0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
hej som jag fattat det så måste man då bygga om hela huset för att få förmånen att ladda ner 4500kwt per år ? ska jag in med 1500 liter vatten i en tank så måste jag bygga om hela huset+ köpa grejer för xxxx tusen kr för att det föroppningsvis ska funka bra den inbesparingen verkar bli väldigt dyyr köpti sånna fall säljer jag grejerna å bultar fast en bergpump i kåken lika billig å funkar 100% av tidenPrecis, det är du som bor där du bor och vet hur mycket energi du gör av med, det kan ingen annan än du veta.tar man 30 liter 40gradigt vatten å ersätter det med 30liter kallt vatten så måste det bli minus i tankenäven om ni har grejer för 100% värmeutbyte ,dvs tanktempen droppar...De klart tempen doppar, särskilt om man har grundvatten som är kallare än ytvattenNu tror jag att du räknar med små vattenvolymer igen... men det blir iofsig detsamma med stor vattenvolym om solen är borta mååånga dagarhmmm... jag undrar bara är 1500 liter vatten som är 40 grader fortare värmt än 500 liter 50 gradigt vatten ..vad kräver mer energi ...1500 liter 20gradigt till 40 eller 500 35gradigt till 50 Nu är du där igen, den större volymen skall värmas 20gr. vilket kostar ca: 35Kwh medans den mindre volymen skall värmas upp mindre helt plötsligt... men iallafall så kostar den mindre volymen ca:9Kwh. Det är det jag menar, man måste vara konsekvent eller vad det nu kan heta på ett lämpligt sätt och jämföra saker och ting på samma sätt, nu tog ju du min större vattenvolym och ville att den skulle jämföras med en mindre vattenvolym, det är ok, men jag skulle dessutom värma min större vattenvolym 5gr. mera än du. En väldigt stor felräkning om man använder detta system vid dimensionering av ett nytt/ kompletterande system...har jag inte energi så jag fixar att värma 500 liter vatten från 35 till 50 hur ska jag då kunna värma 1500 liter från 20 till 40 graderDu har väl för dåligt isolerat, för lite rör, bor på fel ställe för solenergi.bara för du har en stor mängd vatten betyder det ju inte att det skälv tillverkar sin egen energi du måste nog till föra det i bägge fallen...enda gången e väl om du har våg energi i tankenNu ska du inte ta det så...vi är ju här för att hjälpa till. Våg i energitanken, jo jag tackar jag....Det är väl så enkelt att jag visste om hur mycket varmvatten/värme jag gör av med, en känsla.. Energi är oförstörbart, det bara omvandlas...Jo, jag har fått eldat en gång sedan den 23/3... när jag kom hem från jobbet en lördag kl. 22:00 och skulle upp kl:04:30 på söndagen och jobba 12 timmars, det hade varit igenmulet några dagar och tanktempen sjönk till 50 i toppen, väderutsikterna sa att det skulle vara likadant 1-2 dagar framöver, då chansade jag inte eftersom jag inte ville att frugan skulle gnälla över att det inte finns varmvatten, så jag tutta på en brasa i pannan. Det visade sig sedan på söndagen att det hade inte varit nödvändigt...numera har jag stängt av golvvärmen oxå....I dag så ladda det till en kort stund, och i detta ögonblick så har jag 61 i toppen, 43 i botten, kalkylerar med att solen kan vara borta 2 dagar till utan att jag behöver elda...skulle isåfall bli andra gången sen jag körde igånget den 23/3. Ni får faktiskt ursäkta, med det finns faktiskt anläggningar som verkar fungera bra, sedan får ni väl leta fel om ni vill.
Hej!Det kunde vara intresant om Dr Chun-Lan kunde komma med lite siffror på hur mycket som hans perfekt monterade solfångare i 90° tappar i effekt nu och fram till sista juli, jag har inte märkt att jag tappar något med 60° montering. Och jag har varmvatten o värme för minst 4 dygn i mina tankar 70° i topp o 49° i botten, 3-5 timmar sol per dag räcker långt nu. En perfekt soldag har jag laddning från panelerna unde 10 timmar, i går passerade jag 200 tim laddning under maj. studs
Citat från: leifa.k skrivet 21 maj 2007, 13:37:00Sorglig läsning... eller vad man nu skall säga. Kan bara säga att här i Norrköpingstrakten har det funkat som förväntat, dvs. suveränt bra hittills. Vad gör det om solen är borta någon dag, man har ju lagrat energin, välisolerat, när solen tittar fram så fyller det på finfint igen. Var tvungen att skriva detta så inte alla som läser denna tråd tror att det är "piss" med solfångare.Jadu sorlig läsning kanske det är men tycker att det är bra när folk vågar stå upp och säga vad de tycker...... garanterar att det finns minst lika många som har solfångare som inte är så där jättenöjda som det finns de som är jättenöjda med fångarna...... men tror inte det är så många som investerat i solfångare för ca 30000kr och sen vågar så här öppet på forumet erkänna att det kanske inte var en så lysande investering och dom motsvarat förväntningarna. En eloge till Dr Chun-Lan som vågar säga vad han tycker och tänker...... Allt skulle vara så mkt enklare om fler vore så ärliga och rakt fram som Dr:n Tack Jocke //Krister
Sorglig läsning... eller vad man nu skall säga. Kan bara säga att här i Norrköpingstrakten har det funkat som förväntat, dvs. suveränt bra hittills. Vad gör det om solen är borta någon dag, man har ju lagrat energin, välisolerat, när solen tittar fram så fyller det på finfint igen. Var tvungen att skriva detta så inte alla som läser denna tråd tror att det är "piss" med solfångare.
Jag tror det är så här...många bäckar små
Jag har fått fram helt andra tal om man flyttar från vägghängande 90° till vägghängande 65°.en förbättring med 23% på årsbasis och om man jämför bara idag så är de ännu mer,40% bättre än ha dom i 90°.Jag utgår från de uppgifter jag fått fram genom simulering i getsolar och det verkar då stämma vad dom ger i mitt system.Har ju inte fått mina nya fästen så än har jag inte flyttat mina men det är på g så b00k/Bosse
... Men i istället så får Du fler antal soltimmar vår/höst med mer uppvinklade solfångare, så det bör ta ut varandra, utslaget över hela året.