0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 24 maj 2007, 15:48:54... Men i istället så får Du fler antal soltimmar vår/höst med mer uppvinklade solfångare, så det bör ta ut varandra, utslaget över hela året.Jag hänger inte riktigt med. Vad menar du med att vinkla upp? Du får naturligtvis fler soltimar ju längre ifrån lodrätt du kommer. Tänk dig att du lägger en solfångare platt på marken. Då får den sol från morgon till kväll, visserligen med dålig vinkel men ändå. Norr om polcirkeln (där du bor ) blir det dygnet runt. Med lodrätt placering i söderläge får du endast sol medan den går från rakt östligt till rakt västligt.mvh
... Men i istället så får Du fler antal soltimmar vår/höst med mer uppvinklade solfångare, så det bör ta ut varandra, utslaget över hela året.
Men nu är det väl fel ändå. Piratbukta ligger i norra ishavet och så långt upp sträcker sig inte Sverige. Göteborg ligger som bekant på Lat N 57,4° och Kiruna i norr på Lat N 67,5°.Ystad som ska va Sveriges sydligaste stad ligger på Lat N 55,3° och Stockholm på Lat N 59,2° i gamla stan.Geografiska polcirkeln ligger på Lat N 66,3 medan den verkliga flyttar sig mellan Kiruna och Sundsvall. Är vid Luleå senast jag hörde rätt position, 15 mil söder den geografiska./Bosse
Citat från: Stig53 skrivet 20 maj 2007, 19:18:56Hej!Jag har denna månad maj 20 dagar som jag har fått solenergi från mina solpaneler, summa 890 KWH medel om jag tar på dyngn 44KWH, helt nöjd med dett så långt. studshej det du skriver bekrätar ju mitt resonemang,du kör med 4x28 rör ? 44kwt /96rör = 0.46 kwt per rör å dyngndvs du behöver minst 60 rör för att få ...27 kwt per dyngn har du kört med 30 rör = 13,5 kwt per dyngn 30 rör räcker inte långt...
Hej!Jag har denna månad maj 20 dagar som jag har fått solenergi från mina solpaneler, summa 890 KWH medel om jag tar på dyngn 44KWH, helt nöjd med dett så långt. studs
hej det är ju bara att bräkna om du vet tankvolym + tempökning i tanken så får du en hum iofs så är inte förbrukat varmvatten med i den beräkningen vill bara säga att i veckar har min tank legat på i snitt 45-50 grader varje morgon då jag stigit upp på kvällen har jag hafft ca 55-60 i tanken...trots att det inte har varigt toppen väder ok det har vare sol men inte molnfritt,har det inte vare moln så har nog tank tempen legat på 65-70 grader på kvällen varför det har börjat funka .....joo solen behagar ju att titta fram,det e den enkla anledningenvisst det skulle säkert gå få ut mer effekt om jag vinklade om dom + fixade bort problemet med skuggningen som takfoten ställer till med men det ids jag inte göra i sommar ...har bestämt mig för att köra det enligt orginal ritningen i sommar ....ska det göras om nått blir det elhydralisk vinkling av panelerna,dvs jag kommer att tillverka en monterings ram som går att köra i steglöst mellan tex 50-90 grader...så jag kan köra ut dom på sommarensen kommer det ochså att hammna en tappvatten automat i tvättstugan i vinter...
Läst men inte förstått Det är ju instrålningen som gäller, sveper den bara rakt över, så blir den inte mycket att hurra över. Å med ditt resonemang så skulle alltså liggande vara bästa placeringen om det nu skulle ge mest med soltimmar/solinstrålning.
Då kanske jag ska vara rätt så nöjd med min panel den kommer upp i precis drygt 6kw mitt på dagen som bäst ..... är det någon som har en rimlig uppfattning om vad det då kan tänkas leverera per dygn...För det är ju lägre på morgonen och kvällen