0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej håller ju på att fundera om att pilla i hop en egen luft/vatten maskin ur en luft/luft apparat kåken jag har äger behöver ca 8kw vid minus 20 grader ute för att va hyffsat varm...det jag undrar över är hur stor maskin tror ni jag behöver har hittat flera luft/luftare som är rejält stora 10-20kw 3fas onoff maskin blir det då jag knappast fixar en inverter maskin + att jag har fått tag på en vettig styr dator för onoffmaskiner...jag ska bara värma tanken till max 50 grader,,med maskinen för att försöka fixa ett bra coop värde på anläggningen..min fråga är kan jag räkna ut ett ungefärligt kw värde vid tex 20 minus genom att...räkna så här ..max effekt på maskin vid värme 2500w 2500x2,0 = 5000kw 2,0 är cop värdet som jag tror den max fixar vid minus 20 den kommer säkert alldrig att dra 2500 w på max läget då det är minus 20 det är en jätte grov uppskattning men det är ju ändå lite att gå på...har siktat på att försöka skaffa en pump som ger 10-12kw i alla fall,hummlan har ju en 7,5 kw pump å den e ju ändå inte överkill på hanns kåk..varför jag vill ha lite över pulver e ju för att det är ju inte riktigt säkert att pumpen å lösningen som jag bygger e helt optimal så jag kan ju tappa en eller 2 kw pga att jag e klantig på att sätta i hop systemet ,ger pumpen 12 kw så har jag råd att tappa lite utan att det slutar funka ...
....2,0 är cop värdet som jag tror den max fixar vid minus 20 ...
hej har du länk ...
hej.. fasiken för engånngs skull e vi eniga..håller med till direkt elens procent sats...100%jag vet ochså att det kommer att komma bra å billiga grejer i år eller om nått år,,,det e tootalt orimmligt att en luft vatten maskin ska kosta 100 000
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 15 mars 2007, 12:04:02hej.. fasiken för engånngs skull e vi eniga..håller med till direkt elens procent sats...100%jag vet ochså att det kommer att komma bra å billiga grejer i år eller om nått år,,,det e tootalt orimmligt att en luft vatten maskin ska kosta 100 000 ÄR det då också helt orimligt att en bergvärme skall kosta 140000::_?undrar om doktorn här på forumet funderat över vad det kostar att bygga en luft/vatten i sverige???