0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det fungerar ganska exakt lika för mig som för sävast, men jag har tagit upp hål i golvet uppe och monterat fläktar och det funkar bra!Jag antar att du har ett plan, du kommer knappast att behöva köra golvvärmen för att hålla golven varma det sker automatiskt av en L/L bara luftens rörelse kommer åt golvet. Jag har golvvärme i köket och jag har inte kört den på 2 år den är varmt iaf. Jag har björkparkett på trossbotten och det är klart att om du har betongplatta och klinker så kanske det kommer att kännas lite kallt. Fick ingen koll på var i landet du bor men köp inte för liten pump! Mvh Joakar
Med vattenburen värme och på lång sikt skulle jag definitivt, generellt, rekommendera luft/vatten, jordvärme eller bergvärme.Luftvärmepump har kortare pay-offtid, men lägre årlig besparing och ger inte samma värdeökning på ditt hus, du spar dessutom inget på tappvarmvattenberedningen.Allt beror på hur man räknar och vad man för tillfället har råd med.
Joakar: Hur stort hål har du i golvet och vilken sorts fläkt? Blåser den upp eller ner?
Luftvärmepump fungerar bra som komplement till vattenburen värme men besparingen är förståslägre än vid direkt-el. Själv har jag helgjuten platta och i vintras har jag inte haft igång värmenföre vid -28 ºC, dock då kändes det riktigt kallt på golvet. Det tog 16 timmar att få upp temperaturen iplattan och sedan har golvvärmen legat på som stöd ungefär vid -20 ºC. Besparingen hamnar nog för migpå ca. 4000kWh och det tycker jag är bra...BjörnK
Självklart Krister, du har rätt som vanligt. Verkningsgraden är bättre med direktel än med vattenburen el. Om man skulle framställa det i copvärde så kan man säga att cop för direktel ligger på 1,0, medan cop för vattenburen el någonstans mellan 0,85 - 0,90.Mvh Raffen.