0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är tråkigt när det blir olika svar.Men om den sitter på nord eller söder spelar nog ingen roll då det är luften den suger in och inte solstrålningen..Såvida inte väggen värmer upp luften som transporteras in i utedelen.Rätta mig om jag har fel..
Frågan är bara om det har ngn påverkan.sen känns det ju bättre att ha den där..
Raffen, så du menar att tempen vid utedelen reglerar ner effekten så det inte blir för varmt inne ? ? ?jag trodde att det enda som reglerade värmen inne var "rumsgivaren" placerad i luftintaget till innedelen !har jag så fel ? ? mvh ACE
Hej.Pratade med min granne igår. Enpersonshushåll, villa på 125 kvm byggt -79.Personen hade fått följande besked av kommunens energirådgivare:- Eftersom din totala förbrukning uppgår till 15000 kWh är det inte lönsamt att installera luft/luftvärmepump. Värmedelen i ditt hus uppgår till ca 7000 kWh. Vidare besked av (vitvaru)försäljare:- Utedelen ska helst sitta på nordsidan, det är högst luftfuktighet där. Välj inte för stor pump, den har bäst verkningsgrad om den går hela tiden.JÖSSES. Jag fick räkna till 10 innan jag svarade.MVH/Gano