0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Sorglig läsning... eller vad man nu skall säga. Kan bara säga att här i Norrköpingstrakten har det funkat som förväntat, dvs. suveränt bra hittills. Vad gör det om solen är borta någon dag, man har ju lagrat energin, välisolerat, när solen tittar fram så fyller det på finfint igen. Var tvungen att skriva detta så inte alla som läser denna tråd tror att det är "piss" med solfångare.
Citat från: leifa.k skrivet 21 maj 2007, 13:37:00Sorglig läsning... eller vad man nu skall säga. Kan bara säga att här i Norrköpingstrakten har det funkat som förväntat, dvs. suveränt bra hittills. Vad gör det om solen är borta någon dag, man har ju lagrat energin, välisolerat, när solen tittar fram så fyller det på finfint igen. Var tvungen att skriva detta så inte alla som läser denna tråd tror att det är "piss" med solfångare.Jadu sorlig läsning kanske det är men tycker att det är bra när folk vågar stå upp och säga vad de tycker...... garanterar att det finns minst lika många som har solfångare som inte är så där jättenöjda som det finns de som är jättenöjda med fångarna...... men tror inte det är så många som investerat i solfångare för ca 30000kr och sen vågar så här öppet på forumet erkänna att det kanske inte var en så lysande investering och dom motsvarat förväntningarna. En eloge till Dr Chun-Lan som vågar säga vad han tycker och tänker...... Allt skulle vara så mkt enklare om fler vore så ärliga och rakt fram som Dr:n Tack Jocke //Krister
hej är det bra väder funkar dom ju precis som det ska har väldigt ofta 70 grader i tanken å varmvattnet räcker i 2 dagar typ Hade du haft mera vatten och lägre temp så hade du fått mera energi tillgänligtdet som retar mig e ju att det verkar om vissa tror att dom laddar även fast man inte ser en gnutta sol på himmlen,man måste ha tillskott hur än bra anläggningen är eller är i hopsatt Inte jag iallafall, har ibland trott att det är fel på grejjorna, hade jag på för lite värmeledande pasta, osv..lyser inte solen på 4 dagar så tror jag det är tungt att få ut nå värme ur ett system som är byggt för låg temp dvs under 50 grader energin räcker helt enkelt inte till..man har knappast 40 grader efter 4 dar utan sol i det systemethar man ett system som kan ta vara på all värme ur tanken så räcker ändå inte 40 grader i 4 dagar åt 5 pers å ducha i säg att det går åt 30 liter 40gradigt vatten för att ducha då måste man in med 30 liter +5 gradigt i beredaren /slingorna ...det kyler hur än ni konfigurerat era system även om ni har slingor följden blir ju att tank tempen droppar katastrofalt fort å ni tar ur systemet...Det beror kanske på att enligt min åsikt så säljs det undermåliga produkter och folk köper ändå... titta på min hembyggda tank med beredare....tar man 30 liter 40gradigt vatten å ersätter det med 30liter kallt vatten så måste det bli minus i tankenäven om ni har grejer för 100% värmeutbyte ,dvs tanktempen droppar...Nu tror jag att du räknar med små vattenvolymer igen... men det blir iofsig detsamma med stor vattenvolym om solen är borta mååånga dagartror inte mitt system funkar så dåligt ändå,,har jag bra väder e tanken ofta på 60-70 grader vid dåligt och molnigt väder så ligger den på 45-50 grader fördelen är att jag tror att det inte orkar med att koka mina 500 liter,,det kvittar om det inte fixar att gå i kok det är ju bara bra,fixar jag att hålle ett snitt på 50 grader i sommar duger det gott det ger ju faktiskt nästan lika bra på tidig vår å förhoppningsvis sen höst som det gör i dag...å visst kan jag tapetsera hela kåken med solpaneler så jag får en väldigt hög topp effekt,men va tjänar det till lyser inte solen så ger 265 rör inte just nått mer än mina 60 i dag Det har du rätt i, för då är det ju natt, men om det är mulet så gör det nog skillnad. Gäller att försöka vara saklig tycker jagdessutom så finns det ju knappast nått vettigt sätt att accumulera värmen så den räcker i 7-8 dagarBeror ju på varmvattenåtgången, familjestorlek osv, annars tycker jag att vatten och välisolerade tankar, rör osv. duger gott. Var det inte en ålänning som var väldigt nöjd med hur det funka och hur energin lagrades, var det stig53? kommer inte ihåg så noga nu.
Hej!En fråga från en som inte kommer till skott.Vad kan man förvänta sig av en solfångaranläggning typ. Sfinx 60 rörJag eldar uteslutande med ved,mot 2 acc.tankar 750l med beredare+1500l (1500l kan kopplas bort).Funderar på solfångare 60 rör, plattvärmeväxlare mot 750l tanken.Någon erfaren som kan ge en vink om utbyte? Tillräckligt med rör,mm? // C
Jag är inte gnällig..... har ju inga solfångare..... Tycker bara att en del kan låta så överdrivet positiva till sina solfångare.... typ när de börjar snacka om hur mkt solfångarna bidrar till typ i Januari och deras värmepump står i princip stilla för att solfångarna laddar så mkt osv..... men efter att ha sett Dr:s solfångare prestera så är jag MKT tveksam till att 60 rör ska bidra nå mkt till någon uppvärmning av ett hus norr om Stockholm. Tycker det ofta snackas och skrivs om hur mkt fångarna laddar.... men sällan om hur mkt tillskott som egentligen behövs ofta målas det upp en bild av att det i stort sett bara är att hänga upp en solfångare och sedan så har man gratis varmvatten...... och innan Dr:n hade sina solfångare så hade jag läst en del om solfångare bla här på forumet och då fick man ju nästan en sån bild av det....Det är därför som det är skönt med personer som Dr:n som ger en kanske mera realistisk bild på hur det egentligen är....//Krister
hmmm... jag undrar bara är 1500 liter vatten som är 40 grader fortare värmt än 500 liter 50 gradigt vatten ..vad kräver mer energi ...1500 liter 20gradigt till 40 eller 500 35gradigt till 50