tal högre varvtal på innerfläkten inte gör någon större skillnad i sammanhanget.Dessutom så dras E12:an dessutom med en kraftigare ute-fläkt, den går på fullt spett oavsett värmebehovet. Det innebär att hela höst-vår tiden när värmebehovet inte är så stort så drar den mer än E9:an trots att inget behov finns.Hade E9/E12 haft expansionsventil istf. kappilär-rör så borde det inte funnits en E9 OCH en E12 då borde dom gå å slå ihop. Då hade exp-ventilen kunnat agera både som kort kappilär-rör och som motsvarande långt kappilär-rör vid behov.Några invändningar? Har alla förstååååt? *med Baloos röst*
Citat från: Paxmax skrivet 07 juni 2007, 17:07:56Ni får ursäkta mig de kommande 4 månaderna... jag har fått medicinska bekymmer så om jag upprepar det självklara som alla förstått så får ni skrika till.Ang. E9 VS. E12 så måse man ju förstå hur hela kedjan hänger ihop, hoppas jag kommer att uttrycka mig förståeligt (stavning?).För att tillgodose ett hus med värme så krävs det att flera faktorer uppfylls.Dels krävs det ett specifik mängd kylmedia för att flytta tillräcklig mängd värme, sen krävs det en fläkt som avhyser värmen från innerdelen till huset och det krävs en dito utomhus som "värmer" utomhus-slingorna.En annat behov som det verkar att många förbiser är att man måste ha tillräcklig tryckskillnad mellan förångare och kondensor annars blir inte innerdelen tillräckligt varm för att fläkten skall kunna avge den specifika mängd värme som stunden kräver. Innerdelen måste vara ett 20-tal grader varmare än inomhusluften. Vartefter det blir kallare ute så måste tryckskillnaden ökas i motsvarande takt. Tryckskillnaden uppstår vid "flödes-bromsen" -kappilär-röret melan inne/ute-del, som och är den vitala delen som ger upphov till tryckskillnaden.Med en snabbare roterande kompressor så flyttas med kylmedia = kan flytta mer värme utifrån och in: fördel för E12 men det drar mer ström.Med snabbare roterande fläkt så kan E12 jobba med mindre tempskillnader: Fördel E12 men priset är extra buller (och kravet är att programmeringen tillåter den arbetsmetoden vid samma förutsättningar som E9)Med kortare kappilär-rör så krävs det högre varv för att bygga upp specifik tryckskillnad. Nackdel E12.Har man en E12 men sällan eller aldrig utnyttjar 100% drift så kommer man att gå back eftersom E12 generellt behöver högre kompressorvarvtal för att bygga upp den nödvändiga tryckskillnaden.Och personligen så tror jag att de extra 100-tal högre varvtal på innerfläkten inte gör någon större skillnad i sammanhanget.Dessutom så dras E12:an dessutom med en kraftigare ute-fläkt, den går på fullt spett oavsett värmebehovet. Det innebär att hela höst-vår tiden när värmebehovet inte är så stort så drar den mer än E9:an trots att inget behov finns.Hade E9/E12 haft expansionsventil istf. kappilär-rör så borde det inte funnits en E9 OCH en E12 då borde dom gå å slå ihop. Då hade exp-ventilen kunnat agera både som kort kappilär-rör och som motsvarande långt kappilär-rör vid behov.Några invändningar? Har alla förstååååt? *med Baloos röst*Hej Paxmax (och Raffen)Paxmax du bygger ditt resonemang på 2 grundpelare:1. Jämförelse mellan E9 och E12DKE med kapillärrör2. Man använder aldrig E12:ans extra effekt (och det är ju det jag menar att man behöver).För det första så börjar kapillärrör bli kuriosa, de flesta moderna maskiner har elektrisk/elektronisk expansionsventil idag.För det andra är det mycket ovanligt att man aldrig behöver den extra effekten som en E12:a ger på vintern i ett normalstort hus.För det tredje brukar faktiskt lite extra effekt i fläktmotorerna resultera i högre verkningsgrad. Fläktarna drar försumliga mängder energi i sammanhanget. Det är kompressorn som är den stora förbrukaren. Man kommer tillbaka till kondensorns och förångarens storlek och deras förmåga att ta ut mesta möjliga energi.Sedan läste jag Raffens slutsats om 400-450 kvm kapacitet och höll på att ramla baklänges. Herregud, Raffen, har du köpt allt som Panasonic m fl skriver i sin reklam ? T o m försäljarna på denna sida tycker det är orealistiskt med sådana siffror, de vill inte ha missnöjda kunder. Du verkar inte kunna bemöta mina argument med annat än att "jag håller med Paxmax". Jag har inte hört ett enda tekniskt argument för varför du tycker som du gör, sedan tackar du Paxmax för att han har förklarat saken för dej.-Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?Om nu Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.Ett vanligt hus från mitten av 70-talet på 150 kvm behöver lågt räknat ca 150 W per grads skillnad ute/inne. Det betyder att vid -10 behöver detta hus i runda slängar 4,2 kW. Det finns inte en 9:a som klarar det, och var ska du ta resten av värmen ifrån ? Man får faktiskt vara lite realistisk i detta med luft/luftvärme, där håller nog merparten av medlemmarna på detta forum med mej.Det finns massor av exempel på extremt låga förbrukningar, men de kommer sällan från människor som är representativa för genomsnittsbefolkningen. Jag erkänner själv att jag inte är representativ för befolkningen, men jag håller å andra sidan inte på och rekommenderar märken och modeller till människor utan att ge en motivering till varför jag gör det.MVH/Gano
Citat från: Paxmax skrivet 07 juni 2007, 17:07:56 Några invändningar? Har alla förstååååt? *med Baloos röst*Hej Paxmax (och Raffen)Sedan läste jag Raffens slutsats om 400-450 kvm kapacitet och höll på att ramla baklänges. Herregud, Raffen, har du köpt allt som Panasonic m fl skriver i sin reklam ? T o m försäljarna på denna sida tycker det är orealistiskt med sådana siffror, de vill inte ha missnöjda kunder. Du verkar inte kunna bemöta mina argument med annat än att "jag håller med Paxmax". Jag har inte hört ett enda tekniskt argument för varför du tycker som du gör, sedan tackar du Paxmax för att han har förklarat saken för dej.-Hur kan du vara så säker när du behöver ha saker och ting förklarade för dej ?Om nu Genki skulle ha valt bara en maskin så skulle han förmodligen få göra av med 10000 kWh i stödel för att hålla huset varmt.Ett vanligt hus från mitten av 70-talet på 150 kvm behöver lågt räknat ca 150 W per grads skillnad ute/inne. Det betyder att vid -10 behöver detta hus i runda slängar 4,2 kW. Det finns inte en 9:a som klarar det, och var ska du ta resten av värmen ifrån ? Man får faktiskt vara lite realistisk i detta med luft/luftvärme, där håller nog merparten av medlemmarna på detta forum med mej.Det finns massor av exempel på extremt låga förbrukningar, men de kommer sällan från människor som är representativa för genomsnittsbefolkningen. Jag erkänner själv att jag inte är representativ för befolkningen, men jag håller å andra sidan inte på och rekommenderar märken och modeller till människor utan att ge en motivering till varför jag gör det.MVH/Gano
Några invändningar? Har alla förstååååt? *med Baloos röst*
Citat från: Raffen skrivet 08 juni 2007, 01:24:08Men snälla Raffen nu surrar du väl ändå i nattmössan igen....... 400-450kvm.....? Det är ju räknat vid en utetemp på +7 grader..... Genki har enligt mig absolut INTE överdimensionerat med 2st HE 9:or Jag tycker han har gjort ett mkt bra storleksval på sina pumpar.//Kristerhehe nej ingen kan reta upp mig..... förutom Raffen.... Men det vore väl bra om du var vaken hela helgen..... med detta fina väder.... //Krister
hej .. puss Gano du tänker helt rätt...en luft luft ska baske mig fixa att värma kåken till -15 utan stöd annars e den för liten enda gången det e vettigt med 5 kw e om man beställer 2 st ... fast i panasonics fall e det dumt e12 e billigare å går bättre
Hoppsan... vilken fart det blev här då!jag har blivigt mycket klokare nu. Inte....Roligt att det blev en het potatis men kan nån sammanställa så man fattar?Verkar inte gå få tag på nån HE här i trakten ändå.. får väl bli en XE.skiljer bara 1500:- mellan en 9 och 12 så det blir nog en 12:aoch får hoppas att det blir bra.
Hej Gano! Trevligt att du är tillbaka Får väl börja med att berömma dig för din riktigt låga energiförbrukning, det tycker jag att du skall ha all heder av, faktum är ju att du ligger nere på ungefär samma nivå som vad jag själv har i förbrukning, och det är det inte många som klarar av. Mvh Raffen.
Så därför bestämde jag mig för att lösa detta med en intern ventilationsanläggning mellan bostadsvåning och källaren via takvinden för att få till en bra luftväxling mellan våningsplanen, och detta lilla projekt har jag nu färdigställt och vet att det kommer att fungera alldeles ypperligt till kommande vinter. Mvh Raffen.