Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal flödeshastighet genom solfÃ¥ngre, och tank.  (läst 52606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #120 skrivet: 30 mars 2007, 13:43:49 »
Skillnaderna är stora. ser man procentuellt och över längre tid så visst har det en inverkan. För ju snabbare den uppvärmda vätskan avges desto högre torde verkningsgraden bli.
Jag håller fortfarande med dig om att ett grövre rör ger större förluster men endast beroende på att det har större värmande yta på utsidan (mot omgivningen) och större kylande yta på insidan (mot vätskan). Jag kan inte gå med på att det skulle vara beroende av flödet. Om flödet är 0l/minut eller 1000l/minut så kommer fortfarande röret att avge lika många w/m till omgivningen förutsatt att det har samma temperatur i båda fallen. Men ett grövre rör avger större effekt än ett mindre. (i fallet med 0l/minut så kommer effekten visserligen att avta i takt med att vätskan svalnar men ändå). Stort element, mycket värme, litet element lite värme.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #121 skrivet: 30 mars 2007, 13:49:20 »
Hej!
Det är inte kalibreringsfe jag har bytt plats på givarna, och före jag tog givarna i bruk hade jag 25 st givare på samma plats och alla givare var inom 0,5 °. knUp
Har du förlängt kablarna till givarna efter att du kontrollerade dem? Kan det ha betydelse? Jag kalibrerade mina givare (inkl förlängsningskablar)i en behÃ¥llare med varmt vatten 40-50 grader. Fast jag tycker jag fÃ¥r ut lite lite effekt idag? FÃ¥r nog ta och kalibrera om sÃ¥ att jag fÃ¥r ut lite mer  ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #122 skrivet: 30 mars 2007, 13:50:44 »
Stig har en Varvtals reglerande solstyrning så det är upp till han att aktivera funktionen om det är bästa lösningen .. (har lika styrning som han)
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #123 skrivet: 30 mars 2007, 13:53:40 »
Hej!
Det är inte kalibreringsfe jag har bytt plats på givarna, och före jag tog givarna i bruk hade jag 25 st givare på samma plats och alla givare var inom 0,5 °. knUp
Har du förlängt kablarna till givarna efter att du kontrollerade dem? Kan det ha betydelse? Jag kalibrerade mina givare (inkl förlängsningskablar)i en behållare med varmt vatten 40-50 grader.
mvh

Gäller bara lågohmiga givare, annars så ska det vara försumbart, om förlängningen är riktigt gjord. Däremot kan en klämd/skadad kabel ge fel värden.., ev genom att fukt trängt in.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #124 skrivet: 30 mars 2007, 13:55:19 »
Stig har en Varvtals reglerande solstyrning så det är upp till han att aktivera funktionen om det är bästa lösningen .. (har lika styrning som han)

Hur är den styrningen gjord.., vilka referenser styr den varvtalet efter?

mvh humlan.

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #126 skrivet: 30 mars 2007, 14:25:01 »
Ja det fanns en massa regleringsmöjligheter, men inte det jag är ute efter..., tror inte det iaf. Jag vill att flödet ska regleras fritt, efter diffen pÃ¥ temp ut resp in. D.v.s faller den under en viss diff, sÃ¥ minskas hastigheten, Ã¥ tvärtom. Regleringen skulle t.ex läsa av diffen var 10 sek, Ã¥ korrigera flödet efter avläst värde. Tiden för avläsningen mÃ¥ste gÃ¥ att ställa in, beroende pÃ¥ hur lÃ¥ng tid det tar för värmebäraren att göra ett varv i anläggningen. Annars skulle det behövas fler mätpunkter, nÃ¥t som bara skulle fördyra, Ã¥ knappast leda till nÃ¥t märkbart bättre resultat. Till det är en solvärme-anläggning alldeles för trög.. SÃ¥ tror/tycker jag iaf  :)

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #128 skrivet: 30 mars 2007, 15:11:07 »
Ja det fanns en massa regleringsmöjligheter, men inte det jag är ute efter..., tror inte det iaf. Jag vill att flödet ska regleras fritt, efter diffen pÃ¥ temp ut resp in. D.v.s faller den under en viss diff, sÃ¥ minskas hastigheten, Ã¥ tvärtom. Regleringen skulle t.ex läsa av diffen var 10 sek, Ã¥ korrigera flödet efter avläst värde. Tiden för avläsningen mÃ¥ste gÃ¥ att ställa in, beroende pÃ¥ hur lÃ¥ng tid det tar för värmebäraren att göra ett varv i anläggningen. Annars skulle det behövas fler mätpunkter, nÃ¥t som bara skulle fördyra, Ã¥ knappast leda till nÃ¥t märkbart bättre resultat. Till det är en solvärme-anläggning alldeles för trög.. SÃ¥ tror/tycker jag iaf  :)

mvh humlan.
Min UVR61 klarar det du beskriver och lite till. P, I och D faktorerna går att ställa individuellt för regleringen. Tyvärr går de inte att ställa riktigt så högt som jag vill, antar att de räcker väl till plansolfångare, men jag tror det löser sig när jag fått i alla rören och strypt in flödet en aning.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #129 skrivet: 30 mars 2007, 15:22:19 »
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/L_Basic.pdf

Just sÃ¥ där menar jag, Ã¥ krÃ¥ngligare behöver/ska det inte vara, tycker jag. FÃ¥r väl önska mig en sÃ¥n när jag fyller Ã¥r  :)

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #130 skrivet: 30 mars 2007, 18:09:24 »
Hej!
Jag har vid ett flertal tillfällen aktiverat vartalsreglering på min pump, jag har då inte märkt nåt mätbart sytörre energiutbyte, men jag har konstaterat att det är stor skilnad på soldag o soldag, den ena soldagen är mycket efektivare, om man på nätet ser på väderstationer som mäter solintensitet är det skilnad på detta, fastän man tycker att det är solklart. Bifogar en graf över tekniktanken i dag, dett var en bra soldag i dag *vinkar*
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #131 skrivet: 30 mars 2007, 20:25:25 »
Hej!
Jag har i dag laddat solenergi i 9 tim o 12 min med 6l/min, om jag tappar 1,5 ° pÃ¥ denna tid blir det ca 5 kwh,  fiR: jag mistänker att det är flere som har sÃ¥dana förhÃ¥llanden. Men jag gjorde min solbackupp klar idag. knUp
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #132 skrivet: 31 mars 2007, 19:52:03 »
Hej!
I dag var dett en riktigt bra soldag det blev 50 Kwh totalt, temperaturdifferansen var över 15 ° 3 timmar det högsta för detta Ã¥r, total laddningstid 9 tim.  *vinkar*
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #133 skrivet: 31 mars 2007, 21:16:16 »
Det har varit bra ett par veckor nu, har klarat hela behovet av värme å vv enbart med solfångarna. Förutom två nätter, som värmen fått gå. Det är ju trots allt flera minusgrader på nätterna, så det behövs lite uppvärmning emellanåt...

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #134 skrivet: 31 mars 2007, 22:41:50 »
Det har varit bra ett par veckor nu, har klarat hela behovet av värme å vv enbart med solfångarna. Förutom två nätter, som värmen fått gå. Det är ju trots allt flera minusgrader på nätterna, så det behövs lite uppvärmning emellanåt...

mvh humlan.

Sänk till 17° i sovrummet humlan sÃ¥ ska de se sängvärmaren kryper närmre  a:gl
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!