0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe har en bugg i sitt system :-[ :-[ :-[Enligt mig i alla fall.Driftpressostaten bryter vid ca 55 graders framledningstemp, detta sker dock endast när VP:n värmer varmvatten.Skulle framledningstempen överstiga 55-58 grader när radiatorkretsen värms löser istället HT-pressostaten!Detta måste återställas genom att man stänger av värmepumpen på strömbrytaren!!!Vad händer om man inte märker det då... jag vet inte säkert, men jag hoppas och tror att eltillskottet går in och håller värmen - annars kan det fort bli krissituation om man t.ex. skulle vara bortrest ett par dar. (frysrisk)För vem löser då VP på HT-pressostaten, jo i följande fall är det troligt att det händer.I villor där ägaren inte fått sin anläggning ordentligt intrimmad utan har för hög kurva inställd i reglerdator. Kunden låter istället termostaterna styra innetempen. (som de alltid gjort förut...)Problemet här är att en vacker vårdag när solen ligger på, men det är -15 grader ute, så kommer värmepumpen att vilja ha hög framledningstemp, den kör då på värmen så länge som krävs för att få gradminuterna att räkna upp till 0. Skulle termostaterna i samma tid ha strypt så kommer systemtemperaturen snabbt att stiga och kompressorn att lösa ut på högtryck.Detsamma gäller även för hus där golvvärme värmer huset, i de flesta fall används här on/off-ventiler som styrs av rumsgivare, skulle alla slingor (eller nästan alla) stänga samtidigt så kommer VP-n ganska säkert att lösa ut på HT-pressostaten!!!Gemensamt för dessa anläggningar som någon gång då och då löser ut på HT-pressostaten är att kurvan är för högt ställd i samband med att man har termostater som styr rumstempen genom att strypa/stoppa flödet.Kan även hända i villor där radiatorsystemet är för klent, men då kommer man att ha ständigt återkommande problem så fort det blir kallt ute. Detta måste då åtgärdas genom att byta/komplettera radiatorsystemet med större/fler eller annan typ av radiatorer (fläktradiatorer)Jag fattar inte varför man inte låter driftpressostaten bryta även vid radiatorkretsens värmning - nån här som har ett svar?/Rickard
Man kan välja att driftpressosten kontrollerar tempen på rad.sidan, gå in i meny VB-r öka/minska tills ett A står i parentesen, då styrs pumpen med automatik (läs driftpressostat).
angående om det slår i flera steg eller en så tror jag att suman av det hela blir samma KWh.Mad mer effekt så värms ju vattnet fortare & stegen ligger i kortarre tid
Om jag nu lyckas hitta en rimlig nivå vid -10, vad händer då vid -20? Ställer man till det för sig med TS-gradmin på för hög (eller låg blir det ju egentligen eftersom det är minustecken).