0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En begagnad "teknoterm" tror jag .... på 6 x 2.25 m
Kanske detta kan vara intressant:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=013&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=230123769821&rd=1&rd=1Jag fick hem 5 stycken mätare igår, till det facila priset av EUR 15.50 plus frakt för alla fem.De är rätt små, så jag tror inte att det är intressant att mata värmen från VP genom den, men till solfångare tror jag de är idealiska.
Vad används sånna till och hur kopplas de då in. Jag kan inte tyska, det är synd det inte kan va skrivet på engelska./Bosse
rätt små, så jag tror inte att det är intressant att mata värmen från VP genom den, men till solfångare tror jag de är idealiska.
Citat från: tipo874 skrivet 30 maj 2007, 11:17:58 rätt små, så jag tror inte att det är intressant att mata värmen från VP genom den, men till solfångare tror jag de är idealiska.Är man "loggernörd" så kan det väl vara intressant att få reda på exakt hur mycket energi värmepumpen lämnat från sig. I kombination med en elmätare får man ju ut exakt cop.
Citat från: citactiva skrivet 30 maj 2007, 13:00:27Citat från: tipo874 skrivet 30 maj 2007, 11:17:58 rätt små, så jag tror inte att det är intressant att mata värmen från VP genom den, men till solfångare tror jag de är idealiska.Är man "loggernörd" så kan det väl vara intressant att få reda på exakt hur mycket energi värmepumpen lämnat från sig. I kombination med en elmätare får man ju ut exakt cop.Japp, men problemet med dessa är att de är rätt små och jag tror de skulle begränsa flödet onödigt mycket.
Citat från: BG skrivet 29 maj 2007, 22:48:01En begagnad "teknoterm" tror jag .... på 6 x 2.25 mDet finns en på 12,5m2 i SP:s förteckning, kan det vara samma? http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdfDen har iaf 595/417/272 kwh/m2 i årsutbyte vid 25/50/75 ºC. På så stor yta skulle du kanske kunna få ut 20-25kwh på en dag, det är iaf vad jag får ut på en bra dag och jag har precis samma årsutbyte på mina 60 rör. Du verkar ju kunna mäta effekten, kan du inte mäta energi också? Eller räkna ut genom att kolla effekten timme för timme?mvh
Har skickat efter en energimätare för men den har inte kommit ännu.... MEEEN när den äntligen kommer ska det bli intressant att få se hur många kwh den kan komma upp i på en dag...