0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tja Dr Chun-Lan, du har väl faktiskt rätt i när du säger att var å en e salig i sin tro.., men om du läser ditt eget inlägg så måste du ju förstå att det låter ju helt otroligt.När det gäller gamla elraddar t.ex kontra nya så får man inte gå på firmornas reklam med att de nya blir så mkt billigare i drift eftersom termostaterna ser till att gradtalet inte varierar mer än ca 0,1-0,3 grader, medan det kunde skilja ibland mellan 1 - 1,5 grader på de gamla raddarna. Detta handlar ju i huvudsak om en ren komfortfråga, och inte särskilt mkt om ekonomi eftersom det ytterst handlar om ren driftstid på resp radiator, och då kan jag försäkra dig att då håller inte din teori om att man skulle spara så mkt pengar med nya elraddar.
hej det med kryp ström va lite ironi ... som jag det det nå väl direkt el va bättre i effektivitet på pappaeret..men knapast rent praktiskt å i verkliga livet...det finns fler nackdelar än fördelar...så jag kommer alltid att hävda att ett vattenburet e totalt sett vida överlägset ett direkt elsystem även om det går att räkna hem att man tjänar 5% på uppvärmnings kostnaden,det man vinner där förlorar man på andra sätt om man tex får för sig att byta uppvärmnings system...eller kompletera med solenergi,värmepump eller nått annat som har bättre verknings grad än direktelens berömda 100% verknings grad
hej jaja förlåt mig,,jag lovar det ska alldrig hända igen jag vet att jag är en dålig typ å det ska inte upprepas ...jag ska försöka bättra mig rejält,,
Folk har en otrolig förmåga att på ett förtoendegivande sätt "bevisa" att en investering de gjort har varit lönsam, jag tror helt enkelt att du har din förklaring huvudsakligen där, men visst, tilläggsisolering i kombination med ett generellt ökat intresse för energibesparande åtgärder som en följd av t.ex en konvertering till vattenburet system tror jag också spelar in.Se bara på hur mycket en del spar på att installera luft/luft-värmepump, en del spar nog mer än vad värmepumpen ens teoretiskt kan bidra med och även detta anser jag bero på antingen "överpositiva" lämnade uppgifter eller övriga energibesparande åtgärder i samma veva som man investerat i värmepumpen.Exempel på vad folk gör när de börjar titta på sin energiförbrukning:Utbyte av vitvarorKallare i förråd, källare, garage och andra rum som inte används dagligen.Kallare inomhus när det är kallt uteNåväl, du/ni inser vart jag vill komma, men din historia har varit en målande beskrivning som bevisar vad jag hela tiden har försökt säga när vissa individer uppvisar makalösa energibesparingar trots små insatser.Det gäller att läsa lite mellan raderna när folk redovisar sin besparingar helt enkelt.
Ok, snubblar in sent på denna tråd. Tror vi har en detalj till att räkna på, nämligen konvektion och strålning. Om man har ett gammalt elelement som går upp mot 100+ måste man få större strålningsvärme som då också läcker mer bakåt genom väggen än ett modern elradiator som kanske går upp till 50-60 och värmer upp en större massa, då får man väl mer konvektion och mindre strålning, vilket även borde betyda en vinst i energiförbrukning.Jag testade följande oventenskapliga grej för något år sedan. Har en matsal i huset där vi kör 15-16+ då vi inte är där så ofta, det tar c:a 1 1/2-tim att få upp temp till 21+ när man vrider på termostatet på våra vattenraddar. Så skulle vi få besök+middag och jag hade glömt bort att dra upp värmen, snabbt in och drog på termostatet på fullt, tog en bordsfläkt och "sköt" rätt in i vattenradden, c:a 35 min senare var det +22 i rummet !.Alltså får en ökad konvektion snabbare uppvärmningsförlopp. Hade jag gått ner i källaren och höjt framledningsvärmen extremt hade jag inte värmt rummet speciellt mycket snabbare. Så om man då tar ett elelement och drar på max, och jämför med samma av typen fläktkonvektor, slår ju fläktkonvektorn den gamla elradiatorn rejält.