0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!En fråga från en som inte kommer till skott.Vad kan man förvänta sig av en solfångaranläggning typ. Sfinx 60 rörJag eldar uteslutande med ved,mot 2 acc.tankar 750l med beredare+1500l (1500l kan kopplas bort).Funderar på solfångare 60 rör, plattvärmeväxlare mot 750l tanken.Någon erfaren som kan ge en vink om utbyte? Tillräckligt med rör,mm? // C
Det du kan läsa på SP sida om solfångare är vad dom uppmätt som referens till olika solfångartyper. Verkligheten är en helt annan. 8 månader fritt duschvatten kan du glömma för så mycket sol finns inte i vårt land. Då får du täcka upp dubbla för du ska ha den dagen inte solen är täckt av regnmoln. Jag är realist och ser bara till där jag bor och vi har haft 4 soldagar sen 15 april när mina 60 rör var on line på mitt system, ingen av de dagarna har varit molnfri heller. Har en granne som satte upp plana för 3 år sedan och det enda han fått är lite tillskott på värme och varmvatten. Inget att duscha nämnvärt i på de 6m2 han betalt svindyrt för. Han kör systemet ihop med sin vedpanna och det kräver minst 40 kw bara för att få upp tappvarmvattnet i 55°. Han fick samma råd av sk proffs att nu har du gratis vv större delen av året. Det haglar och regnar här så det blir som vanligt, ner och elda en brasa.Tycker humlan ska slå av sin tillskottsvärme han åberopar sina data efter och se hur mycket varmvatten han då har kvar till sina duschar. Får det är så att tillför man värme från annat håll konstant så kan man ju inte se vad solfångarna presterar. Fuska kan jag med genom att sätta igång elpatronen så har jag konstant 60°, men det var väl inte meningen jag ska gynna elverket genom denna installation Thumbsup/Bosse
Citat från: jompaa skrivet 20 maj 2007, 13:16:36Det du kan läsa på SP sida om solfångare är vad dom uppmätt som referens till olika solfångartyper. Verkligheten är en helt annan. 8 månader fritt duschvatten kan du glömma för så mycket sol finns inte i vårt land. Då får du täcka upp dubbla för du ska ha den dagen inte solen är täckt av regnmoln. Jag är realist och ser bara till där jag bor och vi har haft 4 soldagar sen 15 april när mina 60 rör var on line på mitt system, ingen av de dagarna har varit molnfri heller. Har en granne som satte upp plana för 3 år sedan och det enda han fått är lite tillskott på värme och varmvatten. Inget att duscha nämnvärt i på de 6m2 han betalt svindyrt för. Han kör systemet ihop med sin vedpanna och det kräver minst 40 kw bara för att få upp tappvarmvattnet i 55°. Han fick samma råd av sk proffs att nu har du gratis vv större delen av året. Det haglar och regnar här så det blir som vanligt, ner och elda en brasa.Tycker humlan ska slå av sin tillskottsvärme han åberopar sina data efter och se hur mycket varmvatten han då har kvar till sina duschar. Får det är så att tillför man värme från annat håll konstant så kan man ju inte se vad solfångarna presterar. Fuska kan jag med genom att sätta igång elpatronen så har jag konstant 60°, men det var väl inte meningen jag ska gynna elverket genom denna installation Thumbsup/BosseDu är välkommen å kolla, men då får Du lova att sen beskriva den verklighet jag lever med. 6-8 mån vv utslaget på 1 år är inget konstigt alls. Jag säger inte vv 6-8 mån i sträck, vilket är nåt helt annat.mvh humlan.
hej .. problemet är liksom 2 eller 3 delat ..för lite effekt ur fångarna ser jag som nr ett,lätt åtgärdat men det kostar...att mata dit 30-60 rör till går iofs anpassa lite med vinkeln på montaget ochså...90 e inte optimalt på sommarensen så e tillgången på sol för osäker,kan ju gå 3 veckor mellan den tittar fram..visst det laddar vid lite mulet väder men effekten e grymt reduceraddet e nr 2 till sist för att få bra funktion på systemmet ska det rakt genom hällst va grejer som e anpassade för solvärmme du ska ha en liten (500-750liter) tank med slingor eller tappvatten automat tanken ska hällst ha 90 mm pur isolering + att precis alla rör ska va välisolerade+ att du ska ha nått som ser till att du inte bllir utan varm vatten om det blir dåligt väder tex en elberedare klickar det nånstans på vägen så funkar det mindre bra ....har du bra väder så visst ger dom varmvatten men som kingen skriver ...det finns lika billiga alternativ som funkar bättre eller lika bra humlan har en dom kommer att rasa i pris i år så det är en lika vettig investering om inte vettigare ,vsst den tar ström men funkar å andra sifdan jämt å har väl ett cop på ca 5 mitt i sommaren...sen att dom ochså är byggda för att värma huset mer till minus 15 grader gör saken inte sämmre
Hej!Jag har denna månad maj 20 dagar som jag har fått solenergi från mina solpaneler, summa 890 KWH medel om jag tar på dyngn 44KWH, helt nöjd med dett så långt. studs