Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7  (läst 96719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jani Huhtala

  • Gäst
Jani Huhtala
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #105 skrivet: 13 januari 2005, 12:04:39 »
Nibe har en bugg i sitt system  :-[ :-[ :-[

Enligt mig i alla fall.

Driftpressostaten bryter vid ca 55 graders framledningstemp, detta sker dock endast när VP:n värmer varmvatten.

Skulle framledningstempen överstiga 55-58 grader när radiatorkretsen värms löser istället HT-pressostaten!

Detta måste återställas genom att man stänger av värmepumpen på strömbrytaren!!!

Vad händer om man inte märker det då... jag vet inte säkert, men jag hoppas och tror att eltillskottet går in och håller värmen - annars kan det fort bli krissituation om man t.ex. skulle vara bortrest ett par dar. (frysrisk)

För vem löser då VP på HT-pressostaten, jo i följande fall är det troligt att det händer.

I villor där ägaren inte fått sin anläggning ordentligt intrimmad utan har för hög kurva inställd i reglerdator. Kunden låter istället termostaterna styra innetempen. (som de alltid gjort förut...)
Problemet här är att en vacker vårdag när solen ligger på, men det är -15 grader ute, så kommer värmepumpen att vilja ha hög framledningstemp, den kör då på värmen så länge som krävs för att få gradminuterna att räkna upp till 0. Skulle termostaterna i samma tid ha strypt så kommer systemtemperaturen snabbt att stiga och kompressorn att lösa ut på högtryck.

Detsamma gäller även för hus där golvvärme värmer huset, i de flesta fall används här on/off-ventiler som styrs av rumsgivare, skulle alla slingor (eller nästan alla) stänga samtidigt så kommer VP-n ganska säkert att lösa ut på HT-pressostaten!!!

Gemensamt för dessa anläggningar som någon gång då och då löser ut på HT-pressostaten är att kurvan är för högt ställd i samband med att man har termostater som styr rumstempen genom att strypa/stoppa flödet.

Kan även hända i villor där radiatorsystemet är för klent, men då kommer man att ha ständigt återkommande problem så fort det blir kallt ute. Detta måste då åtgärdas genom att byta/komplettera radiatorsystemet med större/fler eller annan typ av radiatorer (fläktradiatorer)

Jag fattar inte varför man inte låter driftpressostaten bryta även vid radiatorkretsens värmning - nån här som har ett svar?

/Rickard

Man kan välja att driftpressosten kontrollerar tempen på rad.sidan, gå in i meny VB-r öka/minska tills ett A står i parentesen, då styrs pumpen med automatik (läs driftpressostat).

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #106 skrivet: 13 januari 2005, 13:29:11 »
jo skulle pressostaten slå igen kompressorn o du är borta så kanske cirkpumpen har lagt av då skulle kompresson starta o stopp ett otal massa ggr innan du kom hem vilket kanske hade ledt till att kompresson brunnit sama skulle hända om skitfiltret pluggar. fråga fins det inte max ingående vb-temp att ställa på styren eller max utgående fb-temp som bryter driften utan att pumpen löser det finns det iallafall i min styr mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hål 180m/a

admin

  • Gäst
admin
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #107 skrivet: 13 januari 2005, 16:12:09 »
Citera
Man kan välja att driftpressosten kontrollerar tempen på rad.sidan, gå in i meny VB-r öka/minska tills ett A står i parentesen, då styrs pumpen med automatik (läs driftpressostat).

Jag har den på (a), visste dock inte att det var driftpressostaten...

Tack för info.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #108 skrivet: 24 januari 2005, 09:03:38 »
Tillbaka till gradminuterna!
Igår kväll sjönk utomhustemperaturen snabbt från ca –3 till –10.
I morse var det –10 ute men det kan ha varit kallare på natten.
Följande fenomen kunde skönjas: Jag hade fått 2 timmar TS. Dessutom hade pumpen gjort en start under natten. Jag har VP-gradmin på -100 och TS-gradmin på -500.

Här skulle man ju vilja att pumpen gått hela natten och med mindre eller inget TS.
Jag skulle helst inte vilja öka VP-gradmin eftersom jag ligger under 20 starter per dygn vid varmare väderlek och det hela fungerar bra. Frågan är dock om jag ska öka TS-gradmin mer? Rekommendationerna säger ju att TS ska ligga ca 5 gånger mer än VP och det gör det nu.

Två frågor:

1. Beror nattens TS och start på att TS-gradmin stått ”bara” på –500?
2. Vad skulle ni rekommendera att jag ställde TS-gradmin på (utan att behöva ändra VP-gradmin).
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #109 skrivet: 24 januari 2005, 13:48:43 »
Vilken framlednings temp har du vid -10 grader?
Vilken framlednings temp klarar din anläggning vid max utan tillskots el? (Tryck på knappen med radiatorn & blixten tills lysdioden med blixten är släckt, höj tilfäligt justerratten tillmax, då går pumpen för fult. kolla vilken framlednings temp pumpen max klarar, den bör ha stabiliserat sig efter 30-60 min)

om du får ett börvärde som överskrider dim max VB-fram så kommer du att få tilskots el oavsett inställning!

det jag skulle göra är att öka TS-gardminutrarna lite till, om du kommer up en morgon & märkar att deet är lite kalt i huset så har du ökat för mycke, men du ska liga så nära denna gräns som möjligt för att få så lite TS som möjligt ( det är ju oftast kallast på natten & om tempraturen då sjunker lite så gör det inte så mycke)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #110 skrivet: 24 januari 2005, 14:30:41 »
Nu har jag inte siffran helt klar för mig i huvudet men jag TROR det stod 47 grader som VB-f börvärde och precis när jag tittade var ärvärdet på VB-f 48 eller någonting sådant. I morse var det -10 grader.

Den andra frågan (max VB-F utan tillskott) har jag inte provat.

Man vill ju att pumpen ska gå hela tiden och göra sitt yttersta utan att koppla in tillskottet och utan att slå av. Men då måste alltså det betyda att han aldrig riktigt lyckas äta upp alla gradminuterna. Då ska han köra upp VB-f till börvärdet och sedan ligga där ganska still för att inte gradminuterna ska fortsätta sjunka och inte heller öka upp (för då får man stopp efter ett tag). Men hur ska man veta vart den gränsen ligger?

Jag känner mig lite vilsen kring detta:
Om jag nu ökar TS till låt säga -700. Vad händer då om detta är för lågt (för mycket)? Pumpen går och går men klarar inte att nå upp till börvärdet på VB-f. Då kommer gradminuterna att fortsätta sjunka. När de kommer ner till -700 slår tillskottet till och efter en stund når VB-f ärvärde upp över börvärdet. Gradminutunderskottet börjar ätas upp. På vägen upp passerar den 700 och tillskottet släpper. Då rasar VB-F ner igen eftersom pumpen inte klarar att dra detta ensam. Och så håller det på. Men det kan ju inte vara så farligt. Om det däremot blir så att tiden blir så lång innan TS slår till att VB-f ligger långt under börvärdet i längre tid. Då blir det kallare inne. Så det gäller alltså att hitta en en nivå på TS som ligger någonstans mitt i mellan. Låter lurigt. Men det enklaste måste vara att prova sig fram.

Om jag nu lyckas hitta en rimlig nivå vid -10, vad händer då vid -20? Ställer man till det för sig med TS-gradmin på för hög (eller låg blir det ju egentligen eftersom det är minustecken).

Skulle behöva ha någon som kan utveckla hela händelseförloppet. Jag känner att jag inte riktigt kan justera ordentligt utan att förstå hur pumpen kommer bete sig vid olika situationer.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #111 skrivet: 24 januari 2005, 15:10:03 »
Hej!

Jag har för mig att eltillskottet inte släpper förrän VB-f nått VB-Fram max eller att gradminutrarna räknat färdigt.

Ett problem med för stort värde på TS-gradmin är att tillskott 2 och 3 (6kW resp 9kW) kopplas in med 100 gradmin mellanrum och detta går ej att ändra. Med för högt TS-gradmin så ökar du risken att elpatron kopplar in eltillsats 2 och 3 "av bara farten". Det kan vara svårare att "hinna" vända upp tempen på VB-f om det är stor tempskillnad på VB-f och VB (bör).

Så mitt svar är att antingen får du leva med situationen eller så kan du minska VP-gradmin en aning, till ex till 80, och hoppas att detta hjälper. Du får fler starter vid 0-gadigt men mindre risk för "onödig" TS-tid.

Hmmm.... nu får väl Rickard spel.... ;)
« Senast ändrad: 24 januari 2005, 15:11:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #112 skrivet: 24 januari 2005, 15:33:10 »
Ligger den och gnager på vad den orkar med så det pekar mot en grad lägre på sikt i huset så ska det väl motsvara att man skickar ut ca tre grader lägre framledning än önskat. Under sådana omständigheter kommer TS att gå in inom fyra timmar (700/3 minuter). Därefter kommer TS att hjälpa upp framledningen som du skriver i kortare intervaller (om nu TS funkar så på denna VP).

Om nu denna VP fungerar ungefär på samma sätt som vår och endast kör antingen värme eller VV:
Om en VV-produktion plötsligt behövs när värmeproduktionen ligger på VP:s max, då kommer gradminuterna att räknas ned till -700 rätt snabbt då den åter kör vanlig värme och plötsligt ligger under med framledningen (kanske 5-7 grader?). Hade du balans innan så handlar det om två timmar, hade du inte balans - ännu snabbare.

Detta torde inte hinna påverka husets temperatur så mycket?

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #113 skrivet: 24 januari 2005, 15:48:20 »
Nibes 1215 kopplar in stegen vart efter som inställt värde nås samt med 100 gradminuter till per steg. Sedan släpper den stegen på samma sätt upp, dvs de håller inte fast ända till gradminut=0 utan släpper tidigare.

Att minska VP-gradmin lär ju inte hjälpa. När det är kallt ute kommer starten snarare på min stopptid eftersom systemet ganska snart passerar de inställda 100 under dessa 20 minuterna.

Frågorna kvarstår: Vad händer egentligen när man ligger för långt ut med TS-gradminut. Kommer den ta med sig fler steg i onödan (som Carl N skrev)? Kom igen experter: Skriv en mustig berättelse som beskriver exakt vad som händer när VP vandrar genom gradminuterna på sin väg upp och ner. Alternativt är att jag måste sitta och glo på pumpen en hel natt. Och hur kul är det? Dessutom måste man bläddra i menyerna hela tiden eftersom man inte kan se alla parametrar på en gång (fy fan vad bra det skulle varit om systemet själv loggade alla parametrar så att man kunde analysera vad som händer efter en natt till exempel).

Spontant kan man ju tycka "tryck in 1200 på TS gradmin" men jag tror man biter sig i svansen då. Så enkelt är det inte.

Alltså: Mustigt beskrivning av händelseförloppet vid kallare väderlek samt en handfast rekommendation.
-100 på VP gradmin och ?? på TS-gradminut????
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #114 skrivet: 24 januari 2005, 16:05:44 »
Med en värmepumpslogger skulle du se exakt när och hur länge tillskottet gått till...

Om du frågar mig så är det bara att höja gradminuterna för eltillskottet, det enda som kan hända är att du får en eller annan grad kallare i huset innan eltillskottet går in, när det väl händer så kommer regleringen att fungera precis som vanligt - och rätt rumstemp kommer att infinna sig.

Skulle det trots allt gå in ytterligare ett steg vid/efter t.ex. vv-tappning så har det ingen som helst betydelse, då har du ju behov av det!

Även om man har en värmepump så går det inte att trolla, det är faktiskt så enkelt att du får färre timmar med tillskott och färre totalt antal kW eltillskott ju lägre du ställer gradminuterna för eltillskottet.

Som sagt var så är vad som begränsar endast din känslighet för ev. tempsänkning i huset innan eltillskottet går till första gången.

Märk väl att det efter första tillslaget av elpatronen inte skall bli kallare i huset, även om den ligger på -700 gradminuter i flera dygn, det är bara under den tid som gradminuterna räknar ned från -100 (VP-start) till -700 (eltillskott start) som du får kallare i huset. Sen ser eltillskottet till att den genomsnittliga framledningstempen håller sig på börvärde.

Kör så det ryker!

/Rickard

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #115 skrivet: 24 januari 2005, 16:14:46 »
Tack Rickard!

Man kanske inte ska snöa in sig så förbenat i detaljerna.

Är 700 lämpligt på TS (100 på VP) även om det "bryter" mot minnesregeln att TS ska ligga på 5 gånger VP?

Slutligen: Kör så det ryker? Nej tack. Tänk er scenariet: Kommer ner till pumpen en mysig fredagskväll med mysgroggen i handen och lugn i blicken. När du kommer in i pannrummet möts du av en kraftig svart rök som väller ut genom luckorna på din nya Nibe Fighter. MARDRÖM!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #116 skrivet: 24 januari 2005, 16:23:55 »
OK, kanske det hettade till lite väl mycket i mitt inlägg, men jag tror du förstår vad jag menar.

Att gå ifrån tumregeln X5 går bra, det är som sagt din känslighet som styr var tillskottet lämpligast skall ligga.

Med en VP som är så klent dimensionerad att man ofta (kanske flera ggr i veckan) passerar VP:ns gräns för att klara uppvärmningen utan eltillskott kan det vara bättre med lite högre (typ -500) gräns för tillslag av eltillskott, detta p.g.a. att du dels får en tempsänkning mellan -100 och -700, men även en temphöjning inne när det blir varmare ute och värmepumpen klarar av att jobba upp grdminutvärdet till 0 enbart med hjälp av kompressorn.

Händer det några ggr / säsong är det inget att oroa sig över.

Som sagt var, ändra och känn hur det känns, det skulle förvåna mig om du hinner börja frysa!


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #117 skrivet: 24 januari 2005, 16:42:51 »
angående om det slår i flera steg eller en så tror jag att suman av det hela blir samma KWh.
Mad mer effekt så värms ju vattnet fortare & stegen ligger i kortarre tid

(väntar fortfarande på att det ska bli så kalt så att pumpen går konstant ;D)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #118 skrivet: 24 januari 2005, 21:41:17 »
angående om det slår i flera steg eller en så tror jag att suman av det hela blir samma KWh.
Mad mer effekt så värms ju vattnet fortare & stegen ligger i kortarre tid

Det stämmer nog det där, och som jag märkt på min pump, elpatron kopplas ut när VB-Fram max uppnås.

Rippe, de där 20 minutrarna är tiden mellan starter, normalt begräsar denna tiden inte VP då gångtiden brukar ligga långt över 20 minutrar vid kallt väder, kolla gärna själv i menu 6 då pumpen stoppat. Står där "VP start om X minuter" då räknar timern ner.

Lägre värde på VP-gradmin eller högre på TS-gradmin ger minskad risk för "onödig" TS. Märker du inte av några variationer i temperatur inne så öka gärna TS-gradmin, annars minska VP-gradmin. Alternativ 3 är att leva med situationen som den är...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #119 skrivet: 25 januari 2005, 01:12:43 »
Det viktiga är at justera så att man alltid har 24t/dygn VP drift vid stark kyla. Temp när VP nästan klarar driften utan tillksott kan ändå ge liiite tillksott och något koort VP stopp.
Loggade du drifttimmarna även på VP så du ser stopptiden??

Citera
Om jag nu lyckas hitta en rimlig nivå vid -10, vad händer då vid -20? Ställer man till det för sig med TS-gradmin på för hög (eller låg blir det ju egentligen eftersom det är minustecken).

Som Rickard sa ingen fara om man ökar rejält på start av tillskottet. Det är bara "första" start som fördröjs fortsätter kylan så blir det ingen ytteligare fördröjningar.

Angående minusminuter...  det betyder mindre än man tror.. jag brukar använda IVT´s styr som exempel men tar ett annat nu...

3 grader fram anses ge 1 grad lägre rumstemperatur, det känner ni nog igen.
fattas det 3 grader på framledningen i ett dygn ( då sjunker tempen teoretiskt ca 1 grad inne) då har man ett gradminutunderskott på 4320 gradminuter!!!!!!!


Här pratar vi om att fördröja starten av tillskottet med tex 100 gradminuter!!!!!!!!!!!1   och som sagt det ackumuleras inte det är bara första start som fördröjs!!!!!!

Som Rickard sa kör så det (nästan) ryker  ;) ;)

Sagt av en som kör med -100 för start av VP och -2000 för tillksottet!!!!!!!!!!!!!!!!!! (gammal Thermia)

Inga problem alls!!! ställ det på max bara för att testa, det går bra jag lovar.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!