0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Edit.tillägg: Själv har jag två pumpar. Nr 1:s utedel sitter på nordsidan med lågt placerad innerdel. Nr 2:s utedel sitter högt på sydsidan med relativt högt placerad innerdel. Höjdskillnad noll i båda fallen. MVH/Gano
Citat från: gano skrivet 28 mars 2007, 13:01:23Edit.tillägg: Själv har jag två pumpar. Nr 1:s utedel sitter på nordsidan med lågt placerad innerdel. Nr 2:s utedel sitter högt på sydsidan med relativt högt placerad innerdel. Höjdskillnad noll i båda fallen. MVH/GanoDå är det bara att mäta (gärna logga) lufttempen på sugsidan på utedelarna och på så sätt komma närmare svaret på frågan! Ac drift tycker jag är sekundärt här på VP-forum! Joakar
Det jämnar väl ut sig...Den sidan som solen går upp på blir varmare på morgon/förmiddag när värmen behövs som mest.På andra sidan kommer effekten på eftermiddag/kväll men då är också oftast värmebehovet mindre så...
Citat från: joakar skrivet 28 mars 2007, 20:26:43Citat från: gano skrivet 28 mars 2007, 13:01:23Edit.tillägg: Själv har jag två pumpar. Nr 1:s utedel sitter på nordsidan med lågt placerad innerdel. Nr 2:s utedel sitter högt på sydsidan med relativt högt placerad innerdel. Höjdskillnad noll i båda fallen. MVH/GanoDå är det bara att mäta (gärna logga) lufttempen på sugsidan på utedelarna och på så sätt komma närmare svaret på frågan! Ac drift tycker jag är sekundärt här på VP-forum! JoakarJovisst kan jag mäta temperaturen bakom utedelarna igen. Sist jag mätte var det klar skillnad. OBS att jag mäter i skuggan bakom utedelen i sydläget, så ingen får för sig att solen skiner på termometern...MVH/gano
Utedelen i söderläge p.g.a. de skäl som framförts, lite varmare och lite lägre relativ luftfuktighet bör ge en något bättre verkningsgrad och lite färre avfrostningar även om skillnaderna naturligtvis är rätt marginella.