0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Har själv förberett för kyla, jag tänker dock köra runt kylan inne i huset,jag tänker ta luften i källaren och blåsa den igenom en kanalkylare på 200mm och sedan dimma ner den till 160mm på vägen upp till vinden där jag sedan delar den till två st 125mm stammar och sedan så sticker jag ner en st 100mm pipa i varje sovrum.(4st)Sedan hoppas jag att luften skall vandra ner till bottenvåningen och sedan vidare ner i källaren igen och kylas på nytt ,på det sättet hoppas jag att man borde få betydligt högre effekt än att ta luft utifrån.Skulle det kunna funka?
Hej,Funderar också på kyla och ev. värme via FTX och kanalbatterier. Vi planerar bygga ett tvåplanshus på 220 m2 och det verkar idealiskt att fixa värme/kyla via ventilationen. Problemet som alla skriver om är att man får låg effekt vid det låga luftflöde man normalt har. En enkel lösning är ju dock att välja ett FTX aggregatet som klarar ett högt luftflöde. Ett Heru 180 S EC kan t.ex. ge upp till 200 l/s (700 m3/h). Det rör sig om några tusenlappar i prisskillnad. Har räknat lite på detta med denna formeln:Effektuttag (kWatt) = flöde (kg/s) * värmekapacitivitet (kJ/kg°C) * (temperatur före (°C) - temperatur efter (°C)) * verkningsgrad (η) Är det 30 ºC varmt ute så ger kylvattenbatteriet 3,6 kW kyleffekt vid tilluftstemperaturen 15 ºC. Detta måste räcka långt och om inte så kan man sätta upp lite markiser.Är det -20 ºC kallt ute så ger ett varmvattenbatteri i kombination med värmeåtervinning i aggregatet 7,2 kW (3,2 kW i vattenbatteriet) vid tilluftstemperaturen 30 ºC och rumstemperatur 23 ºC.Med ett FTX aggregat i kombination med en bergvärmepump/frikyla så kostar det väldigt lite att öka på luftflödet. I min beräkning skulle det gå åt 5 600 kWh om det var -20 ºC året runt och man körde 200 l/s kontinuerligt. I praktiken kan man ju dra ner luftflödet när effektbehovet är lägre. Håller på att kolla upp om man i första hand kan reglera luftflödet mellan 75-200 l/s och i andra hand vattenflödet i batterierna mot en rumsgivare för att uppnå önskad effekt och innetemperatur.Man måste också ta med i beräkningen att effektbehovet i nya hus minskar nu med nya byggregler. Tjockare isolering i väggar, tak och under plattan samt energifönster som minskar både in och utstrålning av värme.HälsningarSidan77
Nja, kyleffekten är effekt du tillför huset minus den effekt du blåser ut.Skickar du ut 100 l/s 23° 60% RF och tar in 95 l/s 15° 100% RF, så är effekten 0,9 kW.
Effekt värmeförlust blir vid -20° ute och +21° rumstemp 1,2 kW. Vill du skicka in varmare luft (högre effekt), så är det stor risk att värmeenergin fastnar under innertak.Ovanstående gäller roterande växlare typ Heru 180.
Nja, den effekt som avges av kylvattenbatteriet beror på deltatemperaturen över batteriet och luftlödets hastighet.
Även med utetemperatur +30° jobbar värmeväxlaren d.v.s. den återvinner kylan som finns i huset. Därför blir inte kyleffekten på batteriet så stort som du anger.
Jag räknade även på halva luftflödet i jämförelse med din beräkning, men med en Heru 180 som har kapacitet långt över det. Det är helt okey att köra högre flöde på sommaren, men absolut inte på vintern då luftfuktigheten redan är för lågt inomhus. Rekommenderad ventilation i ditt hus är totalt 70 l/s.