Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimal flödeshastighet genom solfÃ¥ngre, och tank.  (läst 52706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #30 skrivet: 09 mars 2007, 15:56:25 »
Jag vet inte om den prylen är ngt att ha, men den kanske ger lite inspiration till debatten. Solvärmeautomatik: http://www.angelfire.com/la/caprioli/sol.html

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #31 skrivet: 09 mars 2007, 16:18:25 »
Jag vet inte om den prylen är ngt att ha, men den kanske ger lite inspiration till debatten. Solvärmeautomatik: http://www.angelfire.com/la/caprioli/sol.html
Hmm. Enkel är den ju iof men jag skulle aldrig betala 1500 för ett så simpelt termostat. Det finns mycket bättre till samma pris eller billigare.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #32 skrivet: 09 mars 2007, 16:29:25 »
Nu har jag funderat lite (det tar tid:))

 Antagande:
* Vattnet i båda kretsarna har samma spec. värmekap.
* Vvx helt utan förluster.
* Vidare antar jag att temperaturen t1 är lika med t3 så länge flödet F2 är större än eller lika med F1. Men om F1 är större än eller lika med F2 så är istället t2 lika med t4. (Detta är jag väldigt osäker på. Rätta mig om jag har fel!)

Ser det så här med normalstor acctank: t2 bestämmer t4. Solfångareffekten och flödet bestämmer t3 och därigenom t1. Orsak och verkan.

Fall #1 - Flödena F1 och F2 är lika stora.
Temperaturen t1 är samma som t3. t2 är samma som t4. Då kan man helt bortse från värmeväxlaren. Man har samma tempdiff över solfångarna som tanken.

Man FÅR samma tempdiff över acctanken inlopp som i solfångaren. Orsak och verkan igen.
MEN vanligtvis ökar t2  mycket snabbt till tankens medeltemp pga pumpens cirkulation. Man värmer pÃ¥ detta sätt oftast hela tanken samtidigt och fÃ¥r en ganska lÃ¥ngsam tank. Inga problem med liten tank och stora solfÃ¥ngare. Värre med stor tank och smÃ¥ solfÃ¥ngare.


Fall #2 - F2 är dubbelt så stort som F1.
Difftemp t1-t2 är dubbelt så stor som t3-t4. t1 är fortfarande samma som t3 men medeltempen i solfångarna blir större än i fall #1.

Japp t4 blir högre än t2.

Fall #3 - F1 är dubbelt så stort som F2.
Difftemp t1-t2 är hälften så stor som t3-t4. Nu är det t2 och t4 som är lika men t3 är alltså dubblets så hög som t1 och även här blir medeltempen i solfångarna högre än i fall #1.

Japp.


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #33 skrivet: 09 mars 2007, 16:50:56 »
AppropÃ¥ optimalt flöde... Det blev det idag ur säkerhetsventilen  ;D :o ;D Var ner Ã¥ kollade vilket flöde som jag hade i kretsen igÃ¥r, med anledning av en frÃ¥ga här pÃ¥ forumet. Ã… för att se var flottören var sÃ¥ slog jag av/pÃ¥ cirkpumen... Tydligen mÃ¥ste jag ha slagit av cirkpumen när jag gick därifrÃ¥n  Sc:,h sÃ¥ idag när Solen lÃ¥g pÃ¥ blev det tydligen riktigt hett, sÃ¥ trycket steg sÃ¥ mycket att säk-ventilen hade löst ut. SÃ¥ nu blir det till att klättra pÃ¥ stegen (för grabben sÃ¥klart  ^-^ ) Ã¥ fylla pÃ¥ det som sprutade ur systemet  ;D SÃ¥ kan det gÃ¥, när man är aningen tankspridd  :-[  Thumbsup

mvh LyxMaken.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #34 skrivet: 09 mars 2007, 19:50:52 »
Tack för svaren Sfinx. Jag får fundera lite på det sen när barnen gått och lagt sig.

Humlan: Så är det väl inte det ska funka med partiell förångning? Exp-kärlet ska väl klara av att ta emot den större volymen? Hoppas du inte får problem sedan i sommar.

Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #35 skrivet: 09 mars 2007, 19:58:42 »
Tack för svaren Sfinx. Jag får fundera lite på det sen när barnen gått och lagt sig.

Humlan: Så är det väl inte det ska funka med partiell förångning? Exp-kärlet ska väl klara av att ta emot den större volymen? Hoppas du inte får problem sedan i sommar.



Har haft ett snack med Sfinxen, å troligen så var blåsan i exp-kärlet för dåligt fylld. Jag har ju gått efter "konstens alla regler" men missat å kolla trycket efter drifsättning å drift. Normalt borde inget hänt, men jag har inte kollat trycket riktigt..., mitt fel alltså.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2007, 00:00:20 »
Tack för svaren Sfinx. Jag får fundera lite på det sen när barnen gått och lagt sig.

Humlan: Så är det väl inte det ska funka med partiell förångning? Exp-kärlet ska väl klara av att ta emot den större volymen? Hoppas du inte får problem sedan i sommar.



Har haft ett snack med Sfinxen, å troligen så var blåsan i exp-kärlet för dåligt fylld. Jag har ju gått efter "konstens alla regler" men missat å kolla trycket efter drifsättning å drift. Normalt borde inget hänt, men jag har inte kollat trycket riktigt..., mitt fel alltså.

mvh humlan.
Du menar att man ska ha 1,5 bar övertryck i systemet när det är i drift.
Vilken temperatur i solfångarna är det tänkt vara då, 90+ grader eller vad?
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2007, 07:56:06 »
hej ..
du ska max ha 1,5 bar i över tryck...
det räcker med ett kg i system tryck...

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2007, 10:09:20 »
Hej!
Änteligen sol, jag har konstaterat att 6 l/min är max hastighet på cirkulatinen på min anläggning. det startade 09:25på morgonen och det är klart fint solsken, skall bli intresant att se vad som händer 10 mars. Jag hade bottentemp på tankarna på morgonen på 37 °c. bifogar en bild från min loggning.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2007, 10:47:03 »
Det har hänt värre saker..., saker jag inte har nån förklaring på.. Närmast tillhands är materialfel i bultarna till ramarna för vakumrören... Kort å gott har rören gått i backen i natt, å allt ligger i en hög på marken... Fan vad jag blir less..... :'( Ska lägga upp lite bilder senare, så får Ni se bedrövelsen...

mvh humlan.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2007, 11:06:59 »
Det har hänt värre saker..., saker jag inte har nån förklaring på.. Närmast tillhands är materialfel i bultarna till ramarna för vakumrören... Kort å gott har rören gått i backen i natt, å allt ligger i en hög på marken... Fan vad jag blir less..... :'( Ska lägga upp lite bilder senare, så får Ni se bedrövelsen...

mvh humlan.



Hemförsäkringen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #41 skrivet: 10 mars 2007, 11:33:36 »
Det har hänt värre saker..., saker jag inte har nån förklaring på.. Närmast tillhands är materialfel i bultarna till ramarna för vakumrören... Kort å gott har rören gått i backen i natt, å allt ligger i en hög på marken... Fan vad jag blir less..... :'( Ska lägga upp lite bilder senare, så får Ni se bedrövelsen...

mvh humlan.



Hemförsäkringen?

Nja..., jag gör nog en deal med Sfinxen..., fixar till allt igen Ã¥ hoppas pÃ¥ lite rabatt pÃ¥ rören. Det gÃ¥r fortare Ã¥ utgifterna är inte större än nÃ¥gra hundra i trasiga rör, eller högst nÃ¥n tusenlapp. Jag ska lägga upp info om vad som hänt, Ã¥ "lösningar" pÃ¥ hur sÃ¥nt här ska undvikas. Självklart är det nÃ¥n form av materialfel, annars sÃ¥ hade allt inte rasat i backen.. Nu har "bara" läpparna där underliggaren ska skruvas fast, släppt frÃ¥n den stÃ¥ende delen av ramen. DÃ¥lig kvalité helt enkelt.... Men ingen skugga ska falla pÃ¥ Stig/Sfinxen för det här, det är skit som levererats frÃ¥n Kineserna, Ã¥ kan vara ett olyckfall i arbetet likväl som nÃ¥t annat. NÃ¥ja.., gör ett separat inlägg senare, Ã¥ tipsar om hur sÃ¥nt här gÃ¥r att undvika.... Nu ska jag ut, Ã¥ fixa till det. Eller rättare sagt sÃ¥ ska grabben fÃ¥ jobba lite, jag tänker mest stÃ¥ nere pÃ¥ backen Ã¥ skälla  ;D Thumbsup Fan nÃ¥t ska väl "avkomman" göra, när han fÃ¥r lÃ¥na bilen, för att kunna impa pÃ¥ brudarna  ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 10 mars 2007, 12:45:53 av humlan57 »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #42 skrivet: 10 mars 2007, 12:08:07 »
Fan nÃ¥t ska väl "avkomman" göra, när han fÃ¥r lÃ¥na bilen, för att kunna impa pÃ¥ brudarana  ;)

mvh humlan.

 Thumbsup Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #43 skrivet: 10 mars 2007, 12:54:25 »
Har rättat lite i inläggen jag gjort i det här topicet, hade ju skrivit sÃ¥ jävla illa  ;D Iaf sÃ¥ fixar allt sig, nya rör kommer omgÃ¥ende frÃ¥n Sfinxen.  (Alltid lika snabb med att mÃ¥na om sina kunder.) Han hade tydligen nÃ¥n kontakt i Kvissleby, som hade rör liggande, Ã¥ som svänger förbi i "morron". Inte visste jag att en granne monterat solfÃ¥ngare...., ja Norrlandsgranne alltsÃ¥, mindre än en timmes resavstÃ¥nd (15 mil)....,  Sc:,h konstigt att jag missat han, var ju förbi 2002 pÃ¥ hösten...

mvh LyxMaken.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal flödeshastighet genom solfångre, och tank.
« Svar #44 skrivet: 10 mars 2007, 17:59:23 »
Hej!
Nu har det slutat ladda till tankarna, det blev 40 Kwh för dagen med en temp differans på 12,5 °c. sebifogad bild, vad är fel med min bildinfogning, men jag föreslår att ni lägger moitornpå sida.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!