Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX + Frikyla i praktiken?  (läst 48469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #45 skrivet: 03 juli 2011, 20:57:23 »
Citera
Speciellt om du har en smart styrning på din FTX så den släpper in kalluft rakt av på natten och sedan går över i växlingsläge. Luften du tar ut kommer sänka tempen på luften du tar in. Om du därtill, efter återvinningen, ytterligare sänker tempen på tilluften så har du kommit en bra bit vad gäller att ta udden av övertemperaturen i huset. Men det kräver att du har löst problemet med solen, har ett väl isolerat hus som inte står och vädrar in varmluft samt då gärna att du kompletterar med någon separat kylanläggning där behovet är som störst.

Så fungerar mitt aggregat. Jag sätter ner ventilationsflödet under sommaren. Sedan så känner styret av temperaturer och reglerar återvinningen. När det inte finns någon vinst i att köra växlaren så stannar den (roterande) När det är svalare inne än ute startar den igen och återvinner kyla. När utomhus temperaturen sedan sjunker igen på kvällen så forcerar fläkten med avstängd rotor och kyler huset ner till att FL når önskat börvärde för TL. Forceringen är högre än normalt resterande under året.
Jämför jag innetempen nu med det gamla F-systemet så är det svalare. Därtill kommer snart en kylkonvektor...
Den ska jag styra med kylfunktionen i VP, via rumsgivare.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #46 skrivet: 26 juli 2012, 10:58:49 »
Hur går det för folk med FTX + frikyla? Kladdiga kvava dagar är jag löjligt sugen men är det helt meningslöst? Gör det ingen som helst praktisk skillnad?

Jag ser ju den praktiska skillnaden nattetid när ventilationen börjar köra sommarforcering och trycka in sval uteluft och innetemperaturen sjunker raskt men då är ju även utetemp sval. Jag inbillar mig att om man vid 20-tiden kan börja vräka in sval luft så borde man vinna några timmar mot annars?

I mitt fall vill jag bara sänka 2-3 grader inomhus och landa på okej temp när det är dags att sova för att livet ska bli drägligt och inte hålla 20 grader mitt på dagen när solen gassar.

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #47 skrivet: 29 juli 2012, 01:39:44 »
Hej,

Det var mycket om och men med vårt system men till slut landade det på ett Heru 180s anslutet till frikyla via ett centralt kylvattenbatteri. För att få någon vettig kyleffekt så måste luftflödet upp en bra bit över normalflödet. Viktigt att tänka på dock är att kylkapaciteten i borrhålet är begränsad och tar man ut för mycket så kan temperaturen snabbt höjas. Bra att känna till om det är bra genomströmning i hålet eller ej, bra genomströmning är viktigt för att det skall funka en längre period. Eftersom vi även kör luftburen värme till övervåningen och golvvärme till nedervåningen har vi valt att köra ca 3/4 av luften uppe vilket ger god kyleffekt till övervåningen och undervåningen hänger faktiskt med hyffsat också, dock med solskydd i form av plissegardiner nerdragna. Vi var inne på variabelt luftflöde ett tag men det blev för dyrt och komplicerat så det blev enkla luftdon men vi kan i alla fall reglera luftflödet centralt och kan forcera när vi vill ha extra effekt.

Vi har kört en månad nu men det är först den senaste veckan som det varit riktigt varmt. Vi har då kunnat hålla ca 22-23 grader på övervåningen och 23-24 grader på nedervåningen när vi kör max luft ca 170 l/s. Temperaturen i borrhålet har stigit från ca 9,5 grader till 12 grader, men det beror nog inte enbart på kyluttaget utan även på att marken värms upp naturligt på sommaren.

En fördel med ett sånt här system jämfört med fläktkonvektorer som man normalt använder för frikylan är att man vädrar ut den varma luften samtidigt som man fyller på med sval luft, vilket i praktiken ger dubbel kyleffekt. Nackdelen är att det som sagt krävs rätt höga luftflöden för att det skall fungera bra. Ett Heru 180s räcker bra i varje fall till övervåningen i vårt hus på tot 218 kvm och även undervåningen hänger ju med hyffsat trots allt.

Viktigt att tänka på är att det blir mycket kondens från kylvattenbatteriet, vi har ca 5-10 liter om dagen. Avtappningen har inte blivit inkopplad till avloppsbrunnen ännu så jag får ligga och torka runt aggregatet som står på en våtrumsmatteförsedd plattform på vinden en gång om dagen eftersom det inte blev något fall på den, suck. Men nästa vecka får vi det förhoppningsvis rätt inkopplat.

Vi lade till kondensisolering på tilluftskanalerna också för att kunna köra lite svalare luft men så här i efterhand var det nog inte nödvändigt. För det första är aggregatet spärrat så det inte går att köra kallare än 15 grader och för det andra så räcker kylan för närvarande bara till att få ner luften till 18-19 grader när det är 25 grader in utifrån. Nåväl, bättre att vara på den säkra sidan för kondens är inget att leka med.

Sist men inte minst, se till att ljuddämpningen blir väl tilltagen. Ventilationsfirman som gjorde vår installation missade på frånluften så fläktljudet går igenom. Det skall nog gå att fixa men bättre och lättare om det blir rätt från början. Ljudet från luften är det inga bekymmer med men fläktljud som går igenom kan vara störande, och det gäller både inne och ute. Det låter rätt högt utanför huset när man kör på full fart! Givetvis en bedömningsfråga och allt är relativt. När vi kör det projekterade luftflödet, ca 70%, så låter det lite mindre i alla fall.

Hälsningar Sidan77

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #48 skrivet: 29 juli 2012, 21:01:39 »
Luftflöde kommer jag ha utan problem, ligger på ~35% så möter jag BBR-kraven på ventilation så när jag kör 100% drar jag igenom luft hej vilt med mitt Heru 90.

Angående off-topic ljuddämp så körde jag också utan ljuddämpare ut och grannarna ville mörda mig andra dagen, lät som ett reaplan i hela bygden. Herrejösses, blev feta dämpare där också plus lite flexibla i några rum så nu är det relativt knäpptyst även uppåt 60-70%, på 100 hörs det en del luftsus men hellre det än ligga kladdig och äcklig utan att kunna sova.

Skit att man inte kan testa lite kyla på ventilationen på ett enkelt vis, är ju ändå delar för ~7' eller dylikt och då vill man ju veta att man har nytta av det när det är kvavt och vidrigt.

Kondens skrämmer mig och kondensisolera alla kanaler finns på kartan, jag har varit tillräckligt på den där vinden redan.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #49 skrivet: 01 augusti 2012, 23:02:15 »
Ok, ja kan du ju köra 1 l/s/kvm som vi gör enligt det projekterade flödet (70%) så borde det funka bra. När det är riktigt varmt brukar jag öka till 100% men det är främst för att få ner lite mer kyla till nedervåningen där vi bara kör ca 0,5 l/s/kvm. Så kan du köra 1 l/s/kvm i hela huset så tror jag det räcker långt. Har funderat lite på att sätta dit en kanalfläkt till tillfuten som går ner till nedervåningen för att kunna styra om luftmängden vid behov men känns lite overkill.

Har ni kallvind? I så fall behöver ju kanalerna ändå isoleras och då kan man lika gärna köra diffusionstät isolering för att vara på den säkra sidan.

Kan vara värt att kolla hur stabil temperaturen är i borrhÃ¥let när du tar ut värme innan du investerar. Kyler du av hÃ¥let snabbt när du kör värme sÃ¥ kan det ju bli det omvända när du kör kyla tänker jag. Man skall dock kunna ta ut ca 5 kW frÃ¥n ett normalt borrhÃ¥l, vi har 150m, och vi tar ut ca 2 kW vid  :dt: 10 °C över batteriet sÃ¥ det skall ju vara ok. Temperaturen i borrhÃ¥let har legat rätt stabilt runt 11-12  °C nu den senaste veckan, so far so good. Senaste veckan har temperaturen pÃ¥ övervÃ¥ningen hÃ¥llit sig rel. stabilt runt 21-22 grader och nedervÃ¥ningen 23-24 grader, helt klart över förväntan. Vi har dock ett väldigt välisolerat och tätt hus med rel sparsamt med fönster som vi dessutom har solskydd i sÃ¥ det pÃ¥verkar ju naturligtvis resultatet ocksÃ¥.

Värt att nämna är ocksÃ¥ att vi kör ett väl tilltaget kylvattenbatteri frÃ¥n Aircoil med 6 rörrader för att klara den höga temperaturen i borrhÃ¥let samt med lÃ¥gt tryckfall (30 Pa) för att luftflödet skall pÃ¥verkas minimalt. Man bör inte köra färre än 6 rörrader eftersom man dÃ¥ riskerar att inte fÃ¥ ner temperaturen sÃ¥ mycket pÃ¥ tilluften. Det är inte alltid batteriet orkar hÃ¥lla 15  °C, vet inte exakt var gränsen gÃ¥r men vid ca 24-25 °C skulle jag tro. Kylbatteriet som finns som tillval till Heruaggregatet har inte alls samma kapacitet. Det behöver ca 4 °C lägre vattentemperatur (7 °C istället för 11 °C) för att sänka tilluften frÃ¥n 25 °C till 15 °C.

Lycka till!

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #50 skrivet: 12 november 2013, 14:11:35 »
Hej

Ni som har kylbatteri till FTX, hur många grader varmare blir borrhålsvätskan?

Sitter med FTX funderingar och är inne på att förbereda för kylbatteri men vänta med investeringen tills efter första sommaren, dvs få erfarenheten av om det behövs eller inte. Till saken hör att vi har pool, så lite varmare i borran tror jag bara är en fördel.

Per
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #51 skrivet: 12 november 2013, 23:37:57 »
Jag tycker det är svårt att svara på detta.

Kylbatteriet kommer öka temperaturen och poolvärmen kommer minska tempraturen på borran. Allt annat lika.

vem som vinner, om nu någon av dom vinner över borrhålets generella återhämtning under sommarsäsongen är svårt att veta utan mer detaljer.

Vad är det för farhÃ¥ga du har, givet frÃ¥gan. 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #52 skrivet: 13 november 2013, 15:15:03 »
Inga farhågor, utan bara nyfiken på vad effekten blir av saker och ting.
Tuvär kan jag inte räkna ut troligt utfall.

I skrivande stund vet jag inte om jag ska satsa på något kylbatteri, har huvudbry med att överhuvudtaget förstå vart i huset jag ska komma fram med ventilationsrör. Läser man på forum verkar alla överens om att effekten av kylbatteri/borrhål är låg, men de som har installerat verkar samtidigt nöjda.

Rent ekonomiskt skriver alla att det inte går att räkna hem, tänkte som så att; om borrhålsvätskan värms upp så kan jag (mentalt) räkna pengar på pluskontot eftersom det blir billigare att värma poolen.

Sen funderar jag även på om det blir en bra lösning med kylbatteri, det är säkert bra till övervåning och entréplan som blir varm på sommaren, men hur bra blir det att skicka in kall luft i källaren, som inte värms upp lika mycket.
Istället för att dra kondens isolerade ventilationskanaler korsan och tvärsan i huset, kanske det är bättre att enbart dra kondensisolerade rör i skorsten från borran till övervåningen/vinden och
a. sätta en fläktkonvektor centralt i taket på övervåningen
b. koppla kylbatteri till ventilationsrören på vinden/till övervåningen.

Visserligen kommer dottern med sovrummet på entreplan med kvällssol inte jubla.

tja, det är mycket nu.
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: FTX + Frikyla i praktiken?
« Svar #53 skrivet: 15 november 2013, 22:42:30 »
Hej

Ni som har kylbatteri till FTX, hur många grader varmare blir borrhålsvätskan?

Sitter med FTX funderingar och är inne på att förbereda för kylbatteri men vänta med investeringen tills efter första sommaren, dvs få erfarenheten av om det behövs eller inte. Till saken hör att vi har pool, så lite varmare i borran tror jag bara är en fördel.

Per

Frikyla via FTX har gjort att jag har sluppit vädra på kvällarna och det har varit hyffsat svalt inne. Lite torrare luft har det blivit med.

Enligt databladet så ska mitt kylbatteri ge 2500W kyleffekt då utetemperaturen är 25 grader och den kyler ner till 15 grader på ett luftföde på 200liter/sekund. Men jag har luftflöde runt 50 liter/sekund. Enligt databladet så ska binnen värmas från 7 grader till 12 grader på ett flöde 0.16liter/sekund
Bygg en Bondsolfångare istället om du vill värma poolen billigt....

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!