0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
........Om så är....borde även den geotermiska energin för samma område bidra med betydande mängd värme, även om det är 0,07 w/m² på markytan. Leker med tanken att den geotermiska energin är 4 w/m² på 150 meters djup, och ett område på 2 km² bidrar till jämvikt för varje enskild borra, så tillför geotermisk energi med 16 000 kW.
Jag tolkar det som att man tror att det är c:a 100 m ner där temperaturen börjar öka med större djup, alltså man är osäker på detta.Om vi antar att det är 100 m ner och att temperaturen på dessa första 100 m är endera densamma eller minskar med djupet.Då enligt tabeller från svep så har marken 20 m från en borra stabiliserad medel-temperatur, d.v.s inga svängningar beroende på borrans svängningar.Då skulle jag vilja veta hur det område från 20m ner till säg 150m ner inte har intagit jämnvikt på så sätt att temperaturen från 20m till 150m endera är densamma eller stigande eller sjunkande.Det man säger är ju att temperaturen är lägst på c:a 100m djup.Vad jag förstår så för att få en sådan svacka på 100m så måste energi försvinna på 100m, men energi är väl oförstörbar, möjligt vis omvandlas men till vad?
Menar du att flödet ökade till 4 W/m2 i och med att borrhålen borrades eller att det alltid hade varit 4 W/m2? Här i trakten är det nog högst 0,01 km2 per borrhål i ett rätt stort område.
Kan man få ett enkelt svar på hur djupt man bör borra för att få så varm temp i borran så att man ej behöver nån värmepump , bara en "värmeväxlare"?kanske 2000m ? 5000m? förvisso kanske ej totalekonomiskt intressant , men ändå en intresant fråga !!!!!!
Jag söker efter mätvärden på temperaturer på olika djup i marken men hittar inget.
0,01 km² är väl 100x100 meter eller en cirkel med radien 56,5 meter från borran. Det betyder att regnvatten som sipprar i berget, inte bidrar till återladdning annat än att det droppar ner på din eller dina grannars tomt. Njae, jag köper inte det, men har heller ingen kunskap om motsatsen.....varför jag omöjligt kan säga att du har fel.
Om så är....borde även den geotermiska energin för samma område bidra med betydande mängd värme, även om det är 0,07 w/m² på markytan. Leker med tanken att den geotermiska energin är 4 w/m² på 150 meters djup, och ett område på 2 km² bidrar till jämvikt för varje enskild borra, så tillför geotermisk energi med 16 000 kW.
HejVad menas med "passivt lagrad solenergi" ?MVHMesser
Roland:Om du nu kan så mycket om detta varför har du inte svarat på mina två första frågor?Och om det SGU svarat är riktigt enligt dig kan du ju klura på ovanstående fråga till SGUMVHMesser