Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7  (läst 96644 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #165 skrivet: 02 februari 2005, 07:15:28 »
Att ta tempen från en väderstation kan vara en bra idé.

När det sedan gäller antal driftstimmar blir man inte klokare. Hur mycket går en VP på sommaren i en "normal" familj? 6 timmar per dygn? Det skulle i så fall bli ca 180 timmar per månad. Om vi då säger 500 per månad under okt-april (i snitt) så blir det 500*6= 3000. Sedan har vi 6 månader med 180 som bli 1080. Summa allt som allt 4080 timmar. Men då ser det inte så farligt ut jämfört med Silvers "basvärden" på 3500-4500 h per år. Men då har jag också ganska fritt fantiserat ihop 4080. Blir ju spännande och se vad verkligheten säger.

Men det är alltså ingen som vill döma ut mina värden mer radikalt av typen "Det var ju F-N vad långa gångtider du har!". Tråkigt i så fall. Då har vi ju inget att debattera om.....Just nu i alla fall.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #166 skrivet: 02 februari 2005, 08:56:10 »
Hej, Rippe!

Jag tror du optimerat din VP så långt det går.

Sen tror jag att du har en lite för klen pump, TS-tid tyder på detta. Denna milda vinter har du dock sluppit undan med 18 timmar tillskott men blir det -20 ute i ett par veckor så kommer TS-räknaren att börja ticka på ordentligt. Jag har bara en någorlunda billig lösning på detta, tilläggsisolera på vinden om det är möjligt.

Själv har jag 4 timmar TS totalt sen i november, jag funderar dock på att lägga på ett lager isolering till uppe på vinden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #167 skrivet: 02 februari 2005, 09:03:27 »
Hej Carl

Angående TS-tiden så fick jag de flesta timmarna dagarna före jul (då var jag tyvärr inte hemma). Då var det kallt där jag bor och dessutom hade jag ännu inte tunat upp TS-gradmin ordentligt. Men visst är det som du säger. En 8,5 hade kanske inte varit helt fel. Men och andra sidan verkar det som om klimatet generellt blivit varmare. Så i det långa loppet kanske min 7:a blir lagom.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #168 skrivet: 09 februari 2005, 07:30:40 »
FRAMLEDNINGSTEMPERATUR.

Det förekommer i relativt stor omfattning här på forumet diskussioner om framledningstemperaturen. Så vi kanske ska ta och bottna det ämnet. Jag kör som bekant på kurva 9. Vid 3 plus har jag 37 i VBFbör och vid -10 47 grader i VBFbör (ungefär så). Drar man ut den linjen finner man att jag vid -20 har 54,7 i VBFbör.

Då VBF max är ställd på 55 grader uppkommer frågan. Vad händer om det är minus 30 grader ute? Rent teoretiskt skulle jag behöva ha en VBF på 62,4 grader då!!

Skulle vara intressant för både mig och kanske andra om någon duktig(are) kunde utveckla detta lite noggrannare. Vad skulle hända vid, låt säga -30? OM det skulle bli så kallt är det bra att vara mentalt förberedd......
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #169 skrivet: 09 februari 2005, 08:03:03 »
För det första, jag förutsätter att din värmepump inte på egen hand kan producera så hög framledningstemp, detta innebär att det vid en viss (kanske vid 45-50 grader) temperatur kommer att börja gå in eltillskott. Nedanstående avser då att din VP + eltillskott är aktiverat.

Kompressorn kommer att stanna på hög returtemp, eller lösa ut på MS/HP, Detta beroende på hur du ställt in styrningen av max returtemp i meny 3.

Ställer du den (meny 3) på xx(A) så stannar den på driftpressostaten istället för på max returtemp, detta är i normalfallet bättre eftersom det ger värmepumpen möjlighet att fortsätta producera värme så länge Nibes tekniker ansett att det är förvarbart ur "mekanisk" synvinkel. (det skadar inte kompressorn)

De kan nog arbeta med högre temp än 55 grader, förutsatt att du har skaplig deltaT mellan fram och returledning, kanske ca 58 grader, det framgår inte någonstans, men det kan vara så pass hög temp som 60 grader eftersom Nibe i sina äldre manualer uppger max framledningstemp till just 60 grader. Skulle dock tro att detta förutsätter en deltaT på varma sidan om 10 grader eller mer.

Om du kör den med max returtemp xx (xx) grader i meny 3 så kommer din värmepump att stoppa för "hög returtemp" när VB-r = det värde du angett här.
Detta innebär att du inte tillåter värmepumpen att arbeta med sin högsta möjliga framledningstemp (det tillfälle när driftpressostaten skulle ha löst) Alternativt (om du ställer max returtemp i meny 3 för högt) att den löser ut på HT-pressostaten.

Inget av de två alternativen är något önskavärt scenario, i båda fallen kommer din värmepump att bli en ren elpanna, har du dessutom begränsat eltillskottet till 6 kW (eller mindre) så är det högst osäkert om den kommer att kunna värma huset med eltillskottet (du har ju en VP som ger 7 kW vid 55 graders framledningstemp, det kan inte 6 kW elpatron ersätta...)

Vad göra?

Om du har en rumsgivare monterad kan du t.ex. köra en cupevärmare eller en elradiator, gärna av fläktmodell, som höjer tempen i det rum (och angränsande) som rumsgivaren sitter i. Detta medför att du får "övertemp" och rumsgivaren kommer att kompensera reglerdatorns framräknade börvärde för VB-f nedåt, med tillräckligt mycket övertemp kommer då värmepumpen inte att överskrida max "möjliga" framledningstemp.
Man kan även dra ned ratten direkt på VP:n så att börvärdet inte blir så högt att VP:n löser ut, du kommer då att få lite kallt i huset, men det går ju kompensera med annan värmekälla så som tidigare nämnts eller med braskamin, värmeljus eller liknande.
Kör igång alla datorer och lampor, koka köttsoppa eller liknande som går att du tillför värme med hushållsmaskiner. Varför inte passa på att byta sängkläder, kör tvätt/torktumlare, de värmer bra!

Blev det klarare, eller bara mer krångligt.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #170 skrivet: 09 februari 2005, 08:25:26 »
Rickard! Som vanligt klara besked.
Dock kan man slå fast följande: Min VP skulle inte klara att värma huset utan sänkning av inomhustemperaturen vid -30 ute. Följdfrågan blir då: Vad skulle man ha gjort för att anläggningen skulle ha klarat -30 på egen hand (med TS)?

Större radiatorer och större VP. Javisst. Men något annat?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #171 skrivet: 09 februari 2005, 09:18:39 »
Det går inte trolla, byt ut en av dina radiatorer (centralt placerad) till en fläktkonvektor med rejäl uteffekt, de kostar ca 3-4000 kr.

Eller komplettera med en annan värmekälla, t.ex. braskamin eller elektriskt fläktelement.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #172 skrivet: 09 februari 2005, 09:47:51 »
Ja, då är det bara skratta sig lycklig för att man har en öppen spis med Keddy insats i. Den kan i alla fall ge ett rejält tillskott för nedervåningen......och sedan får man lita på ozonskiktet och andra faktorer som gör att det generellt blir varmare.......


Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #173 skrivet: 09 februari 2005, 10:30:20 »
Pumpen orkar inte komma upp i 55° när det är kallt ute. Min pump orkar leverera 50° fram kontinuerligt vid -2° men bara 49° vid -8°.
Isoleramera...
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #174 skrivet: 09 februari 2005, 13:20:19 »
Det går inte trolla, byt ut en av dina radiatorer (centralt placerad) till en fläktkonvektor med rejäl uteffekt, de kostar ca 3-4000 kr.

Eller komplettera med en annan värmekälla, t.ex. braskamin eller elektriskt fläktelement.

Elpatronen kan kopplas så den ger 9 kW  :,v(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #175 skrivet: 09 februari 2005, 14:07:39 »
Helt perfekt att spetsa med nåt annat än vp vid svinkyla då riskerar du inte för hög temp i värmekretsen.
Du nämnde själv att du maxbegränsat framledningstempen till 55 då kommer ju kompressorn alltid att gå 24 t elpatronen går in o stängs av när 55 nås...
Hur hög temp orkar enbart vp ge???  om den kommer upp i säg 45 grader vid kont. drift  med tex 5 graders delta t då kan du säkert tillåta 60 grader på framledningen utan att det blir för varmt. tempskillanden mellan stig o retur ökar ju när elpatronen går!! därför kan man tillåta högre framledningstemp!!!
Men om vp själv når 55 grader fram utan tillksott då kan du i princip inte använda tillskottet.
Men som rickard sa alla NIBE papper anger max framledning från VP till 60 grader!! så har man järnkoll vid kyla kan man nog ta ut en hel del mera än man tror!!
Om det sen kyls av ytterligare inne då eldar man i kaminen det är den optimala lösningen.. varför?? jo det ökar ju inte drifttemperaturen på radiatorkretsen ( annat än marginellt och då indirekt genom att rumstempen höjs)

Bra att du funderar kring detta du kan ju få under -30 kanske inte den här vintern  ;)

Du kan ju testa när det är varmt ute.... då vet du ju.... höj kurvorna enormt... låt vp gå och tillskottet.... då kommer tillskottet att slå av vid uppnådda 55 fram (dim maxbegränsning). höj det sen kolla vad som händer!!!
Det ska inte skada nåt eftersom det finns tex skydd vid höga resp låga tryck...

Sen vill vi veta  ;) vilken maxtemp fram som du når....   
Jag når ju bara 42 med min VP max 48 med vp och elpatronen så den här typen av test klarar jag inte av..

Kanske nån annan har stressat fram stopp på VP?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #176 skrivet: 09 februari 2005, 15:50:27 »


Sen vill vi veta  ;) vilken maxtemp fram som du når....   
Jag når ju bara 42 med min VP max 48 med vp och elpatronen så den här typen av test klarar jag inte av..

Kanske nån annan har stressat fram stopp på VP?

Bra tips men jag tror jag ligger lite lågt med det där testet ett tag. Säkert ingen fara men just nu känner jag inte för att ge mig in i några sådana övningar. Men när det gått ett tag kanske man blir mer sugen.......

Det skulle dock vara intressant att veta hur vanligt det är att folk inte tycker att sin VP räcker till, dvs att man någon gång (kanske tidigare vintrar) råkat ut för att VP bottnat på max VB fram. Med oljepanna kunde man ju brassa på till 80 grader om man kände för det så någon som konvertererat till VP borde väl ha råkat ut för en "besvikelse"....
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #177 skrivet: 09 februari 2005, 17:16:55 »
Citera
Det skulle dock vara intressant att veta hur vanligt det är att folk inte tycker att sin VP räcker till, dvs att man någon gång (kanske tidigare vintrar) råkat ut för att VP bottnat på max VB fram.

Blir det så här då är det radiatorena som är för klena.
Helt riktigt som du säger oljeeldning är utpräglad högtempanläggning, i tex fjärrvärme kan man köra 140 grader utan problem i en villa 80 normalt och högre om det behövs.

Men med en VP bör man ha lågtempradiatorer, vid svinkyla bör man inte ha behov av högre framledning än 55 grader. Det finns andra pumpar nu som ger högre temp MEN verkningsgraden minskar krafigt när vp jobbar med hög temp...
MEN man har ju dom radiatorer man har... ofast funkar det med rel. högtemp men är det riktigt klena så att man behöver 80 grader fram vid kyla då bör man inte skaffa VP.
Men tyvärr säljs det VP även i såna anläggningar, tyvärr säger jag för det ger branschen dåligt remomé.

Men his dig kommer det att funka... kör du ut 55 vid -30 då fattas det ca 7 grader på framledningen. då minskar rumstempen ca 2 grader ( ca 1 grad inne/ 3 grader på framledningen), det fixar du ju stänklätt med kaminen  ;D simma lugnt  8)

Men har du nån strypning som du kan ta bort då kan du sänka kurvan och klara ändå kallare väder utan att det blir svalt inne!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #178 skrivet: 10 februari 2005, 06:47:56 »
Men har du nån strypning som du kan ta bort då kan du sänka kurvan och klara ändå kallare väder utan att det blir svalt inne!!!

Det här med strypningar kan vi spinna vidare på! Jag tycker jag har bottnat det. Alla termostater står på max (jag har till och med skruvat av dem och säkrat att "piggen" kommit ut ordentligt). I badrummet satt det en manuell strypning av handukstorken (vattenburen alltså). Den var ungarna och skruvade på varvid jag tog bort möjligheten för skruvning. Det enda som jag tycker kan vara kvar är i garaget (varmgarage inne i huset). DÄR har jag faktiskt stypt det feta jätteelementet som sitter där eftersom jag inte velat haft mer än ca 10-12 grader där. Denna strypning hänger kvar sedan oljetiden. MEN nu är det VP! DÅ KOMMER FRÅGAN: Är det bättre att släppa på denna också max för att få maximal cirkulation och sedan "leva med" att man får 20 grader i garaget???  HA, där har vi ju för f-n en riktigt bra fråga! Kom jag på precis nu. Så låt höra!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #179 skrivet: 10 februari 2005, 06:55:18 »
Men har du nån strypning som du kan ta bort då kan du sänka kurvan och klara ändå kallare väder utan att det blir svalt inne!!!

Det här med strypningar kan vi spinna vidare på! Jag tycker jag har bottnat det. Alla termostater står på max (jag har till och med skruvat av dem och säkrat att "piggen" kommit ut ordentligt). I badrummet satt det en manuell strypning av handukstorken (vattenburen alltså). Den var ungarna och skruvade på varvid jag tog bort möjligheten för skruvning. Det enda som jag tycker kan vara kvar är i garaget (varmgarage inne i huset). DÄR har jag faktiskt stypt det feta jätteelementet som sitter där eftersom jag inte velat haft mer än ca 10-12 grader där. Denna strypning hänger kvar sedan oljetiden. MEN nu är det VP! DÅ KOMMER FRÅGAN: Är det bättre att släppa på denna också max för att få maximal cirkulation och sedan "leva med" att man får 20 grader i garaget??? HA, där har vi ju för f-n en riktigt bra fråga! Kom jag på precis nu. Så låt höra!

Nja, effekt är effekt, om du kör ut den i garaget så tappar du den i husets boningsdel, visst, du lär få lägre temp in på returen, men huset behöver samma framledningstemp för att bli varmt ändå. Eftersom du får lägre framledningstemp när du ökar effektuttaget i garaget så kommer värmepumpen att tvingas arbeta mer för att värma ditt radiatorsystem.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!