0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Kan någon här på foumet svara på vad som är den optimala tempdifferansen på vätskan som cirkulerar genom solfångarna, för att få bästa verkningsgrad vid värmeövergån i acumulatortankarna o solfångare. Jag har sökt på sp, men jag har inte funnit något, det verkar som man vid test av solfångare har använt tilverkare o försäljarnas värden på detta. Om någon har funnit sådana testresultat, gärna länk var dessa test har gjorts.
Det som skulle kunna optimera effektuttaget, är en cirkpump som per automatik anpassade flödet efter vilken effekt solfångarna levererade, vid varje tidpunkt under drift....
hej . jag kommer att köra mitt på lägsta pump fart jämt,det funkar super bra hos mig jag tror ochså som proffessorn skriver min termiska ventil håller mot flödet så det ger som inget att tok öka farten på vattnet då stryper bara ventilen ner flödet så den håller rätt temp ut på systemet i mitt fall 50 grader
Får Du kylning är ju nåt inte rätt inställt, som jag ser det iaf....
Ha ha ha, vänta Du tills Solen börjar lämna full kraft, då garanterar jag att Du skruvar upp flödet. Om Du inte vill ha +100 grader i rören förstås
Citat från: humlan57 skrivet 07 mars 2007, 11:28:30Ha ha ha, vänta Du tills Solen börjar lämna full kraft, då garanterar jag att Du skruvar upp flödet. Om Du inte vill ha +100 grader i rören förstås Vad har du för flöde och tempdiff när sommarsolen värmer som värst?Vilket läge på pumpen?Hur grova anslutningsrör?Tack på förhand!
Hej!Detta blev mycket intresant. Jag har 4 paneler med 2,5 meter 15 mm rör mellan panelerna, sedan har jag 5,5 meter rör från solladdpumpen på både tryck o sugsida + 2,5 meter rör 15 mm före jag är vid solslinngan i tank + 2,5 meter 15 mm tilbaka till solladdpumpen. Sedan är min solslinga i tanken 22 mm kamrör 15 meter. Detta har jag beräknat till ca 15 -17 l vätska som cirkulerar. Jag povade på hösten att varuiera flödet med olika hastighet på solladdpumpen men jag kunde inte få någon klar svar när dett var efektivast. Jag har loggat temp ut från sista solpanelen och när mediet går in i solslingan och där ligger jag på ca 1 - 1,5 °c lägra vid solslingan in i tank, men om jag ändrar hastigheten på flödet kan jag inte märka någon skilnad. Inte heller på mediet som går tilbaka till panelerna, där har jag mycket nära 2 °c högre temp än vad det är på temgivaren för bottentemp i tekniktanken. Är detta optimalt, kan man optimera på något vis.