0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, jag tolkar SGU:s svar som att 1°C per 100 meter börjar från och med 100 meter d.v.s. en temperaturökning om 1°C kan väntas om borran är 200 meter djup.
Du skriver att det är samma flöde på ytan som på 150 meters djup, men på 200 meters djup är det 1°C varmare beroende på geotermisk energi. Nog känns det som att det överstiger 0,07 w/m² på det djupet.
Om man räknar 0,07 w/m² x 24 timmar x 365 dagar x 0,01 km² = 6 132 kWh/år, så visst finns en hel del energi att hämta om upptagningsområdet är 56,5 meter från borran. Tror ändå att hjälp behövs från grundvattenflöde
En fundering jag har är tidsaspekten. Vi snackar långa tider här.
Citat från: Carl N skrivet 29 maj 2007, 22:35:01En fundering jag har är tidsaspekten. Vi snackar långa tider här. Ja, det finns ännu ingen bergvärmeanläggning som har nått i närheten av stationärt tillstånd. Alla är ännu i vad jag brukar kalla gruvbrytningsfasen, man utnyttjar förrådet av lagrad värme.
HejLexus: du skickade en länk avseende temperaturmätning i en borra som härrör sig till Schweiz åren 1986 till 2001, om du tittar på dess temperaturer så tycker jag mig se att från ungefär 37 M så ökar temperaturen med djupet.Nu vet jag inte hur dom mätt och inte heller hur borran ser ut så jag bortser från första biten.Temperaturen verkar ha sjunkit med ung 1,5 ºC på dessa femton åren.Jag kan inte se att temperaturen har sjunkit exeptionellt i botten av borran.Min nya fråga är hur mångfa W/m2 geotermisk energi anser ni det är på ung 37 meters djup i borrans omgivande berg.MVHMesser
CiteraOm man räknar 0,07 w/m² x 24 timmar x 365 dagar x 0,01 km² = 6 132 kWh/år, så visst finns en hel del energi att hämta om upptagningsområdet är 56,5 meter från borran. Tror ändå att hjälp behövs från grundvattenflödeVisst lämnar geotermiska värmeflödet ett bidrag men tänk på att enligt uppgifter som jag fick från kommunen är 0,004 km2 per borrhål en mer korrekt siffra för området. Dom är full i kommunhuset. Upptagningsområde för återladdning/energiuttag av energibrunn = 11,3 meter. Oj, oj.
Min teori angående den stabila tempen på 37 meter, är att det finns en spricka som ger grundvattenflöde d.v.s. vatten passerar genom brunn vid det djupet.
Om det nu finns ett värmeflöde på 0,07w/m2 så kan det inte enligt vad jag förstår av energilagar, värme-energi går från varmare till kallare, då kan ju inte solenergi samtidigt transporteras i motsatt riktining.
Här ser jag inte riktigt vad du menar när du skriver:"Jag syftar på ersättning av den i berget lagrade värmen. Många tycks mena den återhämtning som sker på sommaren som bara är en temperaturutjämning i radiell led."Tillför inte sol och geotermisk energi något till våra brunnar? Vad menar du? Det är väl klart att även jag syftar på ersättning av den i berget lagrade värmen, som hämtas upp på vintern och återladdas på sommaren när pumpen hämtar mindre än naturen tillför.
Du skriver även:""Vid tider över 100 år för ett borrhål på 100 meter när man kan börja tala om återladdning" Inte kan du väl påstå att ett borrhål som tappar 0,2°C på 15 år samt hämtar sin energi max 36 meter från brunn, endast förbrukar redan lagrad energi. Det är ju befängt. När det är så små differenser varje år, så anser jag att brunnen är återladdad. Men visst...ska man vara riktigt noggrann, så......
Det kan väl inte vara så illa, att du menar att vi förbrukar mer än vad geotermisk energi samt sol och regn bidrar till våra brunnar....och därigenom återladdas inte berget sett på 25 år.
Kan hända att du har rätt när det gäller dig och alla dina närmaste grannar, då ni har ett borrhål på varje tomt. Det betyder att Nissen på TV4 som lägger glastak, har helt rätt i sin bedömning....i alla fall i ditt kvarter.
Tydligen menar vi olika saker med återladdning. Återladdning är för mig att utifrån på något sätt ersätta den värme som tas från berget. Att temperaturen stiger på sommaren är för mig inte återladdning, det är en temperaturutjämning i borrhålets närmaste omgivning. Sommaråterladdning skulle jag vilja likna vid en hink hoppkopplad med ett badkar via en tunn slang. Tömmer man hinken på några liter vatten sjunker nivån temporärt innan vatten från badkaret har återställt nivån till nästan utgångsläget. Det är en omfördelning av vatten. Det tillförs inget vatten till hinken+badkar.
Jag påstår inte det då det är fel. 0,2 grader temperatursänkning från år 10 till 25 gäller ett ensamt borrhål. För borrhål som ligger i närheten av varandra sjunker temperaturen mer och då faller resonemanget. Men är borrhålen 100 meter djupa så bidrar värme som leds från markytan så återladdning finns.
Med min definition på återladdning är det så. Till stor del är man fortfarande i "gruvbrytningsfasen" vad gäller värmeuttage men jag har svårt att se att det skulle vara så illa. Värmepumpen kommer att fungera utan problem.
Det finns här i trakten ungefär ett borrhål per 4000 m2. Det är inga som helst problem med det. Skulle det vara ett borrhål per 400 m2 över ett större område skulle det så småningom resultera i väl låg temperatur på ingående köldbärare.