hej ..
jag har knappast hafft 13 grader välkommen in på ett studie besök så får ni kolla
har mellan 19-21 regel kallare vägrar jag ha
största spar åtgärden e n0g att jag ställt ner garaget till ca 16-17 grader
hela tävlingen e helt beföngd,vilken tävling körs helt utan koll
kingen på står att han eldar 2 bananlådor i veckan ..visst snövit låter mer trovärdig...
vill han kan han elda 24 timmar per dyngn det finns ingen som kollar
då fattar en idiot att han vinner
vem vet hur varmt vi har i husen ?
har jag stängt av värmen garaget eller inte ?
har jag kört upp 6 p11 eller 1 p11 gasol tub...vem vet ...'
solvärmen kan jag tyvär inte på verka,lyser solen bra lyser den inte så e det lite jag kan göra åt det
visst jag ska ställa upp å tävla igen men då ska det finnas regler å vad som gäller innan vi börjar ved eldaren ska få berätta hur lite ved han eldar upp varje månad å han ska banne mig inte få mer ved än det han säger....
min mor har en ström förbrukning på 8000kw per år ...satan så bra ...kan det bero på att dom bränner 30m2 ved...
jag har skrivit det förr å nu gör jag det igen....har man ett hus som gått direktel förr å förbrukar ca 30 000kwt
kommer det alltid att behöva 30 000kwt för att hålla det varmt det går inte att trolla bort värmebehovet i kåken
i kingens fall ....säg att pumparna tar ca 6000kwt per år ...för att värma huset =6000x2,5 ca i års cop =15000 kw
dvs pumparna levererar 50% av hans energibehov...
sen så går det väl åt ca 5-8000kw per år i hushållström= varmvatten el till lampor,ström till tv mm mm
räkna så här sen....
15000 kwt som pumpen levererar in i huset...+ 6000kwt som har kör upp i hushålls ström= 21 000kwt tot
dvs det fattas ca ....9-10 000 kwt som motsvarar ca 10m2 ved ...vid 100% verknings grad på kaminen...
jag hävdar att en kamin har 50-60% verknings grad stämmer det så måste han elda upp ca 15-20m2 ved per år
för att fixa in sina kwt i kåken .........men det gör han ju inte en eller 2 bananlådor i veckan blir ju knappast 15m2 per år
eller.........
om det nu stämmer att han bara eldar upp 4-5 m2 ved varje år så har han förmodligen värdens bästa vedeldnings maskin hemma i huset ....verknings graden bör landa på ca 200-250 % i hanns gjutjärns kamin....
i sånna fall tycker jag att han skulle sälja sin kamin till perifial eller nån större tillverkare av ved pannor....dom ligger på 80-90%
verknings grad med sina superpannor ...dom e nog rejält intresserade av att köpa upp en 20 år gammal produkt som är 100-150%
bättre än det dom tillverkar i dag ......den måste va värt en hel del pengar....