0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rätta mig om jag har fel men av Rickards inlägg tolkar jag det som att kylbatteriet är installerat före FTX:en. HAr man kylningen där kan man inte utnyttja växlaren i FTX:en då uteluften är varmare än inneluften.
Hej Wallac,Det kan vara mig Rickard menar. Vi installerade en kanalylare http://www.veab.com/documents/pdf/Swe/CWK_swe.pdf ,CWK 160-3-2,5, i tilluftskanalen. Kylaren har en kyleffekt på ca 1 kW, vilket är alldeles för lite för att sänka temperaturen inne märkbart. Under varma soliga dagar ökar innetemperaturen alldeles för mycket. Så småningom kommer jag att montera markiser som förmodligen minskar instrålningen med betydligt mer än 1 kW. Kanalkylare+markiser kan vara en framkomlig väg. För att kyla vårt hus på 220m2 utan markiser så behövs kyla i storleksordningen 5-10kW.Vi kyler tilluften ner till 14-15°C som lägst. När det är över 25°C ute blir det inte lägre än 17°C Hittills inga kondensproblem i tilluftskanalerna./ErikB
Själv har jag nu under hösten installerat en FTX anläggning i mitt hus en Sytemair VR 700E. (retsamt nog har en nyare modell med styrning för kyla kommit efter jag köpt min FTX) Denna skall känna själv när uteluften är varmare än inneluften och starta växlaren för att hålla nere innetempen sommartid. Efter denna har jag delat kanlerna för tilluft till 1:a plan och källare. Källaren behöver ingen kyla men den bidrar ju till växlingen via utsuget i källaren. Kanlen till 1:a planet passerar ett kylbattari med 350mm anslutning (känner ej till effekt då jag ej fått svar från tillverkaren) detta batteri kyls via ca 80m kolektorslang i backen samt en kopparslinga på 20m i en brunn. Vet ej hur detta kommer funka än men jag hoppas att det kommer kyla tillräckligt. Skulle inte effekten i markslingan räcka så håller jag precis på att installera en Thermia Atria som skulle kunna få hämta sin energi i markslingan sommartid. Skulle sedan det inte räcka till så har jag nog planer på att köra aktiv kyla genom att ventilera bort produserad värme genom utedelen alternativt beordra barnen att ta ett ordentligt badkarsbad Grin/Martin
Hej Jarlen!Via tilluftskanalerna är det inte möjligt att kyla mer ca 0,5 kW per 100 m3/h. Tilluften får inte bli för kall då kommer kondensproblemen som ett brev på posten. Räkna inte med att kunna tillföra kallare luft än 15C. Dubbla seriekopplade kanalkylare kan ge för kall tilluft! 90Pa är ett stort tryckfall i ventilationssammanhang. Mitt ventilationsaggregat ger ca 300 Pa vid normalventilation (250 m3/h).Vill ni kyla ordentligt så måste man nog satsa på separata kylare.
Jag har ingen erfarenhet av frikyla till FTX men jag tror att det borde kunna funka rätt bra. Problemet med en vanlig fläktkonvektor, som jag har, är inte att den kyler dåligt utan spridningen av kylan i huset, detta borde funka mycket bättre om tilluften kyls. Sen är det nog en fråga om hur stort kylaggregat du stoppar in i tilluftflödet.
Det kan vara mig Rickard menar. Vi installerade en kanalylare http://www.veab.com/documents/pdf/Swe/CWK_swe.pdf ,CWK 160-3-2,5, i tilluftskanalen. Kylaren har en kyleffekt på ca 1 kW, vilket är alldeles för lite för att sänka temperaturen inne märkbart. Under varma soliga dagar ökar innetemperaturen alldeles för mycket. Så småningom kommer jag att montera markiser som förmodligen minskar instrålningen med betydligt mer än 1 kW. Kanalkylare+markiser kan vara en framkomlig väg. För att kyla vårt hus på 220m2 utan markiser så behövs kyla i storleksordningen 5-10kW.Vi kyler tilluften ner till 14-15°C som lägst. När det är över 25°C ute blir det inte lägre än 17°C Hittills inga kondensproblem i tilluftskanalerna./ErikB
Vad har du för inne temperatur med din kanalkylare om rumstemperaturen är låt säga 25-28 grader utomhus?
Har skillnaden blivit så liten att du avråder mig från en liknande installation?
Hur har du löst det med kondensavloppet? Har du droppskål eller är det anslutet till avlopp?
Du skriver att det finns risk för kondens problem om man tar ut för mycket kyla. Jag har den mesta delen av mina spiro rör integrerade i lösulls isoleringen (Ekofiber) Jag vet inte riktigt hur en sådan isolering reagerar på eventuell kondens. Vet du?
Din kanalkylare måste ha en effekt på ca 3-10 kW. Den slutsatsen drar jag med ledning av CWK´s tabeller. Deras Kanalkylare 315mm ligger på 2,4-8,3 kW och deras 400mm ligger på 3,4-12,8 kW, så din på 350mm måste ligga i intervallet någonstans där i mellan. Kanalstorleken på dina huvudslingor är 200mm och mina endast 160mm. Om jag går upp i dimension till 200mm så minskar tryckfallet från 45Pa till 33Pa, och dimensionen på brie rören ökar från 10mm till 22mm. Och ökar jag ytterligare till 250mm skulle jag få en effekt på 5,1 kW. men i övrigt ingen större skillnad mot 200mm.
Hej du också Martin Vad har du kommit fram till? Din kanalkylare måste ha en effekt på ca 3-10 kW. Den slutsatsen drar jag med ledning av CWK´s tabeller. Deras Kanalkylare 315mm ligger på 2,4-8,3 kW och deras 400mm ligger på 3,4-12,8 kW, så din på 350mm måste ligga i intervallet någonstans där i mellan. Kanalstorleken på dina huvudslingor är 200mm och mina endast 160mm. Om jag går upp i dimension till 200mm så minskar tryckfallet från 45Pa till 33Pa, och dimensionen på brie rören ökar från 10mm till 22mm. Och ökar jag ytterligare till 250mm skulle jag få en effekt på 5,1 kW. men i övrigt ingen större skillnad mot 200mm.Har du undersökt vad som händer om man dimensionenerar upp kanalkylaren i förhållande till rördimensionen? //Jarlen