0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1000w är 1000w. under förutsättning att inga termostater eller liknande bryter spänningen stundtals, så är 1000w in=1000w ut ur en elradiator.sen kan du ev ha en mer koncentrerad värmeavgivningsyta som ger större spridningsförluster genom yttervägg, eller att den hänger närmare väggen vilket ökar utstrålning, du kan kanske få en annan bana på den uppvärmda luften (konvektion) i rummet med en annan radiator mm, mm.men effekt in kontra ut kan du inte ändra på så länge vi pratar direktverkande elvärme.mvh.ACE
Citat från: ace skrivet 20 mars 2007, 06:50:331000w är 1000w. under förutsättning att inga termostater eller liknande bryter spänningen stundtals, så är 1000w in=1000w ut ur en elradiator.sen kan du ev ha en mer koncentrerad värmeavgivningsyta som ger större spridningsförluster genom yttervägg, eller att den hänger närmare väggen vilket ökar utstrålning, du kan kanske få en annan bana på den uppvärmda luften (konvektion) i rummet med en annan radiator mm, mm.men effekt in kontra ut kan du inte ändra på så länge vi pratar direktverkande elvärme.mvh.ACEI sak så borde det vara så här Ace det håller jag med dig om, men verkligheten är ibland lite annorlunda. Enligt min erfarenhet så är det när det gäller oljefyllda element inte enbart effekten i watt som är avgörande, utan storleken på den värmeavgivande ytan på radiatorn som är den mest avgörande för att få till en effektiv och bra uppvärmning det är helt klart. Det är väl därför man brukar sälja ett standard 1000 watts oljefyllt element med storlek 60*70 cm, eller om det är 60*80 cm för 490 eller 500 kr och som är ganska värdelöst att värma med annat än i mkt små utrymmen. Det här har man ju kommit på numera och om man tittar på till ytan klart större oljefyllda element på 700-1000 watt, så har de ju blivit svindyra i inköp.Om man som i mitt fall tittar på ytan på radiatorerna så klarade ju faktiskt inte ett 1000 watt 60*90 cm = 0,54 m2 att hålla värmen vid strängare kyla trots att det gick på fullskaft, medan det på 800 watt 60*100 cm = 0,60 m2 klarade det på ett helt ok sätt (förmodligen också på fullskaft). Allra effektivast både till uppvärmning och med all säkerhet även ekonomiskt inkl sett till ytan, så är ju värmelisten med luftgenomströmning på 750 watt 140*15 cm = 0,21 m2 (inte på fullskaft), så detta talar ju sitt tydliga språk Ace, och jag är därmed helt beredd att hålla med Dr Chun-Lan i denna fråga.
För att återgå till ursprungsfrågan, huruvida det är dumt med luft/luft-värmepump i ett hus med vattenburet system så vill jag göra en kommentar till.Ja, på ett sätt tycker jag att det är lite dumt i ditt fall, så vitt jag förstår har du ju golvvärme, och att inte köra värmen i golvet skulle försämra komforten rätt mycket, kör du golvvärmen så förlorar du i besparing på en eventuell luftvärmepump.Det finns luft/vattenvärmepumpar typ Airwell som inte är så dyra att sätta in, och fler lär komma innan hösten så jag skulle rekomendera dig att vänta några månader med ett beslut i denna fråga.Den enda riktiga fördelen med luft/luft-värmepump i ditt fall anser jag vara kylfunktionen, besparingsmässigt är jag rätt säker på ett en kalkyl på en luft/vattenvärmepump ger ett bättre ekonomiskt utfall under en 10-årsperiod, i alla fall om du väljer en av lågprismodellerna.
Det är inget fel på mitt förstånd.
Citat från: Rickard skrivet 19 mars 2007, 00:08:15Det är inget fel på mitt förstånd.Det tror jag inte heller, men man kanske inte kan förstå allt alltid! Jag antar att när du beräknar L/L vp´ns effektivitet ser du på råd/rön´s test och tar uteffekt mot troligt behov och drar slutsatsen de som säger att detta räcker vid -20 är lögnare. Det jag säger är att för mig och många andra funkar sjukt mycket bättre än det borde enl testresultaten jag fattar det inte heller, prova själv så får du se!Du säger glädjekalkyl, hur djävla dum ska man vara innan man börjar lura sig själv!Ja jag har varit skeptisk men det är bara att buga för L/L det funkar sjukt bra!Nu eldar jag ved och det värmer både element och golvvärme och kan säga att med L/L har jag en betydligt skönare värme än nu (vid samma temp), men nu sitter jag och njuter jag av tystnaden istället! Mvh Joakar