Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal flödeshastighet genom solfÃ¥ngre, och tank.  (läst 52424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #15 skrivet: 07 mars 2007, 16:16:13 »
Hej!
Kanske att humlan misförstod mitt inlägg, jag har inte upplevt att det inte är bra efekt på solslingan i tekniktanken, om jag kör in 60 °c och har 45 °c i botten på tanken då blir temperaturen på retur till solfångarna vanligen 47 °c och med detta förhållande händer det positiva sker i tekniktanken, men jag tycker att om jag stryper flödet borde returen börja att gå svalare, men det gör den inte, det enda att inkommande från solpanelerna kan stiga något. Solatomatiken drar på fult på pumpen när temdiffen har passerat 5°c, och jag får ett flöde på 6/l min.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2007, 16:26:10 »
Ja jag missförstod dig.... Men en diff på uppåt 10 grader är heller inte bra, så släpp på ännu högre flöde. Åtminstone har jag aldrig varit i kontakt med nåt ställe, där man anser att det ska ligga så högt. Men Du kanske har nåt som behöver det för att gå optimalt, men jag skulle ändå dra ner det till ett minimum över vad som finns som vv i mitten å uppåt tanken..., nja nåt sånt iaf...

mvh humlan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2007, 17:08:43 »
Hej!
Jag skall prova att ställa upp max flödet till 8 l/min bara det blir en ordentlig soldag, här börjar jag tro att solen har ramlat av himlen. Bara 1,5 soldagar i mars.

MVH
Stig53
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2007, 17:46:02 »
Hej!
Jag skall prova att ställa upp max flödet till 8 l/min bara det blir en ordentlig soldag, här börjar jag tro att solen har ramlat av himlen. Bara 1,5 soldagar i mars.

MVH
Stig53

Jag tror inte jag överdriver, om jag säger att Vi inte haft mer än högst 10 dagars sol under de senaste 4 mÃ¥naderna. Har roat mig med att kolla satellit bilder över molnrörelserna, Ã¥ samma jävla molnomrÃ¥de har i princip snurrat runt över norra Europa sen i höst  :o :o  ;D Nu är det dags att det blÃ¥ser in lite nytt väder frÃ¥n nÃ¥t hÃ¥ll. Finns en del roligt att titta pÃ¥ här: http://weather.yahoo.com/

mvh LyxMaken.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2007, 17:50:35 »
Hej!
Jag skall prova att ställa upp max flödet till 8 l/min bara det blir en ordentlig soldag, här börjar jag tro att solen har ramlat av himlen. Bara 1,5 soldagar i mars.

MVH
Stig53

Ja jag tror det kommer att ge systemet en ordentlig skjuts uppåt i temp. Nåt som kanske inte märks de första timmarna, men väl när medeltempen i tanken börjar röra på sig. Då kommer säkert sluttemp å medeltemp bli högre till kvällen, vilket självfallet innebär att Du får en långsammare avkylning i tanken åxå.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2007, 20:14:15 »
Se det possitiva i det mörka ni som även har en LL-värmepump installerad. Det man förlorar på soldagar vinner man på blidväder. När det blir soligt blir det i regel kyligt värre .. men varannandagsväder hade ju varit att föredra då.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #21 skrivet: 07 mars 2007, 20:37:44 »
Se det possitiva i det mörka ni som även har en LL-värmepump installerad. Det man förlorar på soldagar vinner man på blidväder. När det blir soligt blir det i regel kyligt värre .. men varannandagsväder hade ju varit att föredra då.

När det är soligt gÃ¥r solfÃ¥ngarna...  ;) Alvarligt talat, sÃ¥ är det enformigheten som pÃ¥ nÃ¥t vis pÃ¥verkar (Ã¥tminstone mig) negativt. Jag tror inte typen av väder spelar sÃ¥ stor roll, jag blev lika less pÃ¥ all Sol Ã¥ värme i fjol sommar Ã¥xÃ¥  :) Det är som att höra samma melodi om Ã¥ om igen, till slut är det inte kul längre.., bara såååå enformigt. Fast visst, det ska erkännas, blir jag fortare less pÃ¥ sÃ¥n´t här skitväder, än sol Ã¥ värme  :)

mvh LyxMaken.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #22 skrivet: 07 mars 2007, 20:44:21 »
Rätt flödeshastighet beror på hur systemet är dimensionerat.
En tillräcklig lång solslinga ger acctankstemp ut från solsingan. + någon grad typiskt.
Nu kommer trixet. Är solslingan platt dvs inte utsträckt i höjdled vinner man inget på att öka tempdiffen. Tvärtom man ökar bara medeltemperaturen i solfångaren och får lägre verkningsgrad. Har man däremot en i höjdled utsträckt solslinga ger en ökad tempdiff en bättre skiktad tank. Men bara om slingan har tillräcklig yta. Medeltemperaturen i solfångaren ökar med ca hälften av tempdiffen så länge man har kall bottentemp. MEN när väl tanken är varm ger en hög tempdiff inga fördelar. Högre medeltemperatur i solfångaren och högre absolut temperatur ger sämre verkningsgrad och kräver högre systemtryck. Bästa vore att köra mot en temperatur istället för tempdiff. Säg sikta på max 55-60 grader in i slingan och öka flödet allt eftersom acctanken blir varm i botten. Varvtalsstyrning eller termostatventil gör jobbet.

Och med värmeväxlare dÃ¥? Bra flöde genom värmeväxlaren säkerställer lägsta medeltemperaturen i solfÃ¥ngaren. Flödet över acctanken sköter termostatet om.   
Det blir som en vääääldigt lÃ¥ng  i höjden utsträckt solslinga med perfekt skiktning

Så rådet är att med platt slinga köra med låg temp diff, högt flöde.
Med i höjdled utsträckt solsinga köra med varierande flöde beroende på acctankstemp. Löses enklast med vanlig termostatventil. Eller manuellt efter säsong.

Eller med extern värmeväxlare. ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2007, 21:03:53 »
DÃ¥ fick jag bekräftat att jag iaf tänkt rätt  Thumbsup Har själv utsträckt solslinga, eller rättare sagt 2 i olika höjd, Ã¥ jag skulle vilja styra pÃ¥ precis det sätt som Du beskrev det Sfinxen. NÃ¥t som jag nästan pÃ¥ sätt Ã¥ vis gör manuellt sen flera Ã¥r tillbaka. Fast jag oftast inte brukar bry mig i att sänka flödet, för att vinna nÃ¥gra timmars skiktning, till förmÃ¥nen för varmare tappvarmvatten.

mvh LyxMaken.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #24 skrivet: 07 mars 2007, 22:26:05 »
Och med värmeväxlare då? Bra flöde genom värmeväxlaren säkerställer lägsta medeltemperaturen i solfångaren.
Så det bästa är alltså att fläska på så mycket det går? I båda kretsarna då?

Men om man har extern vvx och varvtalsstyrda pumpar men ingen termostat då? Ska man resonera på samma sätt som när man har en utsträckt slinga? Dvs köra lågt flöde så länge tempen i botten är låg och sedan fläska på för fullt. Då bör man väl ha ungefär samma flöde i båda kretsarna?

Tack på förhand!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2007, 23:41:46 »
Effekten är balanserad över värmeväxlaren. Tempskillnad  x flöde mÃ¥ste vara lika pÃ¥ bägge sidor. (Jo jag vet att det är glykol i ena men det avrundar jag bort ::))
Har du samma tempskillnad över värmeväxlaren får du samma flöde.
Styr du mot tempdiff, absolut temp eller flöde?
Själv är jag förtjust i låg tempdiff = fast högt flöde över solfångarkretsen och styra mot absoluttemp i acctankskretsen. Typiskt 50-60 grader, med varierande flöde över acctanken.
Om dÃ¥ tanken är kall i botten blir flödet typiskt ca  1/4 över acctanken jämfört med solfÃ¥ngaren. Exempelvis 10  ºC tempdiff över solfÃ¥ngaren och 40 ºC över tanken.
Kör du samma flöde värmer du bottenvattnet bara 10 grader och skickar in det i toppen. Inte bra.

Problemet med värmeväxlare utan någon form av shuntning förbi acctanken är att flödet blir så stort att acctankens skiktning försvinner. Tanken blir jämnvarm. Inga problem med liten tank, men en stor tank, tex dimensionerad för vedeldning >1000 liter, blir då hemskt trög och man sänker oftast max temperaturen i toppen där VVberedaren är. Dvs mindre varmvatten i början av soliga perioder. Inte bra.....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #26 skrivet: 08 mars 2007, 14:00:49 »
hej
va faktiskt väldigt negativ till plattis i början,men måste medge att den tar sig ju mer man
har med den att göra,,en jädrigt bra grej

det går att reglera den hur som hällst å den e billigare än en solslinga å förmodligen lika effektiv om inte effektivare ...
i dag byter jag inte bort den...
termostat styret som jag har e krövligt smidigt sköter sig helt på egen hand jag behöver inte bry mig ett skvatt



Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #27 skrivet: 08 mars 2007, 22:52:43 »
Nu har jag funderat lite (det tar tid:))

Effekten är balanserad över värmeväxlaren. Tempskillnad  x flöde mÃ¥ste vara lika pÃ¥ bägge sidor.
Det förklarar en hel del. Jag har ritat en bild med extern vvx och ingen termostat för att visa varför jag påstår att flödet ska vara samma i båda kretsarna. Antagande:
* Vattnet i båda kretsarna har samma spec. värmekap.
* Vvx helt utan förluster.
* Vidare antar jag att temperaturen t1 är lika med t3 så länge flödet F2 är större än eller lika med F1. Men om F1 är större än eller lika med F2 så är istället t2 lika med t4. (Detta är jag väldigt osäker på. Rätta mig om jag har fel!)

Fall #1 - Flödena F1 och F2 är lika stora.
Temperaturen t1 är samma som t3. t2 är samma som t4. Då kan man helt bortse från värmeväxlaren. Man har samma tempdiff över solfångarna som tanken.

Fall #2 - F2 är dubbelt så stort som F1.
Difftemp t1-t2 är dubbelt så stor som t3-t4. t1 är fortfarande samma som t3 men medeltempen i solfångarna blir större än i fall #1.

Fall #3 - F1 är dubbelt så stort som F2.
Difftemp t1-t2 är hälften så stor som t3-t4. Nu är det t2 och t4 som är lika men t3 är alltså dubblets så hög som t1 och även här blir medeltempen i solfångarna högre än i fall #1.

Tänker jag helt fel?

Styr du mot tempdiff, absolut temp eller flöde?
Jag tänkte till en början prova med en absolut temp (eller egentligen två eftersom jag har två tankar). När botten är kall får pumparna gå sakta för att kunna leverera tillräckligt varmt vatten. Över en viss temperatur går pumparna 100% för att få så låg tempdiff som möjligt. Det jag är tveksam till är om reglersystemet har sådan dynamik att det kan köra så lågt flöde att jag får tillräcklig hög temp vid kall botten men ändå kan få upp så högt flöde att det inte blir för stor diff när tanken börjar bli jämnvarm. Om det funkar så ska inte omrörningen heller vara ett problem.

Imorgon ska jag fundera på samma koppling men med termostat ;)
« Senast ändrad: 08 mars 2007, 22:56:08 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2007, 08:16:06 »
hej
vilket vacker system bild ,det e sÃ¥ man blir kär  a:gl
fattas bara en liten mma termostat i ritningen så e den fullländad

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2007, 15:31:34 »
hej
vilket vacker system bild ,det e sÃ¥ man blir kär  a:gl
fattas bara en liten mma termostat i ritningen så e den fullländad


Visst är den fin  :)
Jag tror jag ska byta nick till Mr Paint  ;)

Men jag väntar på svar från Sfinx innan jag ritar in termostaten. Misstänker att det är nåt fel på mitt resonemang.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!