0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att värma eller kyla med ventilation är inget bra/effektivt sätt. Vill man få ut mkt effekt blir det som du konstaterat stora luftmängder......................
Vad händer om man skickar runt 8-10° vatten i dom vattenburna golvslingorna då .Jag har en brunn som ger bra med 6-8° igt vatten, en strömsnål dränkpump som putsar upp lite nytt svalt vatten då och då .som man skickar ut i slingorna som ligger ingjutna i betongen.Någon ventil extra bara och några rörstumpar, sen ut med det uppvärmda vattnet i en typ stenkista bara.Kondensproblemen borde inte finnas om plattan är ett par år gammal.Flödet behöver inte bli så stort om man inte låter plattan bli för varm redan i början på sommaren, eller ?MVH Jawen
Förlåt....Är det någon eller några som har en fullt fungerande anläggning med FTX och frikyla? Posta gärna var NI har för prylar och hur det fungerar samt effekt, kostnad mm. Eftersom det har framkommit att i 99fall av 99 så räcker inte FTX med frikyla till. Man måste alltså ha fläkttkonvektorer. Bigger is better! Det jag har funderat på när det snackas om att återvinna kylan i huset.. är följande Beräkning:Man vill kyla ca 100m2 av ett hus (övervåningen med sovrummen). Väldigt bra isolerat och provtryckt. BBR16 råder säger vi. 100x80=8kW som ska kylas bort.Man har FTX med frikyla. Den ger 1kW säger vi i kyla över hela huset om man bara för frikylan med FTX.Sedan har man säg två fläktkonvektorer på 4kW vardera som man slår på.Det bör då bli 4+4+1=9 kW...MENNu till frågan för Er som inte var sjuka den dagen det var frikyla prat i skolan.Är det så då att det kanske kan vara så att FTX:en då kan återvinna motsvarande inte 1 (EN) kW utan kanske 2 (TVÅ) kW eftersom luften blir svalare i huset och luftfuktigheten minskar något med fläktkonvektorerna? Nu menar jag inte att den ska ge 2kW fast den bara kan ge 1 kW i kyleffekt utan att den kan hjälpa till att kapa topparna på värmen och luftfuktigheten om den har förutsättningar att göra det?Kan den inte det så ser jag inga ekonomiska fördelar att ha kyla genom FTX men någon annan kanske kan förklara varför man ska köpa ett kylelement till FTX:en som inte är gratis när man kan få en fläktkonvektor ..... ??