0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Edit: Sen tillkommer komfortpunkten, man vill inte ha en brölande utedel vid sin uteplats och sen finns också den där detaljen med ev känsliga grannar om husen står tätt, så det är inte så enkelt att rekommendera ett visst väderstreck, snarare blir placeringen avhängig funktion, komfort och grannsämja.Rätta mig om jag har fel i detta.
Hej Krister! Du får gärna kalla det svammel, men jag står fast vid vad jag har sagt: utedel skall inte placeras i norr, sedan behöver vi väl inte överdriva betydelsen som Falcor att man skall börja att spränga bort berg, men betydelsen är nog inte bara mariginell även om man kan tro det, utan jag påstår att den faktiskt betyder en hel del. Speciellt på vårvintern-våren och hösten-senhösten så reagerar pumpen klart snabbare på solvärmen till både pumpen och huset, och anpassar effektivt ned värmebehovet i förhållande till om den skulle sitta på norrsidan och att en hyfsad besparing sker med detta det är jag fullständigt övertygad om, dessutom så tror jag inte rent allmänt att pumpen trivs i norr i likhet med alla andra ting inkl växtlighet. Sen när det gäller för dig Krister som inte har så mkt ljus och värme däruppe utan oftast långa mörka dagar under vintern, så kan jag hålla med dig om att betydelsen skulle bli mera av mariginell natur.
Citat från: Raffen skrivet 27 mars 2007, 16:41:36 Tja det måste nog då bero på att jag bor där jag bor att jag inte märker att det skulle vara mer gynnsamt för den pump som är monterad mot söder än för den som är monterad mot norr.....//Krister
Ett allmänt känt råd när det gäller luftvärmepumpar är att absolut undvika att sätta utedelen på norrsidan.Helst skall utedelen sitta i söder, alt väster men absolut inte i norr.Du får gärna kalla det svammel.
Vintertid spelar det väl ingen roll vilken sida pumpen sitter på eftersom energitillskottet från solen då ändå är försumbart.Men för jämnast värme i huset bör väl innerdelen och därmed även ytterdelen sitta på norrsidan eftersom solen strålar in på sydsidan.Sommartid borde väl yttedelen fungera betydligt bättre på norrsidan.M.a.o. Ytterdelen sitter bäst på Norrsida eftersom fördelarna där överväger nackdelarna.
Citat från: Sparare skrivet 27 mars 2007, 22:00:47Vintertid spelar det väl ingen roll vilken sida pumpen sitter på eftersom energitillskottet från solen då ändå är försumbart.Men för jämnast värme i huset bör väl innerdelen och därmed även ytterdelen sitta på norrsidan eftersom solen strålar in på sydsidan.Sommartid borde väl yttedelen fungera betydligt bättre på norrsidan.M.a.o. Ytterdelen sitter bäst på Norrsida eftersom fördelarna där överväger nackdelarna.Hej Sparare!Du verkar inte riktigt ha tagit till dig av vad vi har pratat om i den här tråden, så det kanske vore bra om du backar tillbaka och går igenom tråden en gång till för säkerhets skull.Mvh Raffen.
Man kan i sin profil välja att filtrera bort PM från enskilda medlemmar i forumet.